To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Akty normatywne na przykładzie Polski:
ZAMKNIĘTY KATALOG ŹRÓDEŁ PRAWA oznacza, iż nie zawiera norm powszechnie obowiązujących akt, który w katalogu nie został wymieniony.
1. Konstytucja - jest tylko jeden taki akt normatywny ( chyba, że w państwach federacyjnych ),
- jest aktem o najwyższej mocy obowiązywania ),
- uchwalenie nowej, zmiana i uchylenie dotychczasowej konstytucji odbywa się z reguły w szczególnym, innym niż pozostałych ustaw, trybie,
- zawiera postanowienia odnoszące się do podstawowych zasad ustroju politycznego, społecznego i gospodarczego państwa,
2a. Ustawa- akt parlamentu, którym może być uregulowany każdy stan rzeczy, nie będący przedmiotem regulacji konstytucyjnej,
2b. Akty o randze ustawy
2c. Ratyfikowane umowy międzynarodowe i prawo europejskie,
RATYFIKACJA to czynność konwencjonalna dokonywana przez uprawniony konstytucyjnie organ, mocą którego podpisaną umowę uznaje się ostatecznie za wiążącą dane państwo. 3. Rozporządzenia wykonawcze ( wydane na podstawie ustawy i w celu jej wykonania ) 4. Zarządzenia INKORPORACJA PRAWA to kompilacyjne zestawienie tekstów aktów normatywnych dotyczących danego zagadnienia lub danej sfery życia publicznego bez dokonywania zmian w treści tych aktów.
Tworzenie przepisów prawa:
1. Dyrektywy języka aktu,
a) tych samych terminów należy używać zawsze w tym samym znaczeniu,
b) należy unikać terminów wieloznacznych,
c) tekst prawny powinien odpowiadać zasadom poprawności językowej,
d) terminologia aktu prawnego powinna uwzględniać terminologię tekstów obowiązujących lub co najmniej należących do dziedziny prawa, do której dany tekst należy,
2. Dyrektywy zakresu regulacji,
a) akt prawny powinien regulować cały zakres stosunków społecznych w taki sposób, by wszystkie zagadnienia z nim związane były w danym akcie zawarte,
b) akt prawny powinien przyjmować takie rozwiązania i konstrukcje prawne, by jednolicie regulować zakres zagadnień bez uciekania się do wyjątków,
c) sprawy wagi drugorzędnej winny być tak ujęte, by nie przesłaniały zasadniczych konstrukcji i regulacji,
d) akt prawny nie powinien regulować stosunków różnego typu ani też zmieniać i uchylać przepisów regulujących stosunki należące do odmiennego zakresu niż ten, który dany akt reguluje,
3. Dyrektywy systematyki,
a) systematyka wewnętrzna powinna być oparta na poprawnym podziale przepisów prawnych,
b) systematyka zewnętrzna powinna polegać na merytorycznie trafnym oddzieleniu przepisów właściwych i przepisów wprowadzających,
4. Dyrektywy adresata aktu,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)