To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Budżet Gdy chodzi o definicje na gruncie polskim to zmieniały się one w czasie:
PRL - budżet był planem, istniało podporządkowanie, wszystkie budżety lokalne musiały odpowiadać wydatkom i dochodom budżetu centralnego.
Po roku '90. mamy tylko budżety jednostkowe państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
Budżetem w rozumieniu prawa budżetowego z 1991 r. był roczny plan finansowy obejmujący dochody i wydatki państwa, uchwalany w formie ustawy na okres 1 roku przez parlament. Od tego momentu budżet nie służy bezpośredniej realizacji celów i zadań państwa.
3 elementy budżetu:
- pozwala dysponować zasobami pieniężnymi
- oznacza sporządzenie planu dochodów i wydatków
- określona forma prawna
Definicja ekonomiczna: zcentralizowany zasób finansowy przeznaczony na realizację określonych zadań
Definicje funkcjonujące w nauce:
1) prof. Komar rdzeń finansów publicznych i nerw państwa, w którego strukturze dochodów i wydatków zawiera się program rządzenia państwa
2) Gaj plan powiązany z innymi planami zatwierdzany przez parlament, najwyższej rangi, obejmujący w ujęciu klasyfikacyjnym dochody i wydatki państwa na roczny okres czasu
3) prof. Misiog plan finansów sektora publicznego i wyodrębnionej jego części stanowiący podstawę gospodarki państwa i gmin uchwalony przez organy przedstawicielskie na okres jednego roku
4) prof. Guzowska zasób pieniężny państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, roczny plan gromadzenia i wydatkowania środków pieniężnych gospodarki państwa lub samorządu terytorialnego, jest to akt normatywny zobowiązujący egzekutywę do gromadzenia środków zgodnie z ustaleniami. Zawiera także elementy prawne i organizacyjne. trojakie spojrzenie na budżet Na temat budżetu nie wypowiada się judykatura.
Budżet jest to publiczny plan finansowy, uchwalany i wykonywany w ustalonej procedurze w interesie publicznym, na podstawie którego prowadzi się gospodarkę finansową. Pojęcia budżet i ustawa budżetowa nie są tożsame. Podstawowy plan finansowy, jakim jest budżet państwa, z racji istotnego znaczenia dla całej gospodarki finansowej otrzymuje corocznie formę ustawy. Jest to w pewnym sensie ustawa szczególna, w doktrynie dominuje pogląd, iż ustawę należy uznać za akt normatywny, ale szczególnego rodzaju. Moc wiążąca ustawy nie jest pełna . Zamieszczenie w budżecie dochodów z określonych źródeł oraz wydatków na określone cele nie stanowi podstawy roszczeń bądź zobowiązań państwa wobec osób trzecich ani roszczeń tych osób wobec państwa. Wyjątek : Jeżeli poziom subwencji zaplanowany w ustawie budżetowej nie zostanie zrealizowany, jednostce samorządu terytorialnego przysługuje roszczenie
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)