Zakres kompetencji Sejmu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 749
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zakres kompetencji Sejmu - strona 1 Zakres kompetencji Sejmu - strona 2 Zakres kompetencji Sejmu - strona 3

Fragment notatki:

Zakres kompetencji Sejmu. Kompetencje: ustrojodawcze ustawodawcze kreacyjne kontrolne decyzyjne w niektórych sprawach polityki wew. i międzynarodowej wewnątrzoragnizacyjne 1) KOMPETENCJE USTROJODAWCZE - udział Sejmu w procedurze zmiany Konstytucji. Co najmniej 1/5 ustawowej liczby posłów może wnieść projekt inicjatywy ustawodawczej dotyczącej zmiany konstytucji. Sejm i Senat muszą przyjąć jednobrzmiący tekst ustawy w tym zakresie. Sejm ustawę o zmianie Konstytucji uchwala większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Jeśli ustawa o zmianie Konstytucji dotyczy rozdziałów I, II, lub XII to uchwalenie to m.in.: 1/5 ustawowej liczby posłów może domagać się w terminie 45 dni od dnia uchwalenia ustawy przez Senat przeprowadzenia referendum zatwierdzającego. ( wniosek taki składa się na ręce Marszałka Sejmu, który zarządza niezwłoczne przeprowadzenie takiego referendum w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku)
2) KOMPETENCJE USTAWODAWCZE - wynikają one z faktu, iż Sejm pozostaje nadal wyrazicielem suwerennej władzy Narodu. Przejawiają się m.in.: poprzez uchwalanie budżetu państwa
poprzez uchwalanie absolutorium z jego wykonania( znaczy budżetu ;P , patrzać wyżej^)
poprzez aprobowanie programowych wystąpień premiera czyli expose poprzez uchwalanie Rządowi na wniosek premiera wotum zaufania
poprzez uchwalanie Rządowi lub poszczególnym ministrom wotum nieufności
poprzez uchwalanie ustaw
poprzez wyrażanie upoważnienia na ratyfikację umów międzynarodowych.
Wszystko to są bowiem akty, w których postanowieniach mieści się program oraz kierunki realizacji polit. państwa, a Sejm będzie popierał i aprobował zawsze taką politykę, która jest zgodna z wolą większości parlamentarnej .! 3) KOMPETENCJE KREACYJNE Dotyczą przede wszystkim kreacji Rady Ministrów(RM) tj.: sposobu jej powoływania i odwoływania. ( Tak ku pamięci;) : do 17 października 1992r premiera powoływał Sejm na wniosek Prezydenta, a RM również Sejm na wniosek jej prezesa. Ponadto Sejm miał prawo na wniosek Prezydenta, premiera, albo z własnej inicjatywy odwołać Rząd lub poszczególnych jego ministrów. W małej konstytucji z 1992r. - zmiany! Prezydent ma przekazywać inicjatywę w tworzeniu Rządu w 4 pierwszych etapach do rąk Sejmu na przemian [ w razie niepowodzenia poprzednika]) Obecnie Konstytucja skraca postępowanie kreacji RM z 5 do 3 etapów , przy czym pierwszy etap należy, jak poprzednio, do Prezydenta RP, drugi do Sejmu, zaś trzeci ponownie do Prezydenta RP. W razie niepowodzenia procesu kreacyjnego w trzecim etapie Prezydent

(…)

… też Generalnego Inspektora Danych Osobowych
powołuje i odwołuje Prezesa IPN( na wniosek Kolegium IPN) - za zgodą Senatu! powołuje i odwołuje Rzecznika Praw Dziecka- za zgodą Senatu!
Odebrano mu uprawnienie do powoływania i odwoływania I Prezesa SN na wniosek Prezydenta RP( dziś powołuje go na 6 lat Prezydent RP) . Jako kompetencję własną Sejmu, choć wykonywaną na wniosek Prezydenta RP utrzymała Konstytucja…
… absolutorium podjęta obecnie na wniosek Sejmowej Komisji Finansów Publicznych, po wysłuchaniu opinii NIK, przedstawionej przez jej Prezesa. O ile Mała konstytucja z 1992r. jednoznacznie przesądzała, że nieotrzymanie absolutorium musi skutkować podaniem się do dymisji przez Rząd, o tyle takiej samej dyspozycji nie znajdujemy już w Konstytucji. Nie przewiduje ona bowiem automatyzmu dymisji Rządu w razie…
… w zakresie swego urzędowania lub w związku z zajmowanym stanowiskiem.
*Sejm ma także wyrażać zgodę na przedłużenie przez Prezydenta stanu wyjątkowego , na okres nie dłuższy niż 60 dni, jeśli trwa zagrożenie konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego.
*Sejm także wyraża zgodę na przedłużenie stanu klęski żywiołowej wprowadzonej przez Radę Ministrów na czas oznaczony…
…, do Prezydenta RP, drugi do Sejmu, zaś trzeci ponownie do Prezydenta RP. W razie niepowodzenia procesu kreacyjnego w trzecim etapie Prezydent musi skrócić kadencję niezdolnego do twórczego działania Sejmu(art.155)
Konstytucja z 1997r. nie zna też obecnie możliwości odwołania Rządu przez Sejm. Jedynym sposobem wpływania Sejmu w tej dziedzinie na Rząd jest instytucja wotum zaufania i tzw.: konstruktywne wotum
… państwowej jest konstytucyjna zasada parlamentarnej( politycznej) odpowiedzialności Rządu przed Sejmem . *Poza wotum nieufności Konstytucja dopuszcza ( jak niegdyś Mała Konstytucja) składanie przez posłów interpelacji i zapytań poselskich będących indywidualnymi środkami kontroli parlamentarnej Rządu i poszczególnych jego członków.
Interpelacja musi mieć formę pisemną , a odpowiedź na nią winna…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz