Aronson

Nasza ocena:

3
Pobrań: 196
Wyświetleń: 1848
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Aronson - strona 1

Fragment notatki:

Omawia takie kwestie jak: teoria przyczynowości, dualizm Jamesa, sposoby dochodzenia do wiedzy o sobie samych, teoria spostrzegania siebie, teoria dysonansu, hipoteza mimicznego sprzężenia zwrotnego. Ponadto tłumaczy takie zagadnienia jak: definicja ja, tłumienie, introspekcja, autoprezentacja, ingracjacja. Dodatkowo opisuje takie pojęcia jak: efekt nadmiernego uzasadnienia, dwuczynnikowa teoria emocji. Definiuje termin motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Odpowiada także na pytanie czym jest strategia harwardzka, co to jest promowanie siebie, czy zwierzęta mają poczucie ja. Porusza takie pojęcia jak: pragnienie podtrzymania samooceny, pamięć autobiograficzna, kierowanie wrażeniami, kreowanie usprawiedliwień dla możliwej porażki. Przedstawia również: teoria spostrzegania siebie wg Bema, koncepcje autorów takich jak: Hennessey i Zbikowski, Schachter i Singer.

S-OP-Z7-Aronson28. listopad2006
S-OP-Z7-ARONSON â€žJA I TOÅ»SAMOŚĆ”StreszczeniePytania
1. Kto jest autorem podstawowego dualizmu w spostrzeganiu Ja?2. Czy zwierzęta mają poczucie Ja? (lustro)3. Jak ludzie odpowiadają na pytanie: â€žKim jesteś?”4. Czy pojęcie Ja i odpowiedzi na pytanie â€žKim jesteś?” zmieniały się na przekroju epok i 
kultur?
5. Dlaczego dzieci rzadziej Å‚amały reguły biorąc więcej niż jeden cukierek z â€žnie 
pilnowanego” talerza, gdy ten został położony pod dużym lustrem?Do zapamiętania
●
Dualizm Jamesa: Ja składa się z: myśli i przekonań â€“ poznawcze Ja i aktywny odbiorca informacji, czyli poznające Ja. 
●
Współcześnie to jest to: Ja i Å›wiadomość, które Å‚Ä…cząc się dają poczucie tożsamości
●
Rozwój poczucia Ja wymaga zdania sobie sprawy z tego, Å¼e jest się poznającym i Å¼e istnieje w istocie coś, co ma być poznane. 
●
Małpy człekokształtne, w przeciwieństwie do innych, niższych ssaków, mają poczucie Ja i mogą rozpoznawać siebie w swoim lustrzanym odbiciu. 
●
Rozpoznawanie siebie, a tym samym zalążki pojęcia Ja rozwijają się stopniowo. Zgodnie z panującym przekonaniem, pojęcie Ja wyłania się u dziecka w wieku mniej więcej dwóch lat.
●
W miarę jak dojrzewamy, kładziemy mniejszy nacisk na cechy fizyczne, a większy na stany psychiczne oraz na to, jak nas oceniają inni â€“ w odpowiedzi na pytanie â€žkim jesteś?”. 
●
Pojecie Ja jest kształtowane zarówno przez kulturę, jak i przez epokę historyczną. 
●
Definicja Ja zbliżona do naszej współczesnej pojawiła się dopiero w wieku XVII, kiedy to u purytanów zrodziła się samoświadomość i samopoznanie.  
●
4   sposoby   dochodzenia   do   wiedzy   o   sobie   samych:   introspekcja,   obserwacja   własnego zachowania, schematy Ja i interakcja społeczna. 
●
Ludzie rzadko używają introspekcji, a nawet jeśli już to robią to przyczyny ich zachowań i odczuć mogą być ukryte przed ich świadomością. 
●
Zgodnie   z   teorią   samoświadomości   gdy   koncentrujemy   się   na   sobie,   oceniamy   własne zachowanie i porównujemy je z naszymi wewnętrznymi normami i wartościami. 
●
Samoświadomość sprawia, Å¼e zaczynamy sobie uświadamiać własne wewnętrzne normy, a także, w pewien sposób ukierunkowuje nasze dalsze zachowanie. 
●
Jak   ludzie   doznają   niepowodzenia,   wykonując   jakieś   zadanie,   stwierdzono,   Å¼e   celowo 

(…)

…, obserwacja własnego
zachowania, schematy Ja i interakcja społeczna.
● Ludzie rzadko używają introspekcji, a nawet jeśli już to robią to przyczyny ich zachowań i
odczuć mogą być ukryte przed ich świadomością.
● Zgodnie z teorią samoświadomości gdy koncentrujemy się na sobie, oceniamy własne
zachowanie i porównujemy je z naszymi wewnętrznymi normami i wartościami.
● Samoświadomość sprawia, że zaczynamy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz