To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Callois „Żywioł i ład”
1. Definicja gry i zabawy
Huizing „Homo ludens” - analiza podstawowych cech gier i zabaw i ukazanie ich znaczenia dla rozwoju kultury
Płodny wpływ jaki wywiera na kulturę duch ludyczny
Def: zabawa - czynność swobodna, która odczuwa się jako „nie tak pomyślana” i pozostającą poza zwykłym życiem, a która mimo to może całkowicie zaabsorbować grającego; czynnością, z którą nie łączy się żaden interes materialny, która dokonuje się w obrębie własnego określonego czasu i przestrzeni
Komentarz:
Tajemniczość gry i zabawy nie może być elementem jej definicji
W pewnych swoich formach gra jest wysoce dochodowa = przemieszczenie własności, choć nie dochodzi do wytworzenia dóbr (tym różni się od pracy i sztuki)
Def. Valery'ego - z zabawą mamy do czynienia wówczas, gdy znudzenie zładzie kres temu, co zapoczątkowała ochota
Zabawa:
Uczestnicy muszą dysponować pełną swobodą odejścia
Wyodrębniony obszar gry - czas i miejsce
Dziedziną gry jest świat zastrzeżony, zamknięty, pozostający pod ochroną
Obecność specyficznych reguł - gry nie psuje oszust, ale ten, który ujawnia nonsensowność zasad
Gra nie ma sensu poza samą sobą
Działanie całkowicie dobrowolne
Zawiera element niepewności - do końca nikt nie wie jaki będzie wynik
Gry zakładające swobodną improwizację - gra się jakąś role
Poczucie nierzeczywistości przyjętego zachowania
Gry i zabawy albo ujęte w reguły albo fikcyjne (nie może się łączyć)
Zdefiniowanie gry i zabawy jako pewnych czynności: dobrowolne wyodrębnione (czasowo-przestrzennie) zawierające element niepewności (nieznajomość wyniku) bezproduktywne (bez wytwarzania dóbr) [u Hunzingi - bezinteresowność) ujęte w normy fikcyjne (wtórna rzeczywistość) prawie zawsze się wykluczają 2. Klasyfikacja gier i zabaw
gra hazardowa (czekanie na wyrok losu) gry polegające na współzawodnictwie (wysiłek aby wygrać)
podział na 4 zasadnicze rubryki:
agon - piłka nożna, szachy charakter zawodów
współzawodnictwo skoncentrowane na jednej cesze np. siła, pamięć
przeciwnicy początkowo dysponują ta sama ilością i jakością pewnych elementów (szachy)
zakłada napiętą uwagę, odpowiedni trening, max wysiłek i wole walki, wymaga zdyscyplinowania i wytrwałości
odwołuje się wyłącznie do osobistych walorów i ma na celu ich ujawnienie
duch agon w pojedynkach, turniejach rycerskich
odwołuje się do odpowiedzialność osobistej
występuje też agon zwierząt
(…)
… pewnej określonej sprawności, mistrzostwa w posługiwaniu się jakimś przyborem.
Różnica pomiędzy ludus i agon polega na tym, że w ludus grający dokonuje wysiłku i rozwija swój talent niezależnie od wyraźnego uczucia rywalizacji
Kombinacja ludus i alea - w pasjansach, gdy zręczne manewrowanie kartami wpływa nieco na końcowy wynik
Ludus i mimikra - pomniejszone modele samolotów / widowisko teatralne
Paidia…
… - połączone z przecinaniem sznurków innych puszczających)
Zabawa zręcznościową jako zjawisko kulturowe - czynnik nawiązania kontaktu i zbiorowej uciechy
Różne kategorie gier i zabaw zakładają gromadę
W pewnych okolicznościach gry i zabawy powołują do istnienia pewne stałe struktury => instytucje
Sport dla agonu
Kasyna, wyścigi, loterie - alea
Opery, teatry, widowiska - mimikra
Zabawy ludowe, hulanki, uciecha…
…, a współczesnym mechanizmem wojny w III aneksie tomu „Człowiek i sacrum”. Próba znalezienia odpowiedzi na pytanie: co odpowiada świętu we współczesnym świecie? Myśli o wakacjach, dochodzi jednak do wniosku (pod wpływem II wojny światowej), że świętu odpowiada w społeczeństwie nowoczesnym wojna - przewrót odnawiający świat.
Problem sacrum w „Człowiek i sacrum”.
Problem sekty w „O duchu sekt”.
Problem gry w „Ludzie i gry” - podtytuł „Maska i oszołomienie” odpowiada dwu typom gier: mimetycznym i ilinktycznym. Callois przeciwstawia je grom agonistycznym i aleatorycznym. Najbardziej ludzkie wśród gier istot żywych okazują się być gry hazardowe. Callois opisuje szczególną rolę gier w kulturze i jej szczególne cechy. Polemika z Huizingą („Homo ludens”). Tworzy humanistyczną teorię gier.
…
… - sztucznie wytwarzanie między graczami warunków absolutnej równości, jakiej rzeczywistość ludziom odmawia.
Stanowią próbę zastąpienia nieładu właściwego życiu potocznemu sytuacjami doskonałymi
Agon i alea to sposoby postrzegania świata -aktywność pasywność
mimikra - granie pirata
czasowe przyjęcie iluzji
człowiek staje się postacią wyimaginowaną i zachowuje się stosownie do tego
naśladownictwo w formie…
…” (1950), „Ludzie i gry” (1958), „Instynkty i społeczeństwo” (1964) (tu szkice: „Socjologia kata”, „O duchu sekt”, „Władza charyzmatyczna”).
Callois przeszedł trzy fale:
Inspiracja nadrealistyczna - powszechna w latach 30. (mieszanie się archeologii z folklorem, sztuk pięknych z okultyzmem itd.).
Fala egzystencjalizmu - czasy wojny.
Fala strukturalizmu - Callois wnosi tu powiew świeżości. Umożliwia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)