Badanie kultury - przedstawiciele

Nasza ocena:

3
Pobrań: 119
Wyświetleń: 1029
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Badanie kultury - przedstawiciele - strona 1 Badanie kultury - przedstawiciele - strona 2

Fragment notatki:


Wykład 19
ewolucja sposobów badania kultury:
ewolucjonizm: wartościowanie, rozwój
dyfuzjonizm: wspólny początek, mix
funkcjonalizm: po co?
instytucjonalizm: jak?
strukturalizm: relacje
semiotyka: znacznie
Giambattiste Vico „Nauka nowa”, 1725
pewne znaczenia kryją się pod tym, co na zewnątrz
wykształcony na Kartezjuszu, później polemika z nim
człowiek „dziki” nie jest ani prymitywny ani naiwny, tylko głęboko poetycki. Poetycka mądrość = mówienie o rzeczywistości poprzez symbole, metafory i mity (to formy naszego myślenia)
tak jak Levi-Strauss, twierdzi, że nie można tego rozumieć naiwnie (że chodzi im dokładnie o to, o czym mówią). Mit jako sposób kodowania rzeczywistości, swoisty język przekazu
mity to historia społeczna pierwotnych narodów. Forma nadawana ludzkiemu doświadczeniu. Kształt ten (ta forma) pochodzi z ludzkiego umysłu i staje się formą przyjmowaną przez umysł (tak jak u Sapira-Whorfa)
Vico uważany jest przez niektórych za prestrukturalistę. Pojęcie „struktura” wprowadzono na początku XX w. Impuls do myślenia strukturalistycznego - od językoznawstwa Ferdinand de Saussure: 1915 lub 1916 - „Kurs językoznawstwa strukturalnego“ - podwaliny pod strukturalizm, złożone z materiału językoznawczego przełom strukturalistyczny - związany z przewartościowaniem myślenia o świecie. Nagle zaczęto myśleć o całościach a nie o elementach. Struktura a nie suma! Bez wyciągania jednego elementu i otrzepywania go z kultury. Pytanie - czym są elementy w obrębie systemu, w którym istnieją?
Dawne językoznawstwo pytało o diachronię (rozwój w czasie), teraz pytanie, jak to istnieje w obrębie jednego systemu ( synchronia - równoczesność; relacyjność buduje znaczenie!)
relacja języka (langue; system, abstrakt, model) i mowy (parole; konkrety) Noam Chomsky : gramatyka generatywno-transformatywna : system kompetencji (de Saussure'owski langue) i wykonanie (parole). Poprzez parole orzekamy o langue fonem - nie ma własnego znaczenia, ale tworzy je przez opozycję binarną. Dopiero użyty w wyrazie zaczyna istnieć.  . Objawia się w opozycji fonologicznej. Różni się od głoski tym, że nie istnieje samodzielnie.
fonologia - zbiera cechy różnicujące znaczenia
nie wszystkie głoski mogą stać się fonemami
fonetyka nie wpływa na fonologię znaczące (pojęcie ) i znaczone (u de Saussure'a obraz dźwiękowy, bo interesuje go relacja między fonologią i fonetyką). Związek między nimi ma charakter arbitralny (to umowa typu społecznego; nie szukamy w wyrazach prostej odpowiedniości między znaczeniem a formą

(…)

… między synchronicznymi systemami - coś pomiędzy to zakaz kazirodztwa (jest w każdej kulturze, ale istnieje na różne sposoby)

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz