To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SPOŁECZEŃSTWO KONSUMPCYJNE
Społeczeństwo nowoczesne - przemysłowe, dobrobytu, konsumpcji, nadmiaru, spektaklu
Kenneth Galbraith (lata 60')
Stwierdził istnienie „affluent society” - społeczeństwa nadmiaru
Wcześniej gospodarki funkcjonowały na zasadzie niedoboru, dzisiaj opiera się na nieskończenie dużej możliwości produkcji dóbr
W Stanach dziś więcej osób umiera z przejedzenia niż z głodu
Wraz z pojawieniem się społeczeństwa nadmiaru wcale nie znikają nierówności społeczne - z przejedzenia i chorób spowodowanych otyłością umierają ludzie najbiedniejsi
Szkoła frankfurcka - krytyczno - lewicująca
Produkujemy i pracujemy za dużo - przeładowanie ofertami dóbr
Nawiązanie do Marksa - system motywuje się nie potrzebami, ale perspektywą zysku
Konsumeryzm - rządzą przemysłowcy, my jesteśmy ich ofiarami
Homogenizacja konsumpcji - ujednolicenie dóbr, o które walczymy - nasze potrzeby też ulegają homogenizacji (kontrowersyjne)
Ujednolicenie jest przede wszystkim ujednoliceniem produkcji, ale za nim pojawia się ujednolicenie społeczeństwa konsumpcyjnego
Społeczeństwo konsumpcyjne
Takie, w którym większość potrzeb członów społeczeństwa jest zapewniona, a większość członków społeczeństwa ma zapewnione zaspokojenie potrzeb podstawowych
Trwałe dobra konsumpcyjne są powszechnie dostępne
Konsumpcja jest stymulowana przez rozmaite bodźce
Warunkiem pełnego uczestnictwa w społeczeństwie jest posiadanie odpowiedniej siły nabywczej
Grupa „ułomnych konsumentów” jest poza społeczeństwem - ubóstwo łączy się z wykluczeniem
Konsumpcja
Przeciwieństwo produkcji - Marks
Fakt społeczny i kulturowy - wiąże się ze sposobem produkcji, w różnych społeczeństwach przyjmuje różne formy
W tym samym społeczeństwie różni ludzie mają różną strukturę konsumpcji
Ludzie przy tych samych dochodach - wydają pieniądze na co innego
Fałszywe potrzeby/sztucznie wzbudzane
Herbert Marcuse (szkoła frankfurcka)
Społeczeństwo wytwarza nowe potrzeby, które są instrumentami kontroli społecznej
Ludzie „odnajdują swoją duszę we własnym samochodzie”
Człowiek dąży do tego, by stać się istotą określonego typu
Dziś większość potrzeb jest sztucznie wzbudzana, co nie znaczy, że są to potrzeby fałszywe
Czynniki wpływające na konsumpcję
Produkcja (reklama)
Preferencje zbiorowe - społeczne, polityczne
Poziom konsumpcji grupy społecznej do której należymy lub aspirujemy - niższe klasy kupują, by wejść do wyższych, wyższe - by odróżnić się od niższych
(…)
… na to, że volkswagen, który miał być „samochodem dla każdego” miał duży wpływ na wzrost poparcia dla Hitlera
Durkheim - „nowoczesność to nieskończoność pragnień” - gdy tylko coś zdobędziemy, zaczynamy pragnąć czegoś innego
Bauman - „Płynna nowoczesność” - dziś konsumpcja nie zaspokaja potrzeb, tylko pragnienia
Pragnienia też są stymulowane - reklama
Konsumenta trzeba wyprodukować Gust jest czynnikiem hamującym…
…, mediami, reklamami
Jean Baudrillard - precesja symulakrów - pierwszeństwo symulacji wobec świata realnego, mają one uprzywilejowany charakter wobec oryginałów
Konsumpcja podlega złożonym motywom, podlega kilku prawom:
Efekt naśladownictwa - chcemy mieć to, co ma ktoś inny (in. efekt mimetyczny). Wybór dóbr pokazuje aspiracje do wyższej grupy
Efekt demonstracji - chęć odróżnienia się od swojej grupy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)