Analiza SWOT Analiza SWOT jest najbardziej popularną metodą oceny pozycji przedsiębiorstwa (jego silnych i słabych stron) na tle szans i zagrożeń ze strony otoczenia, wspomagającą wybór najlepszej strategii działania. Stanowi ona oszacowanie w jakim stopniu zasoby firmy odpowiadają potrzebom i wymogom środowiska, w którym ona działa i konkuruje. Jej nazwa pochodzi od pierwszych liter rozpatrywanych grup czynników: strengths - silne strony, weaknesses - słabości, opportunities - okazje, threats - zagrożenia i jednocześnie wskazuje na kolejność ich analizowania (punktem wyjścia są atuty i słabości firmy, które bada się w odniesieniu do okazji i zagrożeń zewnętrznych). Kolejność tę można oczywiście odwrócić i badać zagrożenia oraz szanse, jakie stwarza otoczenie, w odniesieniu do silnych i słabych stron firmy. Analiza ta będzie wówczas określana jako TOWS.
Mocne Strony (S)
Słabe Strony (W)
Okazje (O)
Zagrożenia (T)
Strategiczna analiza SWOT Atuty (S) Wsparcie finansowe firmy - matki.
Wysoka jakość produktów oraz system jakości HACCP.
Nowoczesne linie produkcyjne.
Duże moce produkcyjne.
Duża dostępność surowców i silne powiązania z dostawcami.
Sprawny system dystrybucji.
Wysokie kwalifikacje i doświad-czenie zawodowe personelu.
Dobra lokalizacja Słabości (W) Zbyt mały udział w rynku.
Brak eksportu.
Niewystarczające nakłady na promocję.
Niezadowalająca znajomość marek przez konsumentów.
Słaba znajomość realiów polskiego rynku przez firmę - matkę.
Mniejsza głębokość asortymentu niż u liderów branży.
Średniej jakości woda wykorzys-tywana do produkcji napojów. Okazje (O) Rozpoczęcie eksportu na rynki wschodnie.
Zwiększenie asortymentu m.in. o soki light.
Rozbudowa kanałów dystrybucji. Większa świadomość walorów zdrowotnych soków wśród społeczeństwa.
Moda na zdrowe odżywianie się.
Łatwość pozyskania pracowników o specjalistycznej wiedzy.
Wykorzystanie badań polskich specjalistów i firmy - matki. Strategia SO agresywna S 1,4 O 1,3 Eksport na rynki wschodnie.
S 2,3,4,6 O1,2,3,4 Zwiększenie sprzedaży.
S 4,7 O 2,6,7 Opracowywanie nowych produktów.
S 1,6 O 2,3,4,5 Zwiększenie stopnia znajomości marek przez konsumentów.
S 6,7 O 3 Zwiększenie lojalności dystrybutorów.
S 1,7 O 6 Łatwość uzupełniania personelu, silniejszy związek pracowników z firmą.
(…)
… na nowe rynki.
W 3 O 1 Działanie na rynkach mniej wymagających pod względem nakładów na promocję.
W 6 O 2,7 Poszerzenie i pogłębienie asortymentu.
W 5 O 6 Pozyskanie specjalistów bardzo dobrze znających polski rynek i sporządzanie odpowiednich raportów dla firmy - matki.
W 3,4 O 2,3,4,5 Zwiększenie stopnia znajomości marek firmy.
W 7 O 6,7 Uzdatnianie wody wykorzystywanej do produkcji.
Zagrożenia (T…
… budowania przewagi konkurencyjnej
strategia WO (konkurencyjna, mini - maxi) - której celem jest przezwyciężenie słabości firmy (lub ich unikanie) przez wykorzystanie możliwości, jakie stwarza otoczenie. Strategię tę można realizować przez powiększenie zasobów finansowych, doskonalenie produktów, redukcję kosztów, zwiększenie wydajności, wejście w alians strategiczny itp.
strategia ST (konserwatywna, maxi…
…
0,60
0,60
0,10
0,10
0
0,45
Ranga
1/2/3
1/2/3
1/2/3
5/6
5/6
7
4
Suma interakcji
30
Suma iloczynów
4,90
SWOT: Czy zidentyfikowane siły pozwolą wykorzystać szanse, które mogą wystąpić?(S/O)
Wsparcie finan-sowe firmy - matki
Wysoka jakość produk-tów (HACCP)
Nowo-czesne linie produk-cyjne
Duże moce produk-cyjne
Silne powią-zania z dosta-wcami
Spraw-ny system dystry-bucji
Wyso-kie kwalifi-kacje załogi
Dobra…
…
3
7
2
1
4/5
4/5
6
Suma interakcji
30
Suma iloczynów
4,20
SWOT: czy zidentyfikowane siły pozwolą na przezwyciężenie mogących wystąpić zagrożeń?(S/W)
Wsparcie finan-sowe firmy - matki
Wysoka jakość produk-tów (HACCP)
Nowo-czesne linie produk-cyjne
Duże moce produk-cyjne
Silne powią-zania z dosta-wcami
Spraw-ny system dystry-bucji
Wyso-kie kwalifi-kacje załogi
Dobra lokali-zacja
Waga
Liczba interak…
…
1,00
Zagrożenia (T)
Stabilizacja popytu na rynku krajowym.
Nasilenie się konkurencji.
Spadek siły nabywczej części społeczeństwa.
Duży nacisk na obniżenie ceny ze strony konsumentów.
Sezonowość popytu.
Zmiany w strukturze sadownictwa po wejściu do UE, mające wpływ na ceny i dostępność surowców.
Możliwość skażenia mikrobiologicznego lub innego partii produkcyjnych.
0,20
0,20
0,15
0,10
0,15
0,10
0,10…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)