Argumenty Zenona - Achilles i żółw

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1169
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Argumenty Zenona - Achilles i żółw - strona 1 Argumenty Zenona - Achilles i żółw - strona 2 Argumenty Zenona - Achilles i żółw - strona 3

Fragment notatki:

Argumenty Zenona c.d
ACHILLES I ŻÓŁW - trochę podobne do tego z podziałem na połówki, ale tu ruch nie może się skończyć. Meta jest ruchoma (tam była stała) bo ruch się dokonuje. Achilles nigdy nie przegoni żółwia, jeżeli żółw znajdzie się choć trochę przed Achillesem. Dlaczego? Bo najpierw Achilles musi dojść do miejsca, w którym jest żółw, ale w tym czasie żółw przesunie się, Achilles znowu musi do niego dojść, żółw znowu dalej itd. Itd. JEST tu logiczność argumentacji. Nieskońcozny podzial drogi między uciekającym a goniącym. Trzeba było czekać aż do XVII wieku - całki - żeby znaleźć rozwiązanie. STRZAŁA - lecąca (czy na pozór lecącaq strzała) nie leci, ale spoczywa w miejscu. Dlaczego. Bo można ta drogę, która ma przebyć podzielić na fragmenty. Każdy z tych fragmentów jest punktem ,teraz' a każdy z takich punków jest punktem bezczasowym. Zdonie z grecka nauką Zenon zakłada, że czas składa się z bezczasowych punktów teraz. Zsumowanie ich razem nie pozwoli uzyskać kontinuum czasowego. Rozwiązanie przyszło dopiero w XX wieku, gdy Bergsnon w jednym ze swoich esejów filozoficznych sformułował swoja własną koncepcje czasu - okazało się, ze dokładnie taka samą koncepcje sformułował w tym samym czasie Einstein. Polega ona na ty, że Bergson poddaje najpierw krytyce grecką koncepcje czasu i mówi, ze czas nie może składać się z punktów bezczasowych, a składać się z MOMENTÓW - a każdy z nich nie jest jak w greckich koncepcjach bezczasowych, a ma w sobie jakieś kwantum trwania. - i dzięki temu czas ruszył z miejsca - otrzymujemy kontiunuum czasowe. Dla Bergsona czas = trwanie. Ale to rozwiązanie filozoficzne, logika nadal ma z tym rozwiązaniem problem. Druga próba rozwiązania tego argumentu - niemiecki filozof Reinach (rzecznik fenomenologii jako filozof. Fenomenologia zrezygnowała z definicji na rzecz opisów). Reinach mówi, ze Zenon nie zdaje sobie sprawy z tego, ze ,jest” jest wieloznacznym słowem. ,Jest” strzała w danym miejscu = znajduje się w danym miejscu, opuszcza to miejsce, opuszcza je i tak dalej do kolejnych miejsc. Heraklit zastępuje pojęcie ,jest” czyli bycia pojęciem stawania się - czyli podlegania zmianom. SZKOY GRECJI ANTYCZNEJ, IDĄCE ZA WZOREM SZKOŁY MILEZYJSKIEJ I PDEJMUJĄ PROBĘ TWORZENIA PARADOKSÓW ITP. ITD. - dają one do myślenia, na co powinien zwracać uwagę filozof, jeżeli chce myśleć spójnie i logicznie. SZKOŁA MEGAREJCZYKÓW - od Megary -jej założycielem był Euklides - on w obrębie swojej szkoły skupiał nie tylko reprezentantów nauk ścisłych, ale też filozofów.
,ŁYSINA” - wypadnie 1 włos - nie ma łysiny, 10 - nie ma, 100 - nie ma, 1000 - przerzedzone (nie można cały czas mówić o łysinie) to zwraca uwagę, ze są słowa, które znamy, rozumiemy, ale nie możemy ich jednoznacznie i odpowiednio zdefiniować. Nie chodzi tu tyle o łysinę, co o kontekst. Inne takie słowa - np. filozoficzne ,substancja” - dla każdego filozofa po Artystotelesie oznacza coś zupełnie innego.

(…)

… na jedna rzecz - że kiedy odpowiadamy na postawione serio pytanie to powinniśmy na nie odpowiadać, a nie na inne. Pytanie brzmi - ,czy przestałeś bić swoja babkę?” Każdy odpowie ,nigdy jej nie bilem” ALE to nie jest odpowiedzieć na to pytanie, można na nie opowiedzieć TAK lub NIE
,PARADOKS KŁAMCY” - Kłamca mówi - ,ja teraz kłamię”. Pytanie brzmi - kłamie, czy mówi prawdę? Okazuje się że zarazem kłamie i mówi…
… - czyli pod katem pytania o arche. Moniści - jeden i tylko jeden element, z którego wyłoniła się rzeczywistość - np. Tales i tylko woda. Dualizm - dwa podstawowe elementy rzeczywistości, które ja konstytuują - np. Pitagorejczycy (apeiron i liczba), Heraklit (ogień i logos), Kant i różnica pomiędzy zawijaskiem, a rzeczą samą w sobie (mozemy poznac tylko to, co nam się jawi, a rzeczy takiej, jakiej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz