To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zakres stosowania egzekucji w admnistracji Zakres podmiotowy dotyczy on tych podmiotów, wobec których stosuje się egzekucję administracyjną, -określamy je mianem podmiotów biernych
-do podmiotów biernych należy zobowiązany b. oraz które mogą być podmiotami prowadzącymi postępowanie egzekucyjne
- określamy mianem podmiotów czynnych
- należą organy egzekucyjne, organy rekwizycyjne, egzekutor, poborca skarbowy w przypadku egzekucji należności pieniężnych
-podmiotem czynnym może być też dłużnik zajętej wierzytelności (ale to tylko sygnalizuję)
Wśród podmiotów czynnych mogą też wystąpić: +organy policji, +organy urzędu ochrony państwa
+organy agencji bezpieczeństwa wewnętrznego
-to wówczas mogą one wystąpić bądź w charakterze organów asystujących, gdyż jest to na ich terenie prowadzona egzekucja
-bądź w charakterze organów pomocniczych, gdy ich rola jest bardziej czynna - to znaczy, występują w charakterze pomocy osobie wykonującej czynności egzekucyjnej, wówczas gdy to jest albo organ policji w stosunku do każdej osoby, gdy zachodzi obawa, że osoba udaremnia egzekucję w stosunku do osób o określonym statusie
Jeśli chodzi o te podmioty - kto nim może być , w tej kategorii podmiotów czynnych wystąpi również wierzyciel - którego sytuacja może się zbiegać z pozycją organu egzekucyjnego, ale o tym dalej.
Natomiast podmiotem biernym jest zobowiązany. Zobowiązanym jest ta osoba wobec, której prowadzi się egzekucję. To może być osoba prawa, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, albo osoba fizyczna, która nie wykonała w terminie obowiązku, czy pieniężnego, czy niepieniężnego.
Zasadniczo egzekucję administracyjną stosuję się wobec podmiotów zobowiązanych z pewnymi wyłączeniami. Mianowicie na podstawie art. 14§1 - to jest sytuacja związana z przywilejami i immunitetami dyplomatycznymi - to może być w niektórych sytuacjach zakres ograniczony.
W niektórych może być pełne wyłączenie, w zależności jak to wynika z umów międzynarodowych, czy z tego w stosunku do jakiego mienia egzekucja jest prowadzona.
Natomiast może być też taka sytuacja, że wobec podmiotów, które nie podlegają wyłączeniu nie stosuję się pewnych środków lub stosuje się środki za pośrednictwem określonych osób na przykład tych organów pomocniczych.
Zakres przedmiotowy - chodzi tu o to jakie obowiązki mogą być przedmiotem egzekucji administracyjnej
-generalnie wskazuje się na to, że przedmiotem egzekucji administracyjnej mogą być zarówno obowiązki o charakterze pieniężnym, np. obowiązek zapłacenia określonej sumy pieniężnej.
(…)
… publicznoprawnym - czyli przypadające na rzecz Skarbu Państwa, ich podstawa może być różna (o tym mowa dalej).
-lub obowiązki o charakterze niepieniężnym
np. obowiązek szkolny, obowiązek poddania się szczepieniu, a więc obowiązki polegające na działaniu, zaniechaniu, na znoszeniu czegoś - ale o charakterze publiczno - prawnym
Z tego wynikają dwie rzeczy. Po pierwsze, że w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym…
… administracji rządowej lub administracji samorządowej, wyjątek może wprowadzać tylko przepis szczególny.
Może być zakres ten być poszerzony również o obowiązki, które nie mają charakteru publiczno - prawnego. Mianowicie można w tym zakresie egzekwować również obowiązki o charakterze cywilno- prawnym na mocy przepisu szczególnego, a więc może również nastąpić poszerzenie egzekucji administracyjnej…
… to on wszczyna postępowanie egzekucyjne,
-on bada tytuł wykonawczy jeżeli nie jest wierzycielem
-sprawdza dopuszczalność egzekucji administracyjnej
-decyduje o zastosowaniu określonych środków egzekucyjnych, czy rozpatruje środki prawne
-natomiast co do zasady on nie prowadzi tych czynności faktycznych, bo je będzie prowadził egzekutor egzekucji administracyjnych świadczeń pieniężnych, poborca skarbowy.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)