To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
AGENDA Dlaczego wiedza?
Wiedza - rola i rodzaje.
Kapitał intelektualny.
Proces zarządzania wiedzą.
DLACZEGO WIEDZA ??? Wyrównanie dostępu do pozostałych zasobów (ziemia, kapitał, praca). Pozostałe zasoby mają trochę charakter strategiczny.
Niewyczerpywalność - wiedza się nie zużywa w trakcie wykorzystywania, a wręcz przeciwnie - w trakcie korzystania jej wartość rośnie (wiedzy przybywa).
Wielodostępność (symultaniczność) - ta sama wiedza wykorzystywana przez wiele osób, w różnych miejscach (kodyfikacja wiedzy).
Nieliniowość - efekt nie zależy od ilości wiedzy. Nawet niewielka ilość wiedzy może spowodować olbrzymie konsekwencje.
WPROWADZENIE DO ZARZĄDZANIA WIEDZĄ zasoby organizacji
ludzkie
rzeczowe
finansowe
wiedza - aktywa niematerialne, intelektualne
zasoby wiedzy
można zarządzać ... ??? trzeba zarządzać !!! Gwałtowne powiększanie się wiedzy na świecie.
zasoby wiedzy rosną zgodnie z przebiegiem funkcji wykładniczej.
w trzecim kwartale XX wieku wydano tyle samo książek, ile przez pół tysiąclecia po wynalezieniu druku.
Nick B. z McMaster University uważa, że liczba informacji, którymi dysponuje ludzkość, podwaja się co 11 miesięcy.
PODSTAWOWE POJĘCIA Znaki, Dane, Informacje, Wiedza.
4, 7, 3 znaki
4,73 dane
kurs wymiany 1 EURO = 4,73 zł informacja
mechanizm rynku walutowego wiedza
Wyższe poziomy określane są jako mądrość, inteligencja, zdolność do refleksji.
WIEDZA - ogół wiadomości i umiejętności wykorzystywanych do rozwiązywania problemów. Obejmuje zarówno elementy teoretyczne, jak i praktyczne ogólne zasady, szczegółowe wskazówki postępowania.
RODZAJE WIEDZY INDYWIDUALNA
ZBIOROWA - np. o sukcesie drużyny sportowej decydują nie tylko umiejętności poszczególnych graczy, ale przede wszystkim umiejętności współpracy i wzajemne zrozumienie.
KAPITAŁ INTELEKTUALNY
ORGANIZACJA UCZĄCA SIĘ
KAPITAŁ INTELEKTUALNY wszystko, co nie figuruje w sprawozdaniu finansowym, a co kształtuje rynkową wartość przedsiębiorstwa i decyduje o jego konkurencyjności.
wizerunek i reputacja, doświadczenie, relacje z klientami i dostawcami, z otoczeniem, relacje nieformalne (kultura, patenty, technologie, własność intelektualna).
przypisany jednostce indywidualny.
przypisany organizacji strukturalny.
KAPITAŁ INTELEKTUALNY = KAPITAŁ INDYWIDUALNY + KAPITAŁ STRUKTURALNY
(…)
… do niej jest ograniczony (nie wiemy co wiemy i gdzie można to znaleźć).
dochodzi do „wyważania otwartych drzwi” (zatrudniam eksperta do uzyskania wiedzy, która gdzieś w organizacji już jest).
nie można wiedzieć wszystkiego - trzeba jednak wiedzieć gdzie szukać potrzebnych informacji (do kogo zwrócić się z pytaniem).
jak osiągnąć wewnętrzną i zewnętrzną przejrzystość posiadanych zasobów wiedzy?
Z czego wynika problem…
…
określenie kompetencji przyszłości
jakie kompetencje mamy obecnie? czego nam brakuje? gdzie jest i jaka jest luka?
działanie redukujące lukę
indywidualne plany rozwoju każdego pracownika
KOMPETENCJE FIRMY
KOMPETENCJE NIEWYKORZYSTANE
KOMPETENCJE WYJĄTKOWE
KOMPETENCJE NIEISTOTNE
KOMPETENCJE PODSTAWOWE
wysoka
WYKORZYS-
TANIE
OCHRONA, SZERSZE WYKORZYS-TANIE
niska
OUTSOURCING
ZACHOWANIE, ROZWIJANIE
niski
wysoki…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)