Analiza strategiczna - Bakoma - Struktura branży

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1204
Wyświetleń: 7875
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza strategiczna - Bakoma - Struktura branży - strona 1 Analiza strategiczna - Bakoma - Struktura branży - strona 2 Analiza strategiczna - Bakoma - Struktura branży - strona 3

Fragment notatki:

Treść notatki jest następująca. A. Ogólna pozycja branży: 1. Struktura branży. Strategiczna charakterystyka. Pozycja na krzywej cyklu życia. Główne siły sprawcze koniunktury. Kluczowe wyznaczniki sukcesu.IV. Zadania stojące przed branżą.V. Problemy stojące przed branżą. Perspektywy stojące przed branżą. Czynniki wpływające na atrakcyjność branży. Czynniki czyniące ją nieatrakcyjną. Konkluzje odnoszące się do branży. Analiza konkurencyjności. Analiza sił konkurencji. Rywalizacja pomiędzy konkurentami w branży. Zagrożenie potencjalnymi nowymi konkurentami. Konkurencja ze strony substytutów. Siła oddziaływania dostawców. Siła oddziaływania odbiorców. Ocena pozycji konkurentów. Przewidywane posunięcia głównych konkurentów. Na co zwrócić główną uwagę ?C. Analiza sytuacji firmy. Główne wskaźniki pozycji strategicznej. Analiza SWOT. Pozycja w stosunku do głównych rywali. Oszacowanie konkurencyjności. Główne strategiczne cele, z którymi firma musi się uporać. Plan strategiczny ? zalecane posunięcia. Podstawowe kierunki strategii. MISJA, KLUCZOWE CELE. Ogólna strategia firmy. Sposób podejścia do problemu konkurencyjności. Główne funkcjonalne strategie wspomagające.

Bakoma Spółka Akcyjna
Powstała w 1997 r. w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Bakoma z o. o. w spółkę akcyjną. Spółka ma swoją siedzibę w Warszawie. Działalność gospodarcza spółki jest prowadzona w następujących jednostkach organizacyjnych: Zakład mleczarski - Elżbietów;
Gospodarstwa rolne : Elżbietów, Bielice, Szymanów, Skotniki;
Zamrażalnie : Elżbietów, Janików;
Baza transportu - Elżbietów;
Zakłady powyższe nie są wyodrębnione prawnie i finansowo. Spółka posiada 43 oddziały na terenie całego kraju.
Ogólna pozycja branży.
W Polsce rentowność sprzedaży jogurtów jest na poziomie kilku-kilkunastu procent. Roczną sprzedaż jogurtów wytworzonych w polskich mleczarniach szacuje się na ok. 150 tys. ton, razem z importem na rynek trafia ich nieco ponad 190 tys. ton. Import niemal w 100 proc. pochodzi z Niemiec, z firmy Zott. Struktura branży.
W Polsce jest ponad 50 producentów jogurtów. W większości są to małe spółdzielnie mleczarskie o zasięgu lokalnym, produkujące jogurty o krótkich okresach trwałości oraz niskich parametrach jakościowych. Znaczenie ponadregionalne posiada jedynie około 10 firm. W zakresie produkcji jogurtów Bakoma S.A. ma pozycję jednego z liderów.
Rynek jogurtów charakteryzuje się tym, że przeważają na nim nabywcy w wieku do około 40 lat, popyt na jogurty spada wraz z wiekiem oraz rośnie wraz ze wzrostem dochodów. Największymi rynkami zbytu Bakoma S.A. w Polsce są : Warszawa i południowa część kraju. Rynek jogurtów dzieli się na dwa rodzaje :
Jogurty naturalne, które spożywane są przez 58 % dorosłych Polaków;
Jogurty owocowe, które kupuje prawie 70 % Polaków.
W branży jogurtowej liczą się trzej producenci : Danone, Bakoma i Zott - ich wyroby to 75 proc. sprzedaży w tym segmencie rynku. Pozostała część przypada na mniejszych producentów i krajowe spółdzielnie mleczarskie.
W ostatnich kilku miesiącach nastąpił 50 proc. spadek produkcji niektórych krajowych wyrobów mlecznych. Spadek produkcji krajowej spowodowany był importem z UE i doprowadził niemal do bankructwa małe firmy specjalizujące się w produkcji jogurtów, w mniejszym zaś stopniu zagroził firmom oferującym wiele innych wyrobów mleczarskich. Dwa lata temu sprzedawały się głównie jogurty produkowane w Polsce, obecnie zaś dominują jogurty importowane. Import jogurtów z UE wzrósł w ubiegły

(…)


Zawartość kawałków owoców
Dostępność produktów - szeroka sieć dystrybucji
Intensywne działania reklamowe Znacznie więcej jogurtów sprzedawało się podczas intensywnej kampanii reklamowej.
Rozpoznawalność marki na rynku
Ciągłe badanie rynku i umiejętne dostosowywanie się do jego potrzeb - rozszerzanie asortymentu
IV. Zadania stojące przed branżą.
Restrukturyzacja spółdzielni mleczarskich - ma ona dostosować…
… (mln. zł) Zysk netto (mln. zł)
Eksport (%)
Zatrudnienie
Bakoma S.A.
277
45,8
30,2
1
807
SM Mlekovita
289,3
5,0
2,7
12
787
SM Gostyń
123,7
(0,7)
(0,7)
X
489
Mlekpol Grajewo SM
247,2
2,3
0,9
4
485
Ranking „Gazety Bankowej” 500 największych przedsiębiorstw w 1998 r.
Porównując wyniki osiągnięte przez Bakomę i spółdzielnie mleczarskie widać dużą dysproporcję osiąganych przez nie zysków. Dysproporcja…
… kampanii reklamowych i akcji promocyjnych;
Główne strategiczne cele, z którymi firma musi się uporać.
Aktywizacja działań marketingowych - promocji i reklamy;
Wzrost eksportu - szczególnie do krajów WNP, gdyż kraje UE chronią swój rynek przed importem produktów z branży mleczarskiej;
Rozszerzenie i uatrakcyjnienie asortymentu;
Dalsza rozbudowa sieci dystrybucji, pozyskiwanie nowych odbiorców i utrzymanie…
… firmowego, produktów firmy, jak i na organizowaniu kampanii reklamowych popierających zdrowe żywienie.
4.Główne funkcjonalne strategie wspomagające.
Produkt: Najważniejszymi produktami pozostaną jogurty naturalne i owocowe, firma uruchomi także produkcję szerokiego asortymentu deserów mlecznych i serków typu fromage.
Produkcja: Zwiększenie produkcji wyrobów przynoszących największe przychody (jogurty…
…, rekonwalescentom, jak również osobom starszym i dzieciom.
IV. Siła oddziaływania dostawców.
Podstawowymi materiałami i surowcami wykorzystywanymi do produkcji Bakoma S.A. są : mleko, preparaty owocowe oraz dodatki takie jak żelatyna, pektyna i cukier. Spółka nie ma problemów z pozyskaniem surowców, zaopatruje się zarówno u polskich, jak i zagranicznych producentów. Podstawowym surowcem do produkcji jogurtów…
….
Sprzedaż wyrobów odbywa się głównie za pośrednictwem własnych hurtowni, znajdujących się w 36 miastach na terenie Polski. Bezpośrednio z Regionalnych Oddziałów Sprzedaży jogurty odbierają hurtownie i sklepy, do niektórych z nich produkty dostarczane są własnym transportem.
Głównymi odbiorcami są sieci handlowe takie jak : Makro Cash & Carry, Leclerc, Globi, Geant, Hit, Billa, Auchan, Real, Netto, Euro…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz