To tylko jedna z 8 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ŹRÓDŁA PRAWA UNII EUROPEJSKIEJ Źródła prawa UE dzielimy na cztery grupy, przy czym dwie mają znaczenie podstawowe: Prawo pierwotne (prawo traktatowe) - stanowią je aktualnie dwa traktaty: Traktat o Unii Europejskiej oraz Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Nadto, taką samą moc prawną ma Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Z punktu widzenia polskiej Konstytucji ujmujemy je bezpośrednio po Konstytucji jako akty o cechach z art. 90 ust. 1 oraz 91 ust. 1 i 2 co oznacza, że ustawy i inne akty podkonstytucyjne mogą być dyskwalifikowane jako niezgodne z prawem traktatowym (art. 188 pkt. 1, 2, 3 Konstytucji RP). Traktat o UE - określa podstawowe zasady, wartości, cele i sfery aktywności Unii wskazując na jej ustrojowo-prawny charakter i jej instytucje (art. 2, 3, 4, 5, 6, 10 i 13 TUE). Traktat o funkcjonowaniu UE - określa w sposób szczegółowy przedmiot regulacji prawa pierwotnego, kompetencje instytucji i prawne formy działania. Należy wskazać, że dwa w/w traktaty nazywane łącznie Traktatem Lizbońskim stanowią wyraz Wolo wszystkich państw członkowskich. Stąd ich interpretacja nie może, w istotnej mierze, odbiegać od reguł międzynarodowego prawa publicznego. Ich zmiana może nastąpić jedynie za zgodą wszystkich 27 państw. Prawo pierwotne kształtuje również 37 protokołów dołączonych do obu traktatów. Są to akty dookreślające treść traktatów, korygujące, niuansujące zobowiązania niektórych państw, a także zawierające zasadnicze postanowienia ustrojowo-polityczne. Należy je interpretować łącznie z traktatami. Od protokołów jako aktów prawnie wiążących odróżniamy deklaracje załączone do Traktatu z Lizbony, które są aktami woli politycznej państw lub grup państw. pro foro interno = pro foro externo Karta praw podstawowych - jest to dokument stanowiący ratyfikowaną umowę międzynarodową o mocy równej dwóm traktatom. Należy jednak pamiętać iż początkowo została ona przyjęta w Nicei w 2001 roku jako deklaracja polityczna, zaś walor prawnie wiążącego aktu uzyskała w Traktacie Lizbońskim. Karta stanowi w zasadniczej mierze refleks dorobku prawnego orzecznictwa Strasburskiego opartego o Europejską Konwencję Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Nadto Karta stanowi refleks orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu, który w mniejszym stopniu podejmował problematykę ochrony praw człowieka. Akt składa się z preambuły i siedmiu tytułów. Godność. Wolności. Równość. Solidarność. Prawa Obywatelskie (wynikające z obywatelstwa UE). Wymiar Sprawiedliwości. Postanowienia dotyczące wykładni oraz stosowania Karty. Zgodnie z protokołem 30 TfUE UK i RP w ograniczonym stopniu przystąpiły do Karty, co daje podstawę do tezy, że jest to akt w prawdzie obowiązujący lecz mogący być stosowany w ograniczonym wymiarze, stopniu. Zastrzeżenia te dotyczą:
(…)
… założenia:
brak kształtowanej wspólnej typologii praw podstawowych;
brak precyzji w ujmowaniu zasad w porównaniu z wolnościami lub uprawnieniami;
ryzyko rozszerzania kompetencji instytucji UE na tzw. sfery wrażliwe moralnie i etycznie: małżeństwo, związki partnerskie, aborcja, eutanazja. Prawo pierwotne niezależnie od grup dokumentów (od a do d) kształtują nadal traktaty akcesyjne 21 państw…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)