To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Budżetowanie kapitału - jest to wielofazowy proces, którego podstawowym celem jest zapewnienie, że dostępne (nasze i te, które możemy pozyskać z zewnątrz - kapitały obce) dla firmy zasoby kapitałowe zostaną zaangażowane w kreujące wartość projekty inwestycyjne, które w jak najlepszy sposób będą przyczyniały się do osiągnięcia celu firmy.
Prosty model budżetowania kapitałowego:
Ustalenie (określenie) budżetu
Jak dużo można wydać?
Projektowanie i rozwój
Jakie cele projektu?
Jakie koszty i zyski?
Jaki jest typ projektu?
Ocena / Ewaluacja
Jakie oczekiwane IRR i NPV?
Jaka docelowa stopa zwrotu?
Jakie ryzyko?
Autoryzacja
Monitoring i kontrola
W trakcie realizacji (implementacji)
Czy przedsięwzięcie jest zrealizowane zgodnie z planem, czy koszty mieszczą się w planie budżetowym?
W trakcie funkcjonowania
Czy projekt funkcjonuje zgodnie z budżetem?
Po zakończeniu inwestycji (post auding)
Czy projekt spełnia początkowe założenia?
Jakie wnioski można wyciągnąć?
I faza - określenie budżetu:
Jakim budżetem firma dysponuje - który może być przeznaczony na finansowanie inwestycji?
W wielu opracowaniach ta faza jest inaczej nazywana
Projekcje finansowe - jakich możemy spodziewać się zysków w przyszłości
Jakie mamy możliwości pozyskania kapitału z zewnątrz - możliwości są różne i zależą od wielu czynników, min od statusu prawnego przedsiębiorstwa (spółki)
Np. małe przedsiębiorstwa nie mogą finansować się emisją akcji
Są:
fundusze pomocowe,
fundusze unijne,
venture capital (inwestor strategiczny)
Sytuacja finansowa firmy, - jeśli spółka ma dobrą sytuację może pozyskać kapitał na lepszych warunkach
Bank nie bierze dużej premii za ryzyko
W PF zwrot kapitału następuje poprzez przychody, które firma generuje
Pewny popyt - są pewne przychody Np. dostawca butelek dla coca coli
Sytuacje:
Przedsiębiorstwo jest samodzielną jednostką
Przedsiębiorstwo jest członkiem grupy kapitałowej Np. spółka córka ma wyznaczony budżet przez spółkę matkę
II faza - poszukiwanie i rozwój koncepcji inwestycyjnej:
Kto zgłasza pomysły inwestycji?
Nie jest to łatwe wyzwanie, ponieważ kreowanie pomysłów inwestycyjnych jest niepoddające się procesom algorytmizacji
Często rządzi tym przypadek
Trudno jest stosować sformalizowane procedury tak jak w przypadku nauki i sztuki
(…)
… się nieregularnie (w stałym odstępie czasu) i mogą pochodzić z różnych źródeł znajdujących się w otoczeniu przedsiębiorstwa Np. osoba starsza nie rozróżnia z dalszej odległości marek samochodów
Skąd mogą pochodzić pomysły inwestycyjne - z jakich komórek:
Jednostek powołanych do generowania pomysłów inwestycyjnych - głównie w większych firmach (działy konstrukcyjne, badawcze, rozwojowe)
Zarządu przedsiębiorstwa…
… jakościowym a nie ilościowym
Skąd ściągnąć informację
Ile za nią zapłacić
Kryteria oceny - przykładowe:
Czy jest to projekt w kraju (mniejsze ryzyko - odpadają: ryzyko walutowe, polityczne, transferu zysków) czy za granicą
Czy uruchamiany projekt jest zbliżony do dotychczas (mniejsze ryzyko) realizowanych czy jest zupełnie nowy (większe ryzyko)
Czy przedsiębiorstwo ma możliwości wyboru co do podjęcia projekt…
… projekt (na nowym terenie, lokalizacja może być istotna lub nie) czy modernizacyjny
Proces poszukiwania najlepszego rozwiązania jest to proces iteracyjny (uwzględniający sprzężenia zwrotne) a nie sekwencyjny (poukładany punkt po punkcie)
Studium wykonalności ma wiele punktów, - jeżeli coś raz ustalimy to nie znaczy, że tak już zostanie Iteracyjny - Np. jadąc na wycieczkę grupową ustala…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)