To tylko jedna z 27 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawowe wymagania: Musi umożliwiać poruszanie się pojazdu z różnymi prędkościami, zmieniającymi się w sposób ciągły Przy każdej prędkości obrotowej silnika powinna istnieć możliwość uzyskiwania różnych mocy Istniejące źródła napędu spełniają w/w postulaty. Nie są w stanie jednak dostarczyć mocy od zerowych prędkości, a ponadto zakres prędkości jest zbyt wąski . Za względu na te niedoskonałości stosuje się takie urządzenia jak sprzęgła i skrzynki biegów. Idealne źródło napędu ze względu na własności trakcyjne: dostarcza moc od zerowej prędkości kątowej może dostarczyć dowolny moment obrotowy silnik dostosowuje się do oporów, tzn. ze wzrostem oporów, maleje prędkość kątowa (od 1 do 2), ale moment obrotowy rośnie (od T 1 do T2); stateczna praca silnika. Źródła napędu Klasyczne silniki spalinowe: Charakterystyki silnika – pewne, wybrane parametry pracy silnika przedstawione w funkcji prędkości kątowe (obrotowej), sporządzane za pomocą badań eksperymentalnych. Dla danego obciążenia rejestruje się interesujące nas wielkości. Charakterystyka zewnętrzna – przedstawia zależności T( ), P() dla pełnego dawkowania paliwa. T e e e T P n e e P max s T T T e Podstawowe parametry pracy: T, P ( zn), Tsmax, Psmax (Pzn) e=en -współczynnik elastyczności prędkości kątowej (obrotowej) silnika (mówi o rozpiętości korzystnego zakresu prędkości silnika: od T do P) e T - współczynnik elastyczności momentu obrotowego silnika (mówi jak zmienia się moment w zakresie prędkości od T do P Współczynnik elastyczności silnika: Źródła napędu Źródła napędu Klasyczne silniki spalinowe: Przeciętne zakresy wartości współczynników elastyczności e (en) e T e ZI 1.50 2.20 1.10 1.30 1.65 2.80 ZS 1.50 2.20 1.05 1.15 1.60 2.50 Przeciętne wartości prędkości obrotowej mocy maksymalnej n P: ZI: samochody osobowe: 4500 6000 obr/min samochody sportowe 5000 8000 obr/min samochody ciężarowe 3200 4000 obr/min ZS: samochody ciężarowe: 1500 2400 obr/min samochody osobowe 4000 5000 obr/min Wskaźniki zużycia paliwa: P G g e e - czasowe Ge, [g/s] - jednostkowe ge, [g/kWh] Klasyczne silniki spalinowe: Źródła napędu Charakterystyki uniwersalne Ch- ka uniwersalna pozwala odpowiedzieć na pytanie, w którym punkcie charakterystyki powinien
(…)
… eksploatacyjna silnika – zmienia się w zależności od warunków zewnętrznych: ciśnienia
atmosferycznego, temperatury, wilgotności powietrza. Wzrasta wraz ze wzrostem ciśnienia i spadkiem
temperatury. W obliczenia jako moc przyjmuje się moc zmierzoną dla warunków normalnych. Moc w
warunkach eksploatacyjnych może być o 510 % wyższa (niziny, zima) lub niższa (góry, lato)
Źródła napędu
Moc silnika (spalinowego):
Moc…
…,
próby - napędy hybrydowe]
Inne źródła napędu
• silnik Stirlinga
Niekonwencjonalne sposoby napędu
• napędy hybrydowe
• wirujące koło zamachowe
• napędy hydrostatyczne
• napędy hybrydowe
•Polegają na współpracy silnika spalinowego z silnikami elektrycznymi. Celem jest uzyskanie
lepszych własności eksploatacyjnych.
•Układ hybrydowy umożliwia pracę silnika spalinowego w korzystniejszych warunkach pracy (np…
… zamachowe
(dla autobusów)
Np. „żyrobusy” firmy Oerlikon.
Koło zamachowe o dużej masie (1500 kg)
rozpędzane jest silnikiem elektrycznym do
określonej prędkości obrotowej (3000
obr/min).
Kosztem spadku prędkości obrotowej, 70osobowy żyrobus może przejechać
1.51.9 km. Podczas postoju na
przystanku koło jest ponownie
rozpędzane.
Gyrobus in Yverdon In 1950 the Swiss
firm Oerlikon developed the so-called…
… silnika – zmienia się w zależności od warunków zewnętrznych: ciśnienia
atmosferycznego, temperatury, wilgotności powietrza. Wzrasta wraz ze wzrostem ciśnienia i spadkiem
temperatury. W obliczenia jako moc przyjmuje się moc zmierzoną dla warunków normalnych. Moc w
warunkach eksploatacyjnych może być o 510 % wyższa (niziny, zima) lub niższa (góry, lato)
Źródła napędu
Moc silnika (spalinowego): Moc brutto…
… dla silnika pracującego
z całym osprzętem, przy ciśnieniu 1000 hPa i temperaturze otoczenia 25C (dawniej – moc DIN).
Moc brutto – moc zmierzona dla silnika pracującego bez osprzętu (bez wentylatora, prądnicy, filtra
powietrza, tłumika itp.), a ponadto przy dopuszczeniu indywidualnej regulacji zapłonu i dawki paliwa dla
każdej prędkości obrotowej (tzw. moc SAE).
Moc brutto > Moc netto (o ok. 1015 %)
Moc…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)