Rozdział XVII Animacja społeczno-kulturalna Józef Kargul Animacja - rozumienie pojęcia. Animacja społeczno-kulturalna w społecznościach lokalnych. Animacja jednostek i małych gmp społecznych. Animator - kreator sytuacji animacyjnych, cechy osobowości, charakter działania. Animacja - rozumienie pojęcia Termin animacja pojawił się w literaturze francuskiej w latach sześćdziesiątych- Słownikowe znaczenie jego jest co najmniej dwojakie: 1. ożywiać coś, dawać życie czemuś, wprawiać w ruch, nadawać żywotność; 2. ożywiać kogoś, zachęcać, skłaniać do działania, pobudzać siły do działania . Stąd też rozmaici działacze, badacze i publicyści francuscy, zajmujący się problematyką życia społeczno-kulturalnego, w swoich wypowiedziach temu terminowi nadawali rozmaite znaczenie. Jedni byli zdania, że animacja jest to kierunek działania wśród ludzi i z ludźmi, które ma na celu ułatwienie jednostce oraz grupie udziału w bardziej aktywnym i twórczym życiu poprzez lepsze rozumienie przemian, łatwiejsze porozumiewanie się z innymi, współudział z innymi w ożywianiu środowiska. Zwolennicy tego rozumienia terminu byli zdania, że animacja jako kierunek działalności występuje obok kierunku działalności ekstensywnej (oddziaływanie na szerokie masy), działalności intensywnej (skierowanej na jednostki i małe grupy od których wymaga się aktywności) i twórczej skierowanej na wyzwalanie aktywności. Jednakże animację rozumiano inaczej traktując ją jako metodę działania, metodę pracy kulturalnej i społeczno-wychowawczej. Owa metoda polega na stymulacji do aktywnego zachowania zarówno zbiorowości terytorialnej (społeczności lokalnej), jak i małej grupy, do działania mającego na celu ulepszanie życia społecznego środowiska poprzez ukazywanie wizji owych ulepszeń i stymulowanie ludzi do ich realizacji, bądź też działania wydobywające występujące potrzeby, zainteresowania, motywacje wśród członków danej grupy społecznej, indywidualnych osób. Animację można również traktować jako proces, dzięki któremu następuje nie tylko ożywienie, aktywizowanie, pobudzenie do działania jednostek i grup, ale przede wszystkim odkrywanie w sobie sił twórczych, możliwości kreacyjnych, szans zachowań ekspresyjnych. Innymi słowy animacja jest również procesem odkrywania siebie. Podejmowano również próby określania znaczenia tego pojęcia w innych krajach na przykład w Niemczech. Zdaniem H.W. Opaschowskiego pojęcie animacji ma szeroki zakres i można jego znaczenie odnieść do: celu - jakim jest ożywienie, pobudzanie oraz motywowanie jednostek i grup do ujawniania i rozwijania swych utajonych zdolności i możliwości; metody - motywowania, inicjowania i rozwijania jednostek oraz aktywności grup społecznych;
(…)
… jej jako środowiska społeczno-wychowawczego. W polskiej myśli pedagogicznej należy przypomnieć koncepcje Heleny Radlińskiej, która wielokrotnie rozważała problem wpływu środowiska społecznego na jednostkę. Autorka wychodziła z założenia, że w każdym środowisku, a zwłaszcza w społecznościach lokalnych, tkwią siły społeczne stanowiące dynamiczny czynnik kształtujący nie tylko osobowość poszczególnych jednostek…
… problemy dnia codziennego. Owe problemy mieszkańców społeczności lokalnej są rozmaite. Na przykład niektóre środowiska oddalone od większych ośrodków kulturalnych są w dalszym ciągu opóźnione w rozwoju społecznym, ekonomicznym i kulturalnym w stosunku do reszty kraju. Na skutek zaś dyfuzji kosmpolitycznych wzorów kulturowych w owych społecznościach nie pielęgnuje się i nie rozwija wartości wytworzonych…
… opory wśród jednostek ludzkich, które zadają sobie pytania dlaczego mają one być związane właśnie ze środowiskiem lokalnym, z jego wzorami kulturowymi i systemami wartości, dlaczego owe wzory i systemy wartości proponowane czy też ukazywane przez animatora mają być lepsze, wartościowsze, od tych które już zostały zintemalizowane? Kolejna bariera wynika z pewnego dylematu znanego pedagogom…
… nad konfliktami społecznymi, kontroli społecznej, uczestnictwie w działaniach grupowych, akceptacji przywódcy, braku wyraźnych party ku lary zmów w planowaniu nowych inicjatyw, wysuwaniu, inicjowaniu dalszych prac na rzecz społeczności. W sferze kulturowej efekty mogą być widoczne we wzorach kulturowych i systemie wartości. Jeżeli w drabinie hierarchicznej wartości allocentryczne, prospołeczne, przesunęły…
… koncepcję życia. W tym samym duchu wypowiadali się zwolennicy tak zwanej „antypedagogiki" (i wypowiadają się do tej pory), głosząc jeszcze bardziej radykalne poglądy, że wszelkie wychowanie jest niczym innym jak bezprawnym łamaniem osobowości drugiego człowieka, gwałtem zadawanym drugiej osobie i proponowali pełny leseferyzm w wychowaniu.
Druga koncepcja zaradzeniu owym rzeczywistym lub rzekomym szkodom…
… na istniejące rozmaite bariery, wymagające przezwyciężania.
Po trzecie - bierność jednostek, domocentryzm, unikanie kontaktów społecznych, egocentryzm, pasywność w życiu kulturalnym są to zjawiska, które mogą być przezwyciężane przez animatorów, proponujących aktywność społeczną i kulturalną poszczególnym jednostkom i małym grupom społecznym. Dzięki animacyjnym działaniom mogą zachodzić korzystne zmiany…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)