Analiza ABC

Nasza ocena:

5
Pobrań: 112
Wyświetleń: 2751
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza ABC - strona 1 Analiza ABC - strona 2

Fragment notatki:

Analiza ABC jest jednym z narzędzi służących podziałowi - klasyfikacji na grupy, wobec których należy stosować odmienne polityki odnawiania zapasów. Analiza ABC polega na wyodrębnieniu z rozpatrywanego zbioru materiałów lub towarów trzech grup (A, B, C) mających określone udziały - zazwyczaj jest to 80/15/5 % - zgodnie z przyjętym kryterium. Kryteria te mogą być różne: wartość obrotu, marża, wartość zapasu, a także - przydatne w gospodarce magazynowej - wielkość i częstość pobrań. Zastosowanie reguły 80/20 w biznesie jest zasługą amerykańskiego inżyniera i eksperta w dziedzinie zarządzania Josepha Jurana. Przeniósł on na grunt biznesu spostrzeżenia Vilfredo F. D. Pareto i nazwał tę zasadę jego imieniem. Pareto, włoski ekonomista i socjolog, długoletni profesor uniwersytetu w Lozannie, zauważył, że 80% dochodu trafia w ręce 20% obywateli. W odniesieniu do zarządzania zapasami jako kryterium analizy ABC przyjmuje się zazwyczaj wartość obrotu (zużycia). Wydzielona w ramach klasyfikacji grupa A obejmuje pozycje, dla których sumaryczna wartość obrotu stanowi ok. 80% obrotu całkowitego. Co jednak ciekawe, ta grupa stanowi zazwyczaj zaledwie 20% wszystkich rozpatrywanych pozycji. Jest to reguła 80/20, która wynika z zasady Pareto. Dla całości asortymentu zależności układają się następująco: Grupa wg klasyfikacji ABC Procentowy udział łącznej wartości obrotu danej grupy w obrocie całkowitym Procentowy udział liczności danej grupy w odniesieniu do liczności wszystkich rozpatrywanych pozycji A 80% 20% B 15% 30% C 5% 50%   Trzeba tu wspomnieć, że reguła 80/20 sprawdza się w wielu innych relacjach. Na przykład: 20% naszych klientów generuje ok. 80% obrotów, 80% wartości zakupów będzie pochodziło od 20% dostawców. Prawdziwości tej zasady możemy szukać także poza biznesem: 20% kierowców powoduje 80% wypadków, 20% ubrań nosimy przez 80% czasu. 20% produktów firmy daje jej 80% zysków, 20% klientów przynosi nam 80% wartości sprzedaży, 20% kryminalistów popełnia 80% przestępstw, 20% kierowców powoduje 80% wypadków, 20% naszej pracy daje 80% efektów, 20% naszego życia daje nam 80% szczęścia. Szczegółowy podział na grupy wygląda następująco: Grupa A - towary generujące 80% sumarycznych przychodów Są to towary kluczowe, najbardziej cenne dla firmy, ponieważ przynoszą największe przychody. Krytycznie ważne jest posiadanie odpowiedniego poziomu zapasów tych towarów na magazynie, a także dbałość o ich stałą wysoką jakość. Firma powinna szczególnie mocno skupiać się na analizie cyklu życia produktów z tej grupy. Asortyment w fazie schyłku musi być odpowiednio szybko zastępowany przez nowe produkty o równie dobrych właściwościach, ponieważ w przeciwnej sytuacji firma straci dużą część przychodów. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz