Błędy w badaniach marketingowych - wykład

Nasza ocena:

5
Pobrań: 504
Wyświetleń: 2345
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Błędy w badaniach marketingowych - wykład - strona 1 Błędy w badaniach marketingowych - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Wykład nr 6 16.12.2008
Błędy w badaniach marketingowych
Nie ma doskonałych badań ani bezbłędnych badań!
Dzięki znajomości problemów, jakie mogą pojawić się w trakcie prowadzenia badań można zmniejszyć prawdopodobieństwo różnych nielosowych następstw.
Podstawowe rodzaje błędów:
Istnieje wiele klasyfikacji błędów badaniach marketingowych:
Błędy losowe i nielosowe
Błędy doboru próby i pozostałe błędy badania
Inne
Błąd losowania(statystyczny)- związany z procedurą losowania. Nie ma charakteru subiektywnego, nie wynika z żadnych zaniedbań, zewnętrznych okoliczności czy też przypadkowych błędów ludzkich. Błąd losowania powstaje wyłącznie z powodu poddania badaniu losowej próby członków populacji zamiast całej populacji. Wylosowana próba nie jest idealną reprezentacją z której pochodzi.
Obliczanie błędu losowania
Jeśli wykonamy to samo badanie wiele razy za każdym razem na nowej ale tak samo dobranej próbie losowej - otrzymamy różne wyniki pomiaru tej samej wielkości.
Niektóre pomiary będą odbiegać znacznie od prawdziwej (wciąż nieznanej) wartości.
Prawdopodobieństwo otrzymania w badaniu wartości odbiegającej od prawdziwej wartości oznaczamy literą alfa.
Na ogół jesteśmy zaakceptować alfa=5% oznacza to że w 95% przypadków nasz pomiar zgadza się.
Błędy nie losowe - zdecydowanie łatwiejsze do kontroli ale trudniejsze do pomiaru.
Przypadkowe - nie maleją wraz ze powiększaniem się próby raczej rosną
Systematyczne - rosną wraz ze wzrostem wielkości próby, są to:
Specyfikacji próby
O..... próby
Selekcji
Operatu losowego
Braku odpowiedzi
Pomiaru
Podstawowe rodzaje błędów
W ramach grupy blędów systematycznych obowiązuje wiele klasyfikacji, jedna z nich bierze pod uwagę podział na:
Błędy badacza
Błędy ankietera (zamierzone/umyślne, nieumyślne)
Błędy respondenta (zamierzone/umyślne, nieumyślne)
Błędy problemu badawczego - wynikają z różnicy między danymi niezbędnymi do rozwiązania określonego problemu decyzyjnego a poszukiwanymi przez badacza danymi opisanymi w problemie badawczym - najbardziej znany przykład dotyczy New Cola.
Błąd specyfikacji populacji - wytypowanie niewłaściwej populacji do badań - np. przyjęcie za populacje generalna w badaniach planów i zamiarów zakupu trwałych dóbr konsumpcyjnych zamiast małżeństw rodzinnych, które wspólnie podejmują decyzję w tych sprawach - tylko samych gospodyń domowych.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz