Cechy nauki o administracji
ROLA NAUKI ADMINISTRACJI polega:
-udział w tworzeniu projektu regulacji prawnej
-polega na obserwacji i badaniu funkcjonowania administracji'
-ingeruje bardzo dużo dziedzin wiedzy na rzecz administrowania. Administracja jest koordynatorem procesów ekonomicznych, społecznych.
Nauka humanistyczna należy do zbioru nauk o charakterze społecznym badająca administrację w ujęcie strukturalnym, personalnym. Nauka realna - zajmuję się realną administracją publiczną. Opisują ją z ujęciem normatywno-prawniczym.
Nauka empiryczna - bada stan faktyczny za pomocą metod socjologicznych, analiza przypadków elementów
Nauka o charakterze integrującym - zbiera wyniki badań z różnych płaszczyzn, żeby odnieść do celu funkcjonowania administracji publicznej
Nauka kompleksowa (samodzielna) - daje wszechstronny opis zjawiska administracji publicznej, próbuje scalić wszystkie wątki
Nauka opisowa (destruktywna) - opis stanu prawnego i organizacyjnego polskiej administracji publicznej Nauka postulatywna - tworzy wnioski pod adresem administracji. Stara się stworzyć model idealnej administracji w danym państwie.
Nauka teoretyczna - buduje uogólnienie syntezy dotyczącej funkcjonowania administracji, tworzy teorię administracji i administratowania
Nauka praktyczna - bada konkretne przypadki, urzędy, struktury, urzędników, wnioski dot. Reform itd.
Nauka wyodrębniona z Triady Nauk Administracyjnych
Wnioski dotyczące reform lub reorganizacji administracji: strukturalne, funkcjonalne, personalne, prawne - zmienianie przepisów
Administracja dobra, sprawa, transparentna
Kodeks postępowania administracyjnego str. 6 - 16
Np. pogłębienie zaufania obywateli do administracji
Zasada przekonywania
Zasada szybkości postępowania
Europejski Kodeks Dobrej Administracji, np. zasada uczciwości
Administracja podlega OCENOM
Emocjonalne - często krzywdzące dla administracji
Polityczne - dążące do zdobycia władzy, często kierowane obiektywnym działaniem
Naukowe - wynikające z badań, obiektywne
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)