Adwent - opis, historia, obrzędy

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 805
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Adwent - opis, historia, obrzędy - strona 1

Fragment notatki:


Adwent Nazwa adwetnus, epifaneia - przybycie, coś co jest oczekiwane. W Rzymie oznaczał on oficjalny przyjazd dygnitarza państwowego po objęciu urzędu. W języku religijnym doroczne przybycie bóstwa do świątyni obchodzone uroczyście.
W chrześcijaństwie - klasyczne oznaczenie przyjścia Chrystusa w sensie Wcielenia jak i paruzji.
Zgodnie z katolicką liturgią okres rozpoczyna się od I Nieszporów I Niedzieli adwentu (28,11-3,12), obejmuje 4 Niedziele i kończy się prze I Nieszporami Narodz. Pańskiego.
Historia Wg historyków liturgii adwent kształtowały 2 tradycje:
gallikańska - istniała od koniec 4w. w Hiszpanii i Galii nadała ona charakter pokutny i ascetyczny. Był w wielu dniach post ścisły, abstynencja oraz skupienie. Wspomina o tym św Hilary. Pierwotnie tu był czasem przygotowaniem na święta epifanii i trwał 3 tygodnie, w 5w wydłużono go do 40 dni na wzór W. Postu. Rozpoczynała się 11.11 w św Marcina stąd nazwa - adwent św Marcina
b) rzymska - 6w- inaczej go obchodzono - przygotowanie na radosne święta Narodzenia Pańskiego. W liturgii śpiewano Alleluja, Te Deum laudamius, były odpowiednie czytania. Nie było praktyk pokutnych. Od Grzegorza wielkiego, adwent w Rzymie obejmował już 4 niedziele.
Te tradycje połączyły się w średniowieczu i dały w konsekwencji adwent liturgicznie rzymski, ale ascetycznie gallikański. Rozpowszechniony przez benedyktynów, cystersów potem franciszkanów. 13w - znana ta forma w całym kościele.
Historia stwierdza również, że obok oczekiwania na przyjście wcielenia liturgia była związana z parują i sądem ostatecznym. Te dwie idee adwentowe, czyli Narodzenie Chrystusa i oczekiwanie Paruzji podzieliły adwent na 2 części, granica 17 grudnia Do 17 grudnia - akcent na oczekiwanie na drugie przyjście Chrystusa
Po 17 grudnia - bezpośrednie przygotowanie na do uroczystości Narodzenia i spotkanie z Dzieciątkiem Jezus przy żłóbku. Podział ten jest widoczny w tekstach liturgicznych, modlitwach, czytaniach. Spoiwem wszystkich tekstów jest Ks. Jzajasza, - która obrazuje tęsknotę za wyczekiwanym mesjaszem. Ew Mateusza i Łukasza mówią bezpośrednio o wydarzeniach przed narodzeniem.
W tym czasie wspomina się kilka postaci jako wzory oczekiwania adwentowego:
Izajasz  czytanie tego proroka to najstarsza praktyka adwentowa. U niego bardziej niż w innych księgach mamy do czynienie z echem wielkiej nadziei, która pocieszała Izrael w trudnym i decydującym okresie zwłaszcza podczas wygnania. II część Iż 40-55 - księga pocieszenia ona zawiera zasadniczo dobrą nowinę o wyzwoleniu, mówi o nowym chwalebnym wyjściu z niewoli i Nowym Jeruzalem. To orędzie wieczystej nadziei dla ludzi. Przychodzi zbawienie jest, więc nowym stworzeniem.
Jan Chrzciciel  ostatni prorok, w swojej osobie i słowie streszcza całą poprzedzającą historię w chwili gdy zaczyna się ona wypełniać. Jan dobrze odzwierciedla ducha adwentu, jest znakiem interwencji Boga. Misja- mam przygotować drogę Mesjaszowi i wskazać na niego. Jest wzorem tych, których Bóg poświęca. Między narodzonymi z niewiast jest największy


(…)

…;  Ofiarowanie NMP - 21. XI
b). Dowolne:
 NMP z Lourdes - 11.II
 Niepokalanego Serca NMP - w sobotę po uroczystości Najświętszego Serca Chrystusowego;  NMP z Góry Karmel - 16.VII
 „Matki Bożej Śnieżnej” - Rocznica poświecenia Bazyliki Matki Bożej Większej w Rzymie - 5. VIII
4). Uroczystości z terenu Polski:
 NMP Królowej Polski - 3. III
 NMP Częstochowskiej - 26. VIII
5). Święta Polskie:
 NMP Matki Kościoła - Poniedziałek po Zesłaniu Ducha Świętego - Paweł VI w 1964r; 6). Wspomnienia Polskie:
 NMP Wspomożycielki wiernych - 24. V;
 Najświętszego imienia Maryi - 12.IX;
 poszczególne miasta mogą mieć Matkę Bożą jako swoją patronkę; Niektóre wspomnienia zlikwidowano, np. NMP od wykupu niewolników - powstałe w 1696r, a zlikwidowane po Sob. Vat I.
POZALITURGICZNE FORMY KULTU MARYJNEGO: Dokument…
… jest w najpełniejszym znaczeniu - błogosławieństwa Boga za zbiory. Wiązanie tego zwyczaju z Wniebowzięciem NMP, zasadza się na przekonaniu, iż Ona jest przedstawicielką odkupionej ludzkości, budzi nadzieję dla nas wszystkich, jest kwiatem pól. Dlatego lecznicze zioła zbierano dopiero po błogosławieństwie. 2). Świeta:
 Ofiarowanie Pańskie = Matki Bożej Gromnicznej - 2.II; to święto chrystologiczne;
 Nawiedzenie NMP…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz