Źródła napędu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 469
Wyświetleń: 2359
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Źródła napędu - strona 1 Źródła napędu - strona 2 Źródła napędu - strona 3

Fragment notatki:


Podstawowe wymagania:  Musi umożliwiać poruszanie się pojazdu z różnymi prędkościami,  zmieniającymi się w sposób ciągły  Przy każdej prędkości obrotowej silnika powinna istnieć możliwość uzyskiwania  różnych mocy Istniejące źródła napędu spełniają w/w postulaty.  Nie są w stanie jednak dostarczyć mocy od zerowych prędkości, a ponadto  zakres prędkości jest zbyt wąski . Za względu na te niedoskonałości stosuje się  takie urządzenia jak sprzęgła i skrzynki biegów. Idealne źródło napędu ze względu na własności trakcyjne:  dostarcza moc od zerowej prędkości kątowej  może dostarczyć dowolny moment obrotowy  silnik dostosowuje się do oporów, tzn. ze wzrostem oporów, maleje prędkość kątowa (od   1 do 2),  ale moment obrotowy rośnie (od T 1 do T2); stateczna praca silnika. Źródła napędu Klasyczne silniki spalinowe: Charakterystyki silnika  – pewne, wybrane parametry pracy silnika przedstawione w funkcji prędkości kątowe (obrotowej),  sporządzane za pomocą badań eksperymentalnych. Dla danego obciążenia rejestruje się interesujące nas wielkości.  Charakterystyka zewnętrzna  – przedstawia zależności T( ), P() dla pełnego dawkowania paliwa. T e e e    T P n e e      P max s T T T e  Podstawowe parametry pracy:        T,        P  ( zn),       Tsmax,      Psmax (Pzn) e=en -współczynnik elastyczności prędkości kątowej (obrotowej) silnika  (mówi o rozpiętości korzystnego zakresu prędkości silnika: od   T do P)  e T - współczynnik elastyczności momentu obrotowego silnika  (mówi jak zmienia się moment w zakresie prędkości od   T do P Współczynnik elastyczności  silnika: Źródła napędu Źródła napędu Klasyczne silniki spalinowe: Przeciętne zakresy wartości  współczynników elastyczności  e (en) e T e ZI 1.50  2.20 1.10  1.30 1.65  2.80 ZS 1.50  2.20 1.05  1.15 1.60  2.50 Przeciętne wartości prędkości  obrotowej mocy maksymalnej n P: ZI: samochody osobowe: 4500   6000 obr/min samochody sportowe 5000   8000 obr/min samochody ciężarowe 3200   4000 obr/min ZS: samochody ciężarowe: 1500   2400 obr/min samochody osobowe 4000   5000 obr/min Wskaźniki zużycia paliwa: P G g e e  - czasowe Ge, [g/s] - jednostkowe ge, [g/kWh]   Klasyczne silniki spalinowe: Źródła napędu Charakterystyki uniwersalne Ch- ka uniwersalna pozwala odpowiedzieć na pytanie, w którym punkcie charakterystyki powinien 

(…)

… eksploatacyjna silnika – zmienia się w zależności od warunków zewnętrznych: ciśnienia
atmosferycznego, temperatury, wilgotności powietrza. Wzrasta wraz ze wzrostem ciśnienia i spadkiem
temperatury. W obliczenia jako moc przyjmuje się moc zmierzoną dla warunków normalnych. Moc w
warunkach eksploatacyjnych może być o 510 % wyższa (niziny, zima) lub niższa (góry, lato)
Źródła napędu
Moc silnika (spalinowego):
Moc…
…,
próby - napędy hybrydowe]
Inne źródła napędu
• silnik Stirlinga
Niekonwencjonalne sposoby napędu
• napędy hybrydowe
• wirujące koło zamachowe
• napędy hydrostatyczne
• napędy hybrydowe
•Polegają na współpracy silnika spalinowego z silnikami elektrycznymi. Celem jest uzyskanie
lepszych własności eksploatacyjnych.
•Układ hybrydowy umożliwia pracę silnika spalinowego w korzystniejszych warunkach pracy (np…
… zamachowe
(dla autobusów)
Np. „żyrobusy” firmy Oerlikon.
Koło zamachowe o dużej masie (1500 kg)
rozpędzane jest silnikiem elektrycznym do
określonej prędkości obrotowej (3000
obr/min).
Kosztem spadku prędkości obrotowej, 70osobowy żyrobus może przejechać
1.51.9 km. Podczas postoju na
przystanku koło jest ponownie
rozpędzane.
Gyrobus in Yverdon In 1950 the Swiss
firm Oerlikon developed the so-called…
… silnika – zmienia się w zależności od warunków zewnętrznych: ciśnienia
atmosferycznego, temperatury, wilgotności powietrza. Wzrasta wraz ze wzrostem ciśnienia i spadkiem
temperatury. W obliczenia jako moc przyjmuje się moc zmierzoną dla warunków normalnych. Moc w
warunkach eksploatacyjnych może być o 510 % wyższa (niziny, zima) lub niższa (góry, lato)
Źródła napędu
Moc silnika (spalinowego): Moc brutto…
… dla silnika pracującego
z całym osprzętem, przy ciśnieniu 1000 hPa i temperaturze otoczenia 25C (dawniej – moc DIN).
Moc brutto – moc zmierzona dla silnika pracującego bez osprzętu (bez wentylatora, prądnicy, filtra
powietrza, tłumika itp.), a ponadto przy dopuszczeniu indywidualnej regulacji zapłonu i dawki paliwa dla
każdej prędkości obrotowej (tzw. moc SAE).
Moc brutto > Moc netto (o ok. 1015 %)
Moc…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz