Charakterystyka eksploatacyjna wagonów towarowych.
Podatność transportowa nadawanych do przewozu ładunków wyznacza rodzaje, typy, a czasem i serie odpowiadających im wagonów.
Wagony towarowe nawet tego samego rodzaju różnią się między sobą liczbą osi, masą własną, ładownością, wymiarami i charakterem pudeł wagonowych, zakresem wyposażenia w urządzenia właściwe do przewozu określonych ładunków, stopniem przystosowania konstrukcji do technologii procesów ładunkowych.
Każdy wagon towarowy jest oznaczony 12-cyfrowym numerem. Dodatkowo duże litery określają rodzaj i typ wagonu, małe litery określają ich cechy eksploatacyjne. Charakterystyka cech eksploatacyjnych wagonów określona ich numerem lub oznaczeniem literowym ułatwia operatywny dobór posiadanych wagonów do charakteru i cech ładunków nadawanych do przewozu.
Charakterystyka cech posiadanych dla wagonów wprowadzanych do eksploatacji powinna być odpowiednio szczegółowa i obejmować, poza określeniem rodzaju wagonów, następujące parametry:
Ładowność wagonu [t] - od 20 ton (wagony 2-osiowe) do 60 ton (wagony 4-osiowe). Wagony o dużej ładowności są efektywniejsze gdyż posiadają większą zdolność przewozową (większa masa przewożonych ładunków = mniej uruchamianych pociągów), stosunek masy wagonu do jego ładowności jest korzystniejszy (wsp. tary) oraz w przypadku wykonywania manewrów liczba wagonów podlegających tym operacjom jest mniejsza.
Masa własna wagonu - tara [t] oraz wsp. tary. Całkowity opór pociągu zależy od masy wagonów brutto, a tym samym i masy własnej wagonów. Naturalne jest zatem dążenie do obniżanie masy własnej wagonów. Zmniejszenie masy własnej wagonów umożliwia zwiększenie ich ładowności.
Cechy wagonów w odniesieniu do ich masy własnej charakteryzują tzw. wsp. tary:
Techniczny KT=T/G [%], gdzie: T - tara [t], G - ładowność [t],
Ładunkowy Kł=T/m=T/Gλg[%], gdzie: λg=m/G[%], m - masa ładunku, G - ładowność,
Eksploatacyjny Ke=T(1+α)/zd, gdzie: α - wsp. przebigu próżnego, zd - załadunek dynamiczny
Rzeczywisty: Ke Kł KT.
Dopuszczalny nacisk osi wagonów na tor [kN/oś] /na metr bieżący toru [kN/m]:
, gdzie: o - liczba osi, reszta j/w. pt do 220 [kN/oś],
, gdzie: l - całkowita długość wagonu (ze zderzakami).
Pojemność właściwa ładowania wagonu [m3/t]:
Vo=V/G [m3/t], gdzie: V0 - pojemność właściwa, V - pojemność pudła wagonu [m3].
γ0=1/V0 [t/m3] - masa właściwa ładunku.
γγ0 - niewykorzystanie pojemności pudła, γ
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)