Bauman - Emancypacja - Płynna nowoczesność - opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1281
Wyświetleń: 4809
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Bauman - Emancypacja - Płynna nowoczesność - opracowanie - strona 1 Bauman - Emancypacja - Płynna nowoczesność - opracowanie - strona 2 Bauman - Emancypacja - Płynna nowoczesność - opracowanie - strona 3

Fragment notatki:


Na podst. Z. Bauman,  Emancypacja  [w:]  Płynna nowoczesność EMANCYPACJA   Emancypacja - wyzwolenie ze społeczeństwa   „Wyzwolić się”  - oswobodzić się z więzów. Które krępują i utrudniają ruchy, poczuć swobodę ruchu lub działania.   „Być wolnym”  - nie doświadczać żadnych przeszkód, przeciwności. Oporu lub innej formy utrudnienia ruchów, które chcielibyśmy wykonać   Uczucie braku ograniczeń i swobody działania oznacza, że udało się osiągnąć  równowagę  między pragnieniami, wyobraźnią i zdolnością działania. Taką równowagę można osiągnąć i utrzymać w dwojaki sposób:        Przykrawając i ograniczając pragnienia i/lub wyobraźnię        Poszerzając swoje możliwości działania               Wolność, potrzeba wyzwolenia - subiektywna / obiektywna   Z jednej strony, może być tak, ze chęć poprawy własnego losu zostanie udaremniona lub stłumiona w zarodku - faktyczne lub wyobrażane tylko zamiary redukowane są wtedy do poziomu tego, co możliwe do osiągnięcia Z drugiej strony, może być tak, że w wyniku świadomej manipulacji naszymi intencjami („prania mózgu”) nie sprawdzimy nigdy naszych obiektywnych możliwości działania i nie poznamy prawdziwych pragnień.   WADY I ZALETY WOLNOŚCI   Wyzwolenie - błogosławieństwo czy przekleństwo???          Prawda, która wyzwala człowieka to zwykle prawda, której człowiek woli nie słyszeć        Ludzie czasem wątpią w korzyści, które ma przynieść oferowana wolność (pogląd, że wolność wcale nie zapewnia szczęścia)   PRZYPADKI I ZMIENNE LOSY KRYTYKI   Wg Baumana, nasze społeczeństwo - złożone z „wolnych jednostek” - uczyniło z krytyki rzeczywistości, z nieukontentowania „tym, co jest” i z wyrażania tego nieukontentowania, nieodzowny i obowiązkowy element życiowej strategii każdego ze swoich członków. Jak twierdzi Giddens, jesteśmy „istotami refleksyjnymi” analizującymi uważnie wszystkie swoje posunięcia i rzadko zadowolonymi z ich efektów, zawsze gotowymi do ich poprawienia. Można spotkać się z opinią, że współczesnemu społeczeństwu brak otwartości na krytykę. Jednak wg Baumana problem polega na tym, że pojmuje ono  „otwartość na krytykę”  w inny sposób. Bauman porównuje ów sposób do  funkcjonowania pola kempingowego : - - miejsce to jest otwarte dla każdego - goście zjawiają się i znikają - nikt nie interesuje się zasadami na jakich działa kemping (jeśli ich oczekiwania są spełnione)

(…)

osób publicznych, a sztuka przyciągania uwagi publicznej wiąże się z obnażaniem swych prywatnych uczuć (najlepiej głęboko intymnych).
 
 
LOS TEORII KRYTYCZNEJW SPOŁECZEŃSTWIE JEDNOSTEK
 
Bycie jednostką de iure oznacza niemożność obarczenia innych winą za własne niepowodzenia. Stąd właściwe społeczeństwu jednostek zapotrzebowanie na indywidualne ofiary, na które przestraszone jednostki mogłyby wspólnie zrzucić swe indywidualne lęki - nasze czasy sprzyjają szukaniu kozłów ofiarnych, np. polityków.
 
Miedzy byciem jednostką de iure a szansami stania się jednostką de facto - tzn. możliwością kształtowania własnego losu i dokonywania autentycznych wyborów - rozciąga się głęboka i rosnąca przepaść. Do ulubionych strategii radzenia sobie z trudnymi sytuacjami należą dziś: ucieczka, unik, brak zaangażowania a ich wymarzonym stanem jest niewidzialność. W takich okolicznościach widoki na przemianę jednostki de iure w jednostkę de facto (taką, która posiada środki niezbędne do prawdziwego samookreślenia) wydają się coraz odleglejsze. Jednostka de iure nie przekształci się w j. de facto, jeśli najpierw nie stanie się obywatelem.
 
 
KRYTYKA POLITYKI ŻYCIA
 
Zadanie teorii krytycznej polega…
… kempingowym. Kłóci się takie podejście z klasyczną teorią krytyczną - krytyka wytwórców została zastąpiona przez krytyką konsumentów.
Przyczyny tej zmiany to:
Gruntowna transformacja sfery publicznej i sposobu funkcjonowania i odtwarzania się społeczeństwa.
Cechą nowoczesności XXI wieku jest  modernizacja -  wszechobecne, nieusuwalne, niezaspokojone pragnienie twórczej destrukcji, oczyszczania przedpola
… z proces modernizacji.
 
POJEDYNEK JEDNOSTKI Z OBYWATELEM
W tym ujęciu, indywidualizacja oznacza przemianę ludzkiej „tożsamości” z „danej” w „zadaną” i obarczenie jednostek odpowiedzialnością za realizację zadania oraz za wszelkie konsekwencje i skutki uboczne tej realizacji  ustanowienie autonomii de iure (prawnie narzucona „wolność negatywna) niezależnie od tego czy towarzyszy jej autonomia de facto…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz