Andragogiczna teoria Helen Bee-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 343
Wyświetleń: 2345
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Andragogiczna teoria Helen Bee-opracowanie - strona 1 Andragogiczna teoria Helen Bee-opracowanie - strona 2 Andragogiczna teoria Helen Bee-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Andragogiczna teoria Helen Bee
Biografia Helen L. Bee Helen L. Bee urodziła się w 1939 roku. Jest psychologiem oraz autorką kilku książek o rozwoju człowieka w tym dziecka oraz człowieka dorosłego.
W 1960 roku uzyskała tytuł licencjata z Radcliffe College, natomiast w 1964 doktorat z Uniwersytetu Stanford. Przez dwa lata pełniła funkcję docenta w Clark University, następnie przeniosła się do Waszyngtonu gdzie nauczała przez 7 lat. Po opuszczeniu uczelni postanowiła poświęcić się pisaniu książek na temat rozwoju człowieka. Najbardziej znane pozycje to:
 „Rozwój dzieci” 1975
 „Podróż do dorosłości” Helen Bee i Barbara Björklund 1999
 „Rozwój dzieci i młodzieży” (9 ed.) Bee, H. (2000)
Teoria „wymyślona”
W 1977 roku Karl Popper w swojej książce „Logika odkrycia naukowego” dał początek nowej procedurze teoriotwórczej, która polegała na myślowym „zgadywaniu świata”, konstruowaniu wizji jedynie opierając się na możliwościach intelektualnych badacza. Popper przedstawił koncepcję hipotetyzmu, która określała sensowny sposób poznawania świata poprzez wysuwanie śmiałych hipotez, a następnie ich rygorystyczną falsyfikację. Proces wymyślania teorii można podzielić na dwa rodzaje :
Teoria zaksjomatyzowana- jest konstruowana według reguł procedury hipotetyczno - dedukcyjnej;
Teoria eklektryczna - efekt swoistej wyobraźni badacza.
Wspólną cechą obu teorii jest fakt, iż są one przede wszystkim wytworem działalności umysłowej. Teoria zaksjomatyzowana Posiada strukturę hierarchiczną, gdzie na najwyższym szczeblu znajdują się aksjomaty (fundamentalne tezy). Są to z założenia przyjęte twierdzenia, sformułowane w języku abstrakcyjnych pojęć, które wyrażają ogólne przekonania o istocie stworzonej teorii. Podczas jej tworzenia wprowadza się twierdzenia niższego rzędu. Przedstawiają one kolejne rzędy systemu teoretycznego, gdzie na najniższych piętrach znajdują się pojęcia mniej abstrakcyjne. Liczba poziomów nie jest dokładnie ustalona, głównie ich ilość zależna jest od stopnia ogólności teorii, treści oraz zmiennych. Teorie zaksjomatyzowane są nieliczne wśród nauk społecznych z uwagi na tradycję sięgania po źródła sprawdzone i naukowe. Najbardziej powszechną teorią zaksjomatyzowaną jest teoria potrzeb Maslowa oraz teoria psychiczno - moralnego rozwoju człowieka, zaproponowana przez Helen L. Bee.
Teoria Helen Bee nie jest teorią andragogiczną, choć bardzo często wykorzystywaną przez szeroką populację andragogów ze względu na rolę czynników podmiotowych, gdzie sam rozwój określany jest jako występujące po sobie zmiany o charakterze moralnym. Przedstawią szeroką gamę dróg przed edukacją jako terenem do poszukiwań celów oraz sensów ludzkiego życia.


(…)

… a także negacja ich racjonalności. W kolejnym etapie rozwojowym dorastanie następuje integracja „ja” indywidualnego z zobowiązaniami społecznymi. Jednostka pozyskuje subiektywne poczucie wolności, w ramach wyznaczonej przestrzeni społecznej. Narzucone role oraz funkcje społeczne określa jako obszar pewnej samorealizacji i pewnego przedstawienia swojego indywidualnego „ja”.

… przestawionych na rysunku.
Rozwój człowieka autorka określa jako całożyciowy proces, który przebieg w psychicznie zdefiniowanej sferze społecznej. Jeden wymiar ustala proces rozwoju konstrukcji „ja”, w kierunku osobowościowej integralności (unity). Wymiar drugi związany jest z osiągnięciem przez człowieka określonego poziomu decentracji. Helen Bee ujmuje rozwój człowieka jako sekwencję następujących po sobie etapów. Pierwszym etapem jest niemowlęctwo, w którym ważną rolę odgrywają dwa pierwiastki:
indywidualność;
„ja” społeczne - składa się ono z wartości, norm, aspiracji i wzorów postaw właściwych środowisku społeczno - kulturowemu, w którym dziecko dorasta i rozwija się. Dane pierwiastki można zaliczyć do biegunów, pomiędzy którymi przebiega proces osiągania dorosłości.
W okresie dzieciństwa rozwój…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz