Campbell planuje przyszłość

Nasza ocena:

4
Pobrań: 119
Wyświetleń: 1120
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Campbell planuje przyszłość - strona 1

Fragment notatki:


Campbell planuje przyszłość Campbell Soup Co. powstała w 1869 r. jako firma zajmująca się puszkowaniem i konserwowaniem żywności. Od początku szczególną uwagę zwracano w niej na sprawy jakościowe, a Campbell wkrótce zdobył solidną reputację jako wiarygodne i sprawne przedsiębiorstwo. Firma praktycznie ruszyła dopiero w 1897 r., kiedy jeden z jej chemików wynalazł metodę „kondensowania” zupy poprzez usunięcie większej części zawartej w niej wody. Ten proces kondensacji pozwolił firmie na rozpoczęcie sprzedaży zup w mniejszych i poręczniejszych opakowaniach, a konsumenci przywracali zupie odpowiednią konsystencję, dodając wody przy jej przyrządzaniu. Firma Campbell rozwijała się powoli, ale stale, a jej marka firmowa stała się jedną z cieszących się największym uznaniem w USA. W rzeczy samej grafika Andy Warhola, wybitnego przedstawiciela popartu, z 1960 r., przedstawiająca puszkę zupy Campbell, stała się niemal symbolem Ameryki. Rys. 1. Andy Warhol's 1962 Campbell's Soup Cans
Mimo, że firma zawsze odznaczała się solidnością w działaniu i osiągała dobre wyniki, nigdy nie udało się jej przystosować do szybkiego wzrostu i zawsze była postrzegana jako firma nieradząca sobie najlepiej na rynkach międzynarodowych.
W końcu lat osiemdziesiątych XX w. zarząd firmy czuł się coraz bardziej zmęczony mało spektakularnymi wynikami i postanowił poczynić zdecydowane kroki. Uznano, że wśród obecnych menadżerów najwyższego szczebla brakuje kandydata na czołową funkcję i postanowiono znaleźć kogoś spoza firmy. Po intensywnych poszukiwaniach zarząd zatrudnił w 1990 r. jako prezesa i dyrektora naczelnego Davida Johnsona z Gerber Products Co. i upoważnił go do wstrząśnięcia firmą i wyrwania jej z marazmu.
David Johnson pełnił swoją funkcję do 1997 r. Pod jego kierownictwem wyniki firmy przyniosły ogromną poprawę, wartość firmy zwiększała się średnio o 23% rocznie. W 1997 r. Johnson został mianowany Dyrektorem Roku w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Klucz do zasadniczej zmiany - jak mówił Johnson - tkwi w tym, że koncentruje on całą działalność firmy na realizacji nadrzędnego celu, tj. na systematycznym osiąganiu większego przyrostu wpływów netto niż konkurencja. Johnson jest przekonany, że najważniejszym pojedynczym kryterium efektywności są zyski akcjonariuszy i dlatego uważa, że najwłaściwsze jest uznanie wpływów netto za centralny cel operacji firmy. W całej firmie rozwieszono tablice wyników, pokazujące przyrost wpływów Campbella w porównaniu z innymi firmami w przetwórstwie żywności. Wisiały one w biurach centrali, w fabrykach, w magazynach i ośrodkach dystrybucji. Chodziło o to, aby nieustannie przypominać pracownikom, co dyrektor naczelny uznaje za ważne dla firmy. Oczywiście, Johnson wykorzystywał również inne cele, wszystkie jednak zostały opracowane z myślą o wspomaganiu nadrzędnego celu - wzrostu dochodów. David Johnson zastosował strategię turnaround skoncentrowaną na czterech strategicznych zasadach: budowanie bogactwa akcjonariuszy poprzez wzrost dywidend i zysków kapitałowych, wykorzystanie silnej i legendarnej marki, wzmocnienie zasobów ludzkich i organizacyjnych, a także utrzymanie niezależności firmy przed zewnętrznymi przejęciami. Johnson co kwartał np. ustalał cele w zakresie wzrostu zysków na jedną akcję, zyskowności i ogólnego wzrostu przychodów. Kładł również nacisk na wzrost udziału firmy w rynku. Pragnął on zwiększyć udział w rynku puszkowanych zup firmy Campbell w Stanach Zjednoczonych do 90%. Dyrektor naczelny kład również nacis

(…)

… wzmocni zaangażowanie tych menadżerów w dziania służące długofalowemu interesowi akcjonariuszy. Kadencja Davida Johnsona, jako szef Campbell Soup Company, charakteryzowała się skupieniem się na rdzeniu działalności firmy, przeprowadzeniem międzynarodowej ekspansji i redukcji kosztów. Johnson uznał, że przemysł spożywczy domowych puszek był w stadium dojrzałości rozwoju i podjął niezbędne strategiczne…
… około 17.500 pracowników w ponad 20 krajach. Na rysunku 2 przedstawiono wartość akcji Campbell Soup Company od 1981 do 2013 r. Rys. 2. Wartość akcji Campbell Soup Company Pytania:
Jakie cele zostały wyznaczone przez kolejnych dyrektorów naczelnych dla firmy Campbell Soup Co.?
Jakie rodzaje planów musi opracować Campbell Soup Co., aby osiągnąć wyznaczone cele?
Jakie problemy może w przyszłości napotkać…
… bogactwo akcjonariuszy bez poszukiwania nowych rynków zagranicznych w celu zaspokojenia różnorodnych kulinarnych i potrzeb żywieniowych globalnej publiczności spożywania. Jednak w 2001 roku, kiedy Doug Conant przejmował fotel prezesa nie było mu do śmiechu. Rok wcześniej wartość akcji spółki na giełdzie spadły o połowę, a fatalną atmosferę w firmie podkreślał zardzewiały drut kolczasty na ogrodzeniu…
…." najważniejszym zadaniem było przekonanie amerykańskich klientów, że zupa jest tanim i smacznym daniem, a nie jedynie surogatem prawdziwego obiadu, po który sięgają w czasie zamieci śnieżnej, gdy nie mogą wyjść z domu.
W tym celu potrzebne były wyższe wydatki na marketing i reklamę. Campbell chciał się też wyróżniać na półce spośród innych producentów efektowną kolorystyką i odmienną prezentacją…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz