Wykorzystanie rachunkowości zarządczej do kontrolo

Nasza ocena:

5
Pobrań: 42
Wyświetleń: 672
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykorzystanie rachunkowości zarządczej do kontrolo - strona 1 Wykorzystanie rachunkowości zarządczej do kontrolo - strona 2 Wykorzystanie rachunkowości zarządczej do kontrolo - strona 3

Fragment notatki:


WYKORZYSTANIE RACHUNKOWOŚCI ZARZĄDCZEJ DO KONTROLOWANIA PROCESU REALIZACJI DECYZJI 1. KALKULACJE CENOWE 1.1 Podstawowe czynniki kształtujące ceny Kalkulacje cenowe należą do podstawowych problemów rozwiązywanych w ramach rachunkowości zarządczej . Rola i miejsce decyzji cenowych w problematyce rachunkowości zarządczej wynika z faktu , że prawidłowe kształtowanie cen należy do tych decyzji ekonomicznych podejmowanych przez przedsiębiorstwa , które wpływają bezpośrednio na sytuację przedsiębiorstwa na rynku oraz na rentowność prowadzonej działalności . Cena jest bowiem tym parametrem ekonomicznym , od którego zależy bezpośrednio wielkość sprzedaży produktów oraz przychód ze sprzedaży , a w konsekwencji kwota wyniku finansowego . Prawidłowo ustalona cena sprzedaży produktów powinna przyczynić się do zwiększenia zysku przedsiębiorstwa . Z drugiej strony cena niewłaściwie ustalona powoduje zmniejszenie kwoty zysku . Zmienność otoczenia , w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo powoduje , że prawidłowe kształtowanie cen jest procesem złożonym , wymagającym uwzględnienia wielu czynników . Dlatego ważne jest rozpoznanie podstawowych uwarunkowań kształtowania cen , które wpływają na poziom cen .
Ogół czynników wpływających na kształtowanie cen można podzielić, ze względu na ich źródło , na dwie grupy :
czynniki zewnętrzne ,
czynniki wewnętrzne .
Czynniki zewnętrzne traktuje się czynniki niezależne od przedsiębiorstwa. Źródłem działania tych czynników jest otoczenie przedsiębiorstwa . Do czynników wpływających na ceny zalicza się :
• konkurencję na rynku ,
• zachowania konsumentów ,
• prawne regulacje cen .
Czynniki zewnętrzne wywierają łączny wpływ na wielkość sprzedaży produktów przedsiębiorstwa . Zazwyczaj bowiem wielkość sprzedaży jest malejącą funkcją poziomu ceny : im wyższa jest cena produktu , tym mniejsza jest wielkość jego sprzedaży i odwrotnie . Dlatego wielkość sprzedaży jest traktowana jako jedna z dwóch podstawowych determinant kształtowania cen .

(…)

… zamówienia , której obniżenie spowodowałoby zmniejszenie globalnego zysku osiąganego przez przedsiębiorstwo .
Określenie dolnych granic cen ma charakter analiz krótkookresowych , które przeprowadza się przy danych zdolnościach produkcyjnych przedsiębiorstwa . Wykorzystuje się tu informacje dostarczane przez rachunek kosztów zmiennych , a więc informacje o kosztach stałych i zmiennych . Przy czym…
… produktów .
Wybór struktury asortymentowej produkcji odbywa się na podstawie informacji o kosztach własnych produktów . Ponieważ decyzje dotyczące struktury asortymentowej produkcji mają charakter krótkookresowy , dlatego podstawowym źródłem informacji kosztowych jest tu rachunek kosztów zmiennych . Dla decyzji tych ważny jest zatem podział kosztów na koszty stałe i koszty zmienne . Analiza kształtowania…
krytyczny kosztów jest wyższy od progów rentowności , wówczas próg rentowności jest osiągnięty później przy tym sposobie produkcji , który charakteryzuje się wyższymi kosztami stałymi .
3. RACHUNEK KOSZTÓW DZIAŁAŃ 3.1 Rachunek kosztów działań jako instrument zarządzania
Rachunek kosztów działań jest systemem rachunku kosztów przystosowanym do sterowania przebiegiem procesu gospodarczego w układzie działań . Podstawową ideową rachunku kosztów działań jest większe powiązanie ponoszonych kosztów , a zwłaszcza kosztów pośrednich , z przyczynami ich powstawania . W rachunku kosztów działań szczególną uwagę poświęca się zasadą kalkulacji kosztów pośrednich . Podstawowym zadaniem w rachunku kosztów działań jest określenie czynników determinujących poziom kosztów pośrednich oraz ustalenie ich zmienności względem…
… :
przychód krańcowy = koszt krańcowy . Oznacza to , że przedsiębiorstwo osiąga maksymalny zysk na sprzedaży produktu wówczas , gdy przychód krańcowy i koszt krańcowy są sobie równe.
Jeśli przychód krańcowy nie będzie równy kosztowi krańcowemu , wówczas nastąpi spadek zysku osiąganego na sprzedaży produktu . Wtedy bowiem zachodzi jedna z dwóch poniższych relacji :
koszty rosną szybciej od przychodu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz