Budżet gminy i finanse lokalne a samorząd terytorialny

Nasza ocena:

3
Pobrań: 357
Wyświetleń: 2681
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Budżet gminy i finanse lokalne a samorząd terytorialny - strona 1

Fragment notatki:

Jest to część przedmiotu prawo, który prowadzi dr Mieczysław Śmiech na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.

Materiały wyjaśniają takie zagadnienia jak: system finansów samorządu terytorialnego, finanse lokalne, powiązania finansów lokalnych z publicznymi, zakres podmiotowy i przedmiotowy finansów lokalnych, decentralizacja finansów publicznych oraz autonomia finansowa.

Dodatkowo przedstawiają takie tematy jak: budżet gminy i powiatu, finanse gmin i powiatu, podatki lokalne, podział terytorialny, wójt, wspólnota mieszkaniowa, dochody gminy i powiatu, budżet państwa, opłata adiacencka, eksploatacyjna i miejscowa, opłata prolongacyjna, skarbowa i targowa, opłata uzdrowiskowa i z tytułu powiadania psów, opłaty lokalne, ordynacja podatkowa, karta nauczyciela, karta podatkowa, katastrofa budowlana, podatek leśny, podatek od czynności cywilnoprawnych, od nieruchomości, od spadków i darowizn, od środków transportowych, rolny oraz podpis elektroniczny.

Notatka rozjaśni jak funkcjonują finanse lokalne gmin i powiatów oraz pomoże przygotować się odpowiednio na zajęcia.

a norm pra-
: części tery-
jącym okre-
ienia przepi-
ch państwa.
stanowienia
lomii regio-
w krajach,
mci etnicz-
owadzić do
> znacznego
mów.
i terytorial-ia te często oej - stanu zjawiającą esątojed-wdustawo->ostępowa-stwowego,
lego okre-ne wyróż-u ingeren-i organów
łrieszewski]
BUDŻET GMINY
Z łac. bulga = worek, mieszek. Budżet gminy to plan finansowy uchwalany w drodze uchwały przez -* radę gminy na okres jednego roku kalendarzowego, o charakterze dyrektywnym i jednostkowym, na podsta­wie którego gmina prowadzi w sposób jawny i samodzielny swoją gospo­darkę finansową, obejmujący: dochody i wydatki organów gmin; dochody i wydatki komunalnych jednostek budżetowych i zadań własnych gmin; wpłaty jednostek organizacyjnych i dotacje dla jednostek organizacyjnych rozliczających się z budżetami gmin; dochody z podatków, opłat i innych należności gmin określonych ustawami; dochody z majątku gmin; sub­wencje z budżetu państwa; wyodrębnione wydatki na finansowanie zleco­nych gminom zadań z zakresu administracji rządowej oraz dotacje celowe i dochody związane z realizacją tych zadań; źródła pokrycia niedoboru. W budżecie gminy mogą być wyodrębnione środki do dyspozycji sołectw. Budżet gminy musi być zgodny z -> budżetowymi zasadami.
Procedura budżetowa. Zarząd gminy przygotowuje projekt budżetu gminy i przedkłada go, wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami -> radzie gminy najpóźniej do dnia 15 listopada roku po­przedzającego rok budżetowy. Projekt ten jest również przesyłany do -» regionalnej izby obrachunkowej (RIO). Zarząd gminy opracowuje także plan finansowy dla zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gmi­nie i przyjmuje jako podstawę dla tego planu kwotę dotacji przyznanych na ten cel w danym roku.
Budżet gminy powinien być uchwalony do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Uchwała budżetowa rady gminy określa: dochody budżetu gminy co najmniej w podziale według ważniejszych źródeł; wydatki budże­tu gminy co najmniej w układzie działów klasyfikacji budżetowej. Może ona również określać w formie załącznika wydatki sołectw w układzie co naj­mniej działowym. Gdyby rada gminy nie uchwaliła budżetu do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, to do czasu jego uchwalenia (nie później
33
BUDŻET GMINY
jednak niż do dnia 31 marca roku budżetowego), podstawą gospodarki bu­dżetowej jest projekt budżetu przedłożony radzie gminy. W przypadku nie uchwale ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz