Planowanie i zarządzanie strategiczne. Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwach, czyli strategiczne plany rozwoju, proces decyzyjny. Planowanie, a zarządzanie strategiczne. Kultura organizacji. Notatka ta pokazuje też, że model zarządzania strategicznego jest modelem dynamicznym ze względu na ciągle zmieniające się warunki. Rotacja kadrowa i rozwoju własnej kariery. Gotowość firmy jako nieodłączna cecha zarządzania strategicznego. Wdrażanie zarządzania strategicznego, wybieranie do realizacji strategicznych przedsięwzięć i gotowość do ich realizacji. Wyższe standardy jakościowe. SWOT jako podstawowa metoda wykorzystywana w tworzeniu analizy strategicznej. Jest to metoda kompleksowa służąca do badania otoczenia organizacji i analizy jej wnętrza. Analiza wewnętrzna w przedsiębiorstwie to określenie i ocena materialnych i niematerialnych czynników sprzyjających rozwojowi. Fournier - analiza wewnętrznej i zewnętrzna firmy, związane z zasadniczymi jej punktami : a. zdolności marketingowe: znajomość potrzeb klientów, gama konkurencyjnych produktów i usług, polityka cenowa b. zdolności innowacyjne: innowacje w zakresie produktów lub usług, innowacje w zakresie metod, tworzenie nowych segmentów rynku c. zdolności produkcji i działania: koszty wykorzystywanych środków, wydajność wykorzystywanych środków i ich elastyczność d. zdolności handlowe: przystosowanie działu handlowego do klientów i do produkcji lub usług, wybór kanałów dystrybucji e. jakość i ilość wyrobów: zasoby finansowe , zasoby ludzkie, zasoby materialne f.jakość organizacji: kultura przedsiębiorstwa, metody zarządzania. Metoda SWOT znana jest również jako: TOWS lub WOTS. Analizy wnętrz organizacji używane do konfrontacji szans i zagrożeń w otoczeniu z możliwościami wewnętrznymi przedsiębiorstwa. SWOT jako algorytm procesu analizy strategicznej Słowo SWOT to skrót słów Strengths (mocne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse w otoczeniu), Threats (zagrożenia w otoczeniu). Analizę SWOT można zastosować do dowolnego przedsięwzięcia inwestycyjnego. Uwzględniamy takie elementy jak: konsumenci, produkty, sytuacja finansowa, koszty wytwarzania, marketing, działalność badawczo-rozwojowa, działalność eksploatacyjna i procesy pomocnicze, patenty, kontakty i układy handlowe, technika wytwarzania. Czynniki marketingowe, finansowe, , produkcyjne, , personalne Analiza SWOT oparta jest na prostym schemacie klasyfikowania: czynniki mające wpływ na bieżącą i przyszłą pozycję firmy dzielimy tak: zewnętrzne w stosunku do organizacji i mające charakter uwarunkowań wewnętrznych, wywierające negatywny wpływ na organizację i mające wpływ pozytywny. 4 modelowe sytuacje strategiczne przedsiębiorstwa w zależności od czynników oraz cztery typy strategii odpowiadające ww. sytuacjom. Strategie: maxi-maxi, mini-maxi, maxi-mini, mini-mini. Czynności: a. Zdefiniowanie listy szans, zagrożeń, silnych i słabych stron organizacji. b. Przypisanie szansom, zagrożeniom, silnym i słabym stronom wag określających ich istotność z punktu widzenia ich wpływu na możliwości rozwoju organizacji c. Równoległe zbadanie relacji zachodzących między silnymi i słabymi stronami a szansami i zagrożeniami
Przykład analizy SWOT spółki z branży elektrotechnicznej. Możliwości: wejście firmy na nowe rynki, ewentualne rozszerzenie asortymentu ewentualne przejście do grupy lepiej strategiczne, pojawienie się nowych grup klientów, duży rynek. ryzyka: Wzrost siły przetargowej nabywców i dostawców, niekorzystne zm
(…)
…, jeden ciągnik siodłowy z naczepą, trzy samochody dostawcze. Samochody wykorzystujemy zarówno do transportu naszych produktów do klientów jak również do odbierania materiałów i surowców od naszych dostawców, posiadanie własnego taboru transportowego pozwala nam na utrzymanie niskich kosztów działalności co odbija się pozytywnie na cenie.
SŁABE STRONY
Słaby image firmy. Jest to związane częściowo z wysoką…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)