BORROMINI A GUARINI

Nasza ocena:

3
Pobrań: 161
Wyświetleń: 1253
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 BORROMINI A GUARINI  - strona 1  BORROMINI A GUARINI  - strona 2

Fragment notatki:

BORROMINI A GUARINI Francesco Borromini (1599-1667)
Architekt, wpływ budowli Michała Anioła, antyku i natury oraz budowli lombardzkich, nie lubił ostrych kątów, które uważał za wroga sztuki, jak pierwszy wprowadził linie krzywe, wklęsłe, wypukłe i falsite, pogiął płaszczyzny, skomplikował rzuty poziome, , miękkość i płynność przestrzeni, malowniczość uzyskana przez światłocień, oryginalne odchylenia od antyku, wpłyną na licznych architektów i na powstanie rokoka, jako pierwszy na tak dużą skalę stosował w architekturze linie faliste, wklęsłe i wypukłe, odrzucając klasycyzm i masywność wczesnego baroku. Posługiwał się efektami światłocieniowymi, stosował indywidualne i fantazyjne rozwiązania. Rywalizując z  Gianlorenzem Berninim  stworzył odrębny od jego poważnych budowli styl niespokojny i malowniczy, będący nową propozycją estetyczną
- udział w budowie Pałacu Barberinich
- kościół i klasztor San Carlo alle Quatro Fontane 1638-41, fasada klasztoru dopiero w 1662-64, a kościoła w 1665 (kończona po śmierci Borrominiego w 1682, mimo , że na fasadzie widniej data 1667)
- prace dekoracyjne w Palazzo Spada - toskańska kolumnada dźwigająca kasetonowe sklepienie beczkowe; zasada perspektywy matematycznej, kolumny im dalej tym mniejsze, gęściej ustawione, wrażenie, iż kolumnada jest dłuższa niż w rzeczywistości
- współudział w budowie Pałacu Falconieri - loggia w podworcu, projekt dekoracji plafonów, dwie hermy z głowami sokołów na węgłach poszerzonej fasady (aluzja do nazwisk właścicieli falco - sokół), filarowa loggia u szczytu skrzydła podworca, fasada (podział odwrotny niż zwykle tj. na parterze lizeny wyżej pilastry, wyżej kolumny), stiuki
- Oratorium Filipinów w Rzymie 1627/37-42 - jeden z najwcześniejszych przykładów falistej fasady, fasada nieorganiczna z korpusem (charakterystyczne dla baroku)
- kościół Santa Agnese in Agone na Piazza Navona, fund rodu Pamfilich 1651-1672 (kierownictwo Rainaldich potem Borrominiego, potem znów Rainaldich i Baratty) - najokazalsza fasada wieżowa baroku,
- przebudowa bazyliki Św. Jana na Lateranie 1646-49 - zachowany plan i ogólny schemat elewacji, zmieniony system podpór, dekoracja wnętrza
- prace przy kościele San Ivo alla Sapienza
- kościół Santa Maria dei Sette Dolori i przyległy klasztor
- projekty przebudowy Pałacu hrabiego Carpegna - niezrealizowane, wybudowano jedynie loggię filarową i klatkę z równią pochyłą zamiast schodów
- kościół Berniniego w kolegium Propagandy Wiary 1634 - zburzony w 1646 i zastąpiony projektem Borrominego
- transept i prezbiterium oraz dzwonnica kościoła San Andrea della Fratte - kopuła kosciołą niewykończona
Guarino Guarini (1624-1683)
Architekt, opierał się na znajomości matematyki , twórca dzieła „Architettura civile”, działał gł. w Turynie, cenił gotyk i uważał, że architektura gotycka powinna być na równi z grecką podziwiana, przeciwstawia się krępowaniu architektury regułami i przepisami, tworzył innowacyjne konstrukcje kopuł, stawia względy estetyczne przed utylitarnymi, szeroki wpływ Borrominiego, łączył w swoich dziełach kartezjański racjonalizm z religijną duchowością,  wychodząc od standardowego założenia kopuły na bębnie, tworzył  ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz