To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zarządzanie strategiczne - wykład 8 Analiza potencjału przedsiębiorstwa
Diagnozując wnętrze firmy wiemy co możemy zrobić.
Unikalne zasoby, umiejętności, kluczowe kompetencje (dające trwałą przewagę konkurencyjną)
Elementy strategii konkurencji
________________________________
Źródła przewag konkurencyjnych - Przewagi konkurencyjne Obszar konkurencji pozycja konkurencyjna
________________________________
Strategia konkurencji
Zasoby organizacji -Wszystko to, co organizacja posiada lub wie, i co umożliwia jej stworzenie oraz wdrożenie strategii poprawiającej wyniki ekonomiczne.
Rodzaje zasobów : Zasoby-aktywa - to co organizacja „ma” reputację, bazy danych, infrastrukturę
Umiejętności - to co organizacja „wie” i co jest niezbędne do jej działania.
Zasoby firmy Materialne Niematerialne Rzeczowe
Umiejętności
Budynki, grunty, lokalizacja
Wiedza
maszyny, urządzenia
Kwalifikacje Narzędzia
Doświadczenie
Zapasy(surowce, materiały)
Relacje
Finansowe
z dostawcami
Ludzie z klientami
z władzą
marka i reputacja
Kultura organizacyjna
Zasoby strategiczne: - takie zasoby, które umożliwiają osiągnięcie przez organizację szczególnej pozycji, dającej jej przewagę kosztową lub przewagę w zróżnicowaniu produktów.
Zasoby mają strategiczne znaczenie gdy są:
Cenne
Rzadkie
Trudne do imitacji
Dobrze zorganizowane
Kluczowe kompetencje ( core competences ) zdolność rozwiązywania określonych problemów w sposób szczególnie dobry, mają istotne znaczenie z punktu widzenia przewagi konkurencyjnej
zasoby + umiejętności
Kluczowe kompetencje:
Umożliwiają szeroki dostęp do rynków;
Pozwalają na uzyskanie przez konsumentów oczekiwanych przez nich korzyści ze stosowania produktu;
Są trudne do imitacji przez konkurentów.
Wyróżniające kompetencje:
-Sharp ( doświadczenie w technologii wyświetlaczy )
- Toyota, Honda, Nissan ( umiejętność wykonywania produktów wysokiej jakości po niskich cenach)
(…)
… przez nich korzyści ze stosowania produktu;
Są trudne do imitacji przez konkurentów.
Wyróżniające kompetencje:
-Sharp ( doświadczenie w technologii wyświetlaczy )
- Toyota, Honda, Nissan ( umiejętność wykonywania produktów wysokiej jakości po niskich cenach)
-Inlet (zdolność do tworzenia coraz szybszych procesorów)
-Motorola ( produkowanie wysokiej jakości telefonów komórkowych)
Kompetencje a przewaga konkurencyjna…
….
Wewnętrzny łańcuch wartości
Zewnętrzny łańcuch wartości
Łańcuch dostawców Łańcuch naszej firmy Łańcuch pośredników/nabywców
Dostawcy firma Pośrednik/nabywca instytucjonalny ostateczny nabywca Benchmarking - porównanie się z najlepszymi i uczenie się od nich lepszych metod rozwiązywania problemów oraz sposobów osiągania celów.
Benchmarking - rodzaje
Kryterium przedmiotu:
strategiczny
wyników
procesów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)