Brytyjski rynek prasowy - prestiżowa prasa drukowana

Nasza ocena:

3
Pobrań: 490
Wyświetleń: 1505
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Brytyjski rynek prasowy - prestiżowa prasa drukowana - strona 1 Brytyjski rynek prasowy - prestiżowa prasa drukowana - strona 2 Brytyjski rynek prasowy - prestiżowa prasa drukowana - strona 3

Fragment notatki:

Brytyjski rynek prasowy - prestiżowa prasa drukowana ZAGRANICZNE SYSTEMY MEDIALNE Najlepszą charakterystyką brytyjskiego rynku prasy drukowanej jest istnienie ogromnego narodowego sektora podzielonego na 14 codziennych i 15 niedzielnych tytułów. Około 60 procent mieszkańców Wielkiej Brytanii czyta krajową gazetę codzienną, a 70% niedzielną.
Dzienna sprzedaż wszystkich gazet codziennych sięga 14 milionów funtów, w niedzielę ta kwota dochodzi do 15 milionów. Ponieważ połowa gazet ma format tabloidowy, brytyjski sektor prasowy jest podzielony na trzy rynki. 'Jakościowy', 'pośredni' i 'popularny'. Wszystkie 'popularne' i 'pośrednie' gazeta są tabloidami. Rynek pośredni znacznie się jednak pomniejszył w latach 60-tych, teraz ulegając marginalizacji. Główne brytyjskie tytuły, bulwarówki z klasy `pośredniej' Daily Mail i Mail on Sunday mają obecnie drugi największy dzienny i niedzielny nakład (2.4 i 2.3 miliona), wyprzedzają znacznie przedstawicieli klasy `popular' - Mirror, Sunday Mirror i Sunday People. Jednak żadna z tych gazet nie osiągnęła wyniku The Sun (3.5 miliona), a nawet News of the World (4 miliony).
Podobnie jak w Polsce tabloidy schlebiają bardziej pospolitym gustom niż wielkoformatówki. Wśród kategorii tabloidów niektóre tytuły z powodu wyglądu pierwszej strony określa się jako `red-tops'. Ten termin jest często używany jako wyraz pogardy przez gazety, które uważają się za poważniejsze.
Ten podział zaczął się zacierać w październiku 2003 roku, gdy dwaj przedstawiciele prasy prestiżowej - The Independent i The Times — rozpoczęli próbne wydawanie edycji tabloidowych w niektórych regionach królestwa. The Independent zmienił się całkowicie, by przejść na mniejszą, bardziej poręczną edycję z maja 2004. The Times z kolei zmienił się na początku listopada, wbrew początkowym oporom ze strony bardziej konserwatywnych i przyzwyczajonych do dawnego formatu czytelników. Jeśli chodzi zaś o The Guardian to zmiana formatu z niezwykłego jak na Zjednoczone Królestwo formatu Berlinera, Le Monde, czy La Vanguardii na tradycyjny tabloid spodziewana jest w okolicach 2006 roku.
Rynek prasowy podzielony jest przez siedem kompanii medialnych, z czego 4 największe (News International, Trinity Mirror, Northern and Shell, oraz Daily Mail and General Trust) zabierają 90 sprzedawanych wydawnictw.
Na terenie Zjednoczonego Królestwa jest wydawanych około 1,300 lokalnych gazet, głównie weekendowych. Jednak największa z nich - the West Briton sprzedaje nie całe 50,000 kopii, do tego tygodniowo. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii istnieje co najmniej 25 darmowych tytułów z nakładem przewyższającym 100,000 egzemplarzy. Financial Times


(…)

… szefowa codziennej edycji gazety, a także późniejszą naczelna Daily Express kojarzona przez ludzi z brytyjskiej ulicy głównie na głośną kampanię na rzecz legalizacji marihuany, oraz za promowanie pisarstwa kobiet.
Boycott odeszła w kwietniu 1998 (właśnie do The Daily Express), a Marr w maju tego samego roku. Marra na stanowisku naczelnego zastąpił Simon Kelner. W tym czasie nakład spadł poniżej 100,000…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz