Administracyjno-prawny status jednostki

Nasza ocena:

3
Pobrań: 378
Wyświetleń: 3773
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Administracyjno-prawny status jednostki - strona 1 Administracyjno-prawny status jednostki - strona 2 Administracyjno-prawny status jednostki - strona 3

Fragment notatki:


ROZDZIAŁ III ADMININISTRACYJNO - PRAWNY STATUS JEDNOSTKI Status ten określają przepisy należące 'do różnych dziedzin prawa, w tym prawa materialnego adm. i umowy międzynarodowe.
Odpowiedź na pytanie, jakie przepisy prawa adm. określają sta­tus jednostki jest trudna, bo określają go różne przepisy. Niekiedy jest to regulacja, która tylko fragmentarycznie normuje zagadnienie.
Np. przepisy o zawodzie lekarza ustalają, że zawód ten mogą wykonywać obywatele polscy, ale też, w określonych sytuacjach i cudzoziemcy. 1. Obywatelstwo Posiadanie obywatelstwa polskiego jest warunkiem korzystania z uprawnień. Konstytucja RP wart. 62, 82 i 85 łączy podstawowe prawa i obowiązki z posiadaniem obywatelstwa.
Inne przepisy, np. pragmatyki służbowe z istnieniem obywatelstwa-polskiego łączą
- korzystanie z określonych uprawnień.
Problematyka obywatelstwa jest też przedmiotem konwencji międzynarodo­wych. Np. haskiej z 1930 r. czy nowojorskiej z 1957 r.
Zasadniczym przepisem jest ustawa z 15.02.1962 r. o obywatelstwie polskim. Ustawa nie zawiera definicji obywatelstwa. W literaturze przyjmuje się, że polega ono na trwałej więzi określonej osoby z państwem - przynależności państwowej. Z oby­watelstwem wiążą się określone prawa i obowiązki, także publiczno-prawne.
W świetle polskiego prawa osoba, która nie posiada obywatelstwa polskiego, a przebywa na terenie polskim jest cudzoziemcem (art. 2 ustawy z 25.06.1997 r. ­o cudzoziemcach).
W Polsce obowiązuje zasada wyłączności, co oznacza, że obywatel polski nie może być równocześnie obywatelem innego państwa.
Wg art. 34 ust. 1 Konstytucji RP podstawową formą nabycia obywatelstwa jest urodzenie z rodziców będących obywatelami polskimi. Konstytucja nie wyklucza na­bycia obywatelstwa polskiego w inny sposób. Wg Konstytucji obywatel polski nie mo­że utracić obywatelstwa polskiego chyba, że sam się go zrzeknie. Poręcza się też opiekę państwa nad obywatelami polskimi za granicą. Nabycie obywatelstwa polskiego 1) z mocy prawa (osoby urodzone z rodziców, obywateli polskich) - zasada po­chodzenia ins sangunis. Zasadę ins soli stosuje się ponadto, gdy oboje rodzice dziecka urodzonego lub znalezionego w Polsce są nieznani lub nie posiadają żadnego obywatelstwa,
2) w drodze aktu adm. - indywidualnego przez Prezydenta RP (art.
" 137 Konstytucji) obowiązek zamieszkania na podstawie zezwolenia na osie­dlenie przez okres, co najmniej 5 lat. Od nadania obywatelstwa ustawa odróż­nia uznanie za obywateli osób o nieokreślonym obywatelstwie lub nie posiadających żadnego obywatelstwa i to na ich wniosek, jeżeli zamieszkują na tere­nie Polski na podstawie zezwolenia, co najmniej 5 lat. Orzekanie należy do kompetencji wojewody.

(…)

… do zasadniczej służby wojskowej. Od orzeczenia ostatecznego służy skarga do NSA.
Obowiązek służby wojskowej wobec kobiet jest ograniczony i dotyczy kobiet posiadających kwalifikacje zawodowe przydatne dla służby.
Zakres przedmiotowy:
a) obowiązek pełnienia służby wojskowej,
b) służby w obronie cywilnej,
c) odbywanie ćwiczeń przysposobienia obronnego, d) uczestniczenie w samoobronie ludności,
e) pełnienie służby w jednostkach zmilitaryzowanych, f) wykonywanie. ćwiczeń na rzecz obrony.
Obowiązek służby wojsk. jest kategorią zbiorczą polega bowiem na:
a) odbyciu zasadniczej służby wojskowej,
b) odbyciu zajęć oraz przeszkolenia przez studentów,
c) odbyciu ćwiczeń wojskowych,
d) okresowej służby żołnierzy rezerwy,
e) pełnienia służby czynnej w razie mobilizacji przez poborowych i żołnierzy re­zerwy.
Służba zastępcza może być odbywana zamiast zasadniczej służby wojskowej, zasadniczej służby w obronie cywilnej lub przeszkolenia wojskowego. Uprawnienie to gwarantuje Konstytucja RP wart. 85 ust. 3 osobom, których przekonania religijne lub wyznawane zasady moralne nie pozwalają na odbycie służby. Decyzje w tym zakre­sie wydaje powiatowa komisja poborowa na pisemny uzasadniony wniosek zaintere­sowanego.
Zasadnicza służba wojskowa
… obo­wiązki związane z za- i wymeldowaniem i nakłada je zarówno na osoby przebywają­ce jak i na organy gminy, zakłady hotelarskie itd.
Obowiązek meldunkowy związany z urodzeniem i zmianą stanu cywilnego ciąży na Urzędzie Stanu Cywilnego. Zameldowania o zmianie nazwiska lub imienia dokonuje starosta, który wydał w tej sprawie decyzję. Zgłoszenia w USC zgonu za­stępuje wymeldowanie.
Odrębnie ustawa normuje…
… o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego. Wydanie następuje na wniosek osoby, sądu, organu państwowego, krewnych, małżonka, przedstawiciela ustawowego, itd.
Akta stanu cywilnego stanowią swoiste dokumenty publiczne. Ustawa przewi­duje formę postanowienia sądowego, gdy kierownik urzędu stanu cywilnego odma­wia określonych czynności lub decyzji adm..
Księgi stanu cywilnego
Prowadzi się w USC…
…) i inne świadczenia.
e) sprawy wydalania i opuszczania terytorium RP.
Decyzję o wydaleniu cudzoziemca wydaje wojewoda z urzędu lub na wniosek między innymi Ministra Obrony Narodowej, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Na­rodowego, Szefa Agencji Wywiadu, Komendanta Głównego lub Komendanta Wojewódzkiego
Wydalenie może mieć miejsce, gdy zachodzą przesłanki ustawowe, np. prze­bywanie bez zezwolenia, gdy cudzoziemiec…
… konsularnymi).
Problematykę reguluje: rozporządzenie Prezydenta RP z 14.03.2000 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania o nadanie obywatelstwa lub wyrażenia zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego oraz wzorów oświadczeń i wnio­sków.
Odrębnie uregulowana jest sprawa nadania obywatelstwa w drodze repatriacji z terenów wschodnich byłego ZSRR. Zagadnienie to reguluje ustawa z 9,11.2000 r…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz