Augustyn - O naturze dobra - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 504
Wyświetleń: 1127
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Augustyn - O naturze dobra - omówienie - strona 1 Augustyn - O naturze dobra - omówienie - strona 2 Augustyn - O naturze dobra - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Augustyn
O naturze dobra
Najwyższe dobro- bóg (co za niespodzianka!!!) Dlatego jest to dobro niezmienne, prawdziwie wieczne i nieśmiertelne. Wszystkie inne dobra od boga pochodzą, ale nie z niego a OD niego, bo to co z niego de facto nim jest.
Skoro on tylko jest niezmienny, to wszystko inne jest zmienne, stworzone z niczego. Bóg jest wszechmocny i sprawiedliwy.
Cała natura jest dobrem lepszym od ciała.
Dobroć wszelkich rzeczy warunkowana jest przez: MIARĘ, POSTAĆ I PORZĄDEK.
Im więcej miary, porządku tym lepsza rzecz . Dobro jest istnieniem.
Zło jest brakiem dobra, jest zepsuciem naturalnej miary, postaci i porządku. Lepszy jest duch „zepsuty”, niż ciało „niezepsute”.
Naturą, która nie może ulec zepsuciu jest bóg, inne natury mogą mu ulec a wtedy nie są już naturą.
Bóg udzielił duchom rozumnym łaski, iż nie ulegną zepsuciu o ile sama nie zechcą.
Nikomu, kto porzucil boga nie moze byc dobrze. Kara za winy jest kwestia boskiego, a nie ludzkiego osądu. Lepsza jest natura, która sprawiedliwie cierpi karę, niż bezkarnie raduje sie w grzechu.
Byty stworzone są zmienne; są takie gdyz pochodzą od boga, a nie z niego, zostały stworzone z niczego.
Bóg jest sprawcą życia, piekna, porzadku, czucia, pamięci ect. Ten, kto zrobi z tego zły użyek, poniesie kare od boga.
Dobra są male i wieksze, np. Piekno- człowiek jest(moze być) piekny, natomiast piekno małpy to brzydota. Tak należy to rozumieć, a nie mówić, ze jedno jest dobre, inne natomiast złe. Wraz z zatraceniem dobra ginie natura, a wiec natura jest dobra- a że pochodzi od boga, to bóg jest dobry. Jako przykład, to, ze małpę można oszpecić i będzie wtedy brzydsza, a więc ona też ma w sobie jakiś element piękna, wpisany w naturę( wiem, jak to wszystko brzmi, ale nie zapominajcie, że to Augustyn:-)
Ciemność-brak światła, cisza-brak głosu, zło-brak dobra.
POZYTYWNA PRAPRZYCZYNA ZŁA NIE ISTNIEJE
nawet hyle nie jest złem, jest tylko budulcem, manichejczycy sa pyszni i myla sie co do natury i mozliwości materii. Materia, jeżeli w ogóle jest pochodzic moze tylko od boga. Tylko bóg "jest", gdyż tylko on jest niezmienny, wszelka zmiana sprawia, że nie jest sie już tym, czym sie było.
Temu, co jest ponad wszystkim, przeciwstawiac się moze jedynie to, co nie jest.
Ból, pojmowany jako zło, może znajdowac sie jedynie w naturach dobrych. Ból moze być nieporzyteczny lub pozyteczny. Ból w duszy stwarza wola opierająca się wiekszej mocy, w ciele- wola opierająca sie wiekszemu ciału. Bywa, że zło jest gorsze, gdy nie lączy sie z bólem.
Bóg według miary, liczby i wagi uklada wszystko. Bóg jest miarą najwyższą, dobrem najwyższym.


(…)

… z nim raduję, jesli cierpi jeden, wszystkie z nim cierpią."- miara i porządek w cele są takie,że każda jego częsc troszczy sie o pozostale.
Sądzić i wymierzac kary ma prawo TYLKO bóg. Jest rzeczą sprwiedliwa, kiedy źli otrzymują moc wyrządzania krzywdy, a dobrzy poddawani są próbie. Przez moc daną diabłu bóg sam wszystko uczynil, a diabeł za niecna wolę szkodzenia na końcu sprawiedliwą karę otrzymał.
GRZECH…
…,nadmiar, zaburzenie mairy, porządku.
Co innego znaczy nie ulegać zmianie, choc mozna jej ulegać, a co innego nie ulegac gdyz nie ma w ogóle takiej mozliwości(bóg).
Jadynie boska nieśmiertelność jest prawdziwą wiecznością.
KRYTYKA MANICHEJCZYKÓW
opiera ja Augustyn na pojeciach "natury zła" i "natury dobra", które sa jego zdaniem sprzeczne.
Bóg i substancja boga- to rozróznienie augistun uwaza zabłędne…
…. Manicheizm raz głosi, ze bóg jest najwyzszą swiatlościa, której nikt i nic nie moze podważyć, następnie goszą, ze bóg zdaje sobie sprawę z zagrożenia, jakim są "strony ciemności".; raz wona wola ma możliwoścswobodnego yboru, innym razem nie itd.
Maichejskie pojęcie boga jest dla Augustyna niedorzeczne.
"(...)zanim doszło jeszcze do walki, istnieć tu musiala nieubłagalna i nieunikniona konieczność walki…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz