To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
1) Dany jest układ: a) Wyznaczyć punkt pracy diody dla V1=3V wykorzystując analizę .OP oraz graficznie (przyjmij defaultowy model diody – albo skorzystać z programu model editor w celu wytworzenia modelu dla pspice) b) Wyznaczyć konduktancję dynamiczną gd diody w funkcji napięcia na diodzie. Dlaczego przebiegi prądu diody i konduktancji dynamicznej mają taki sam kształt? Wyznaczyć wartość gd dla Vd = 0.677V. 2) Dla poniŜszego układu prymitywnego prostownika dobrać minimalną wartość pojemności C1 (z szeregu E12), tak aby tętnienia napięcia wyjściowego były mniejsze niŜ 5% wartości maksymalnej tego napięcia, dla wejściowego przebiegu sinusoidalnego o częstotliwości 50Hz i amplitudzie 10V. 3) Ib Uce a)Wyznaczyć rodzinę charakterystyk wyjściowych tranzystora npn BC107A dla czterech wartości prądu bazy Ib (10uA, 20uA, 30uA, 40uA). b)Jaki wpływ na kształt charakterystyk wyjściowych ma zmiana temperatury? Przeprowadzić w jednej symulacji analizę dla trzech róŜnych temperatur. c)Przeprowadzić analizę parametryczną ze względu na następujące parametry modelu tranzystora (kaŜdy z osobna): BF, VAF. Jaki jest sens fizyczny tych parametrów? Uwaga: Model tranzystora BC107A potrzebny w ćwiczeniu znajduje się w bibliotece europe.lib (do ściągnięcia ze strony moodle na ten tydzień). Dyrektywa dołączenia (ściślej przeszukania) biblioteki - .LIB nazwa biblioteki (ew. ze ścieŜką dostępu). Najlepiej w przypadku drugiego punktu skorzystać z dyrektywy .model mój ako:bc107a npn bf={mojabeta} i zmieniać wielkość {mojabeta} za pomocą dyrektywy analizy parametrycznej .step Zwróć uwagę na priorytety komend zmnieniając powyŜszą linię na .model bc107 npn ba={mojabeta} wtedy prawidłowa dyrektywa biblioteki da inny skutek – tzn. program nie będzie przeszukiwał biblioteki, bo w definicji układu nic mu nie brakuje! Dodaj dyrektywę opcji .OPTIONS LIBRARY i zaobserwuj skutek oglądając zawartość zbioru wynikowego *.out. Dołączone zostały dyrektywy .model dla uŜywanych elementów. To jest prosta metoda generowania kompletnego zadania symulacyjnego w jednym pliku tekstowym (wystarczy usunąć niepotrzebne linie i przemianować zbiór na *.cir). JeŜeli chciałbyś skonsultować jakieś swoje symulacje u prowadzących pamiętaj o tej zasadzie. Inaczej przygotowanych zbiorów nie będziemy konsultować. W końcu kaŜdy ma prawo mieć swoje ustawienia ścieŜek i bibliotek ;-))
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)