ANARCHIZM pierwszy raz pojęcie użyte w 1840 w pracy Josepha-Proudhou „co to jest własność „
„własność prywatna to kradzież „ to wyzysk robotników przez właścicieli środków produkcji
państwo przyzwala na te nierówności - źródło problemu - państwo przeciwko tej postawie
an anarchos - bez rządu, bez najwyzeszj władzy ; odrzucenie wszelkiej formy wiedzy autorytetu, hierarchii, kościoła, armii, sądów
przeciwnicy liberalizmu i marksizmu źródłem zła jest władza, źródło konflików człowiek jest dobry - radykalny optymizm antropologiczny, umie żyć w zgodzie gdy się go do niczego nie przymusza
podział : a. indywidualistyczny - M. Stirner „ Jedyny i jego własność „ udowodnione że istnieje jednostka a cały świat jest jej własnością b. kolektywistyczny Michał Bakunin, P. Kropotki, XIX, XX w. indywidualna wolość & kolektywizm, postulat zniesienia własności prywatnej, optymizm antropologiczny, ideałem - wspólnoty anarchistyczne gdzie nie ma władz, hierarchii; równość, człowiek istotą kreatywną, każdy powinien pracować fizycznie & umysłowo
demokracja oddolna, ideał spontanicznego ruchu oddolnego MYŚL LEWICOWA XX w. nowe doświadczenia historyczne -komunizm, staliznim → ale wbrew przewidzeniom Marksa kapitalizm nie upada , państwa zaczynają prowadzić politykę socjalną
SZKOŁA FRANKFURCKA
socjologowie w Instytucie Badań w Frankfurcie nad Menem
Theodor W. Adorno, Max Horkheimer, Herbert Marcuse, Erich Fromm, Walter Benfamin ( I pokolenie )
Jurgen Hubermas ( II pokolenie )
instytut Genewa → Paryż → USA → Frankfurt krytyczna teoria społeczeństwa → nie ma alternatywy dla kapitalizmu, odrzuca postulat pozytywizmu społ., nie można mówić o dobrych społ. Nawiązuje do Marksa i sprzeciwia mu się jednocześnie , nawiązuje do r. fran. Odrzuca bezkrytyczną wiarw w rozum człowieka rozum - rozumem instrumentalnym i subiektywnym racjonalność intelektualna ; zło, zatracamy byt. O cel działania człowiek powinien się oczyścić, podrzucić presję społeczeństwa, mieć czas na kontemplację uwagi - krytyczni dla faszyzmu i stalinizmu, wybaczali więcej komunistom MYŚL KARLA SCHMITTA „ teologia polityczna „ 1922 -def. Suwerenności, poj. Polityczności
uważa się za teoretyka prawa autor artykułów antysemickich akceptuje każdą włądzę która potrafi utrzymać porządek, jego filozofia wypływa z niestabilności państwa
krytyka liberalizmu ( nie sprawdza się w sytuacji zagrożenia, deliberowanie, unikanie podejmowania decyzji, teoria ograniczania władzy, trójpodział władz, wolność indywidualna
(…)
… władz, wolność indywidualna pojęcie suwerenności i polityczności - analiztyczny, zwięzły styl pisania ( suwerenny jest ten kto decyduje o stanie wyjątkowym ) nacisk na wewnętrzy wymiar suwerenności, mysi być jasne kto podejmuje decyzje, wskazuje prawo polityka jest pierwotna w stosunku do państwa pojęcie wroga nie jest metaforą , jest realny, inna zbiorowość nie mieszanie moralności do polityki…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)