Charakterystyka nowoczesnych systemów wychowania fizycznego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1386
Wyświetleń: 3003
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Charakterystyka nowoczesnych systemów wychowania fizycznego - strona 1 Charakterystyka nowoczesnych systemów wychowania fizycznego - strona 2 Charakterystyka nowoczesnych systemów wychowania fizycznego - strona 3

Fragment notatki:

Charakterystyka nowoczesnych systemów wychowania fizycznego Zagadnienia: a) Prekursorzy nowoczesnego wychowania fizycznego /J.H. Pestalozzi, P.H. Clias, F. Nachtegall, T. Czacki, T. Matthes, L. Bierkowski, J. Śniadecki/ b) Szwedzki system gimnastyczny Modyfikacje systemu szwedzkiego AD a) Na ziemiach Europy w wieku XVIII-XIX możemy zauważyć nowo powstające systemy wychowania fizycznego. Zaliczmy do nich systemy: niemiecki, francuski i angielski. Każdy z tych systemów ma charakterystyczne różnice związane ze sytuacją polityczną jak i także z położeniem kraju i ukształtowaniem kulturowym.
System niemiecki - Zaczął się tworzyć pod koniec XVIII wieku. Na jego rozwój na terenie Niemiec miały duży wpływ rozpowszechniane coraz bardziej dzieła Basedowa, Vietha, GutsMutsa, jak i atrakcyjność szkół w Schnepfenthal i Dessau. Absolwenci tych szkół byli rozsiani po całych Niemczech jak i także poza granicami, uprawiali różne formy ćwiczeń fizycznych i podnosili rozwój kultury fizycznej w szkołach. Przywiązywano coraz większą wagę do gier i zabaw zespołowych i dbano o teren na którym odbywały się zajęcia. Jednym z głównych twórców turnerstwa w Niemczech jest Ludwig J.Ch.Jahn (1778-1852). Jego szeroka działalność zmierzającą do wprowadzenia zmian w szkolnictwie a dokładnie w nauczani wychowania fizycznego możemy zauważyć w 1811 roku. Tworzy on w Hasenheide koło Berlina pierwsze boisko turnerskie. Młodzież spędzała na boisku dwa popołudnia w tygodniu wolne od nauki. Czas na zajęciach wypełniały ćwiczenia dowolne oraz planowe pod kierunkiem przewodników. Starano się żeby zajęcia miały charakter zorganizowany. Na początku próbowano powrócić do starogermańskich zasad wychowania i wprowadzono na zajęcia jednolite umundurowanie także w czasie lekcji, wprowadzono odpowiedni rygor i surowość. W trakcie przerw uczniowie mieli prawo do posiłku składającego się z wody i chleba.
Duże zmiany zaszły w okresie gdy Jahn wyjechał na bitwę pod Lipskiem 1813 r. i zostawił szkołę swojemu asystentowi Ernestowi W. Eiselenowi. W tym okresie ćwiczenia fizyczne uległy sprecyzowaniu i programowej i metodycznej rozbudowie. Wprowadzono różne przyrządy do ćwiczeń fizycznych(drążki i poręcze), które stały się podstawowymi ćwiczeniami siłowymi i sprawnościowymi w Niemczech aż do dnia dzisiejszego. Jahn wydając książkę „Niemiecka sztuka gimnastyczna”, wprowadził wiele nowych ćwiczeń do nauki wychowania fizycznego: skoki(o tyczce, w dal), rzuty, biegi, woltyżerka, ćwiczenia równowagi, ćwiczenia na drążku, poręczach, wspinanie, zapasy, gry gimnastyczne. Na co trzeba zwrócić uwagę że Jahn przywiązywał dużą role do organizacji zajęć(składały się z dwóch części: dowolna i programowa), a także do bardzo dobrego przygotowania fizycznego jak i także pedagogicznego nauczycieli wychowania fizycznego.


(…)

… się zajęcia sportowe przede wszystkim gry. Zaczęto organizować zawody międzyszkolne co spowodowało wprowadzanie jednolitych zasad sportowych.
Jednym z reformatorów szkolnictwa był Thomas Arnold, kierownik szkoły publicznej w Rugby. Na podstawie powstających w szkole buntów uczniów wprowadził system prowadzenia gier i zajęć sportowych, który miał na celu zdyscyplinowanie i nauczenie młodzieży współpracy…
…, którzy zaczęli odpowiednio prowadzić lekcje wf. Opierały się one na systemie Szwedzkim, który kład bardzo duży nakład na rozwój ogólny człowieka. Także zaczęły się pojawiać zaczątki systemu niemieckiego. Największy rozwój gimnastyki w Anglii przypada na okres I wojny światowej, zaczęto zwracać mocno uwagę na poziom sprawności fizycznej młodzieży. Było coraz więcej wykwalifikowanych nauczycieli, zaczęły…
… Francuski - O wychowaniu fizycznym we Francji można powiedzieć to że ma ono dawne tradycje. Występowało ono jako nie sprecyzowane zajęcia, zwykli ludzie i mieszczanie grali w piłkę, kręgle, uprawiali walki na kije. Szlachta uprawiała jeździectwo, szermierkę i polowano. Wszystkie te zajęcia miały charakter gier i zabaw uprawianych z własnej woli a nie z góry nałożonych założeń programowych.
Rozwój zauważamy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz