Omawia takie kwestie jak: teoria przyczynowości, dualizm Jamesa, sposoby dochodzenia do wiedzy o sobie samych, teoria spostrzegania siebie, teoria dysonansu, hipoteza mimicznego sprzężenia zwrotnego. Ponadto tłumaczy takie zagadnienia jak: definicja ja, tłumienie, introspekcja, autoprezentacja, ingracjacja. Dodatkowo opisuje takie pojęcia jak: efekt nadmiernego uzasadnienia, dwuczynnikowa teoria emocji. Definiuje termin motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Odpowiada także na pytanie czym jest strategia harwardzka, co to jest promowanie siebie, czy zwierzęta mają poczucie ja. Porusza takie pojęcia jak: pragnienie podtrzymania samooceny, pamięć autobiograficzna, kierowanie wrażeniami, kreowanie usprawiedliwień dla możliwej porażki. Przedstawia również: teoria spostrzegania siebie wg Bema, koncepcje autorów takich jak: Hennessey i Zbikowski, Schachter i Singer.
S-OP-Z7-Aronson28. listopad2006
S-OP-Z7-ARONSON âJA I TOÅ»SAMOÅÄâStreszczeniePytania
1. Kto jest autorem podstawowego dualizmu w spostrzeganiu Ja?2. Czy zwierzÄta majÄ
poczucie Ja? (lustro)3. Jak ludzie odpowiadajÄ
na pytanie: âKim jesteÅ?â4. Czy pojÄcie Ja i odpowiedzi na pytanie âKim jesteÅ?â zmieniaÅy siÄ na przekroju epok i
kultur?
5. Dlaczego dzieci rzadziej ÅamaÅy reguÅy biorÄ
c wiÄcej niż jeden cukierek z ânie
pilnowanegoâ talerza, gdy ten zostaÅ poÅożony pod dużym lustrem?Do zapamiÄtania
â
Dualizm Jamesa: Ja skÅada siÄ z: myÅli i przekonaÅ â poznawcze Ja i aktywny odbiorca informacji, czyli poznajÄ
ce Ja.
â
WspóÅczeÅnie to jest to: Ja i ÅwiadomoÅÄ, które ÅÄ
czÄ
c siÄ dajÄ
poczucie tożsamoÅci
â
Rozwój poczucia Ja wymaga zdania sobie sprawy z tego, że jest siÄ poznajÄ
cym i że istnieje w istocie coÅ, co ma byÄ poznane.
â
MaÅpy czÅekoksztaÅtne, w przeciwieÅstwie do innych, niższych ssaków, majÄ
poczucie Ja i mogÄ
rozpoznawaÄ siebie w swoim lustrzanym odbiciu.
â
Rozpoznawanie siebie, a tym samym zalÄ
żki pojÄcia Ja rozwijajÄ
siÄ stopniowo. Zgodnie z panujÄ
cym przekonaniem, pojÄcie Ja wyÅania siÄ u dziecka w wieku mniej wiÄcej dwóch lat.
â
W miarÄ jak dojrzewamy, kÅadziemy mniejszy nacisk na cechy fizyczne, a wiÄkszy na stany psychiczne oraz na to, jak nas oceniajÄ
inni â w odpowiedzi na pytanie âkim jesteÅ?â.
â
Pojecie Ja jest ksztaÅtowane zarówno przez kulturÄ, jak i przez epokÄ historycznÄ
.
â
Definicja Ja zbliżona do naszej wspóÅczesnej pojawiÅa siÄ dopiero w wieku XVII, kiedy to u purytanów zrodziÅa siÄ samoÅwiadomoÅÄ i samopoznanie.
â
4 sposoby dochodzenia do wiedzy o sobie samych: introspekcja, obserwacja wÅasnego zachowania, schematy Ja i interakcja spoÅeczna.
â
Ludzie rzadko używajÄ
introspekcji, a nawet jeÅli już to robiÄ
to przyczyny ich zachowaÅ i odczuÄ mogÄ
byÄ ukryte przed ich ÅwiadomoÅciÄ
.
â
Zgodnie z teoriÄ
samoÅwiadomoÅci gdy koncentrujemy siÄ na sobie, oceniamy wÅasne zachowanie i porównujemy je z naszymi wewnÄtrznymi normami i wartoÅciami.
â
SamoÅwiadomoÅÄ sprawia, że zaczynamy sobie uÅwiadamiaÄ wÅasne wewnÄtrzne normy, a także, w pewien sposób ukierunkowuje nasze dalsze zachowanie.
â
Jak ludzie doznajÄ
niepowodzenia, wykonujÄ
c jakieŠzadanie, stwierdzono, że celowo
(…)
…, obserwacja własnego
zachowania, schematy Ja i interakcja społeczna.
● Ludzie rzadko używają introspekcji, a nawet jeśli już to robią to przyczyny ich zachowań i
odczuć mogą być ukryte przed ich świadomością.
● Zgodnie z teorią samoświadomości gdy koncentrujemy się na sobie, oceniamy własne
zachowanie i porównujemy je z naszymi wewnętrznymi normami i wartościami.
● Samoświadomość sprawia, że zaczynamy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)