Wykład - pojęcie 'korzyści skali''

Nasza ocena:

3
Pobrań: 413
Wyświetleń: 1974
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - pojęcie 'korzyści skali'' - strona 1 Wykład - pojęcie 'korzyści skali'' - strona 2 Wykład - pojęcie 'korzyści skali'' - strona 3

Fragment notatki:

Mikroekonomia, Pojecie 'korzyści skali'
Korzyści i niekorzyści skali (rozpiętości, rozmiaru) produkcji:
W długim okresie przedsiębiorstwo może osiągać
Korzyści skali
Niekorzyści skali
Stałe efekty skali (stabilizacja)
Korzyści skali:
Występują wówczas, gdy koszty całkowite rosną wolniej niż rozmiary produkcji.
Krzywa długookresowego kosztu przeciętnego (DKP) wówczas opada.
Niekorzyści skali:
Występują, gdy koszty całkowite rosną szybciej niż rozmiary produkcji.
Wówczas krzywa długookresowego kosztu przeciętnego (DKP) rośnie.
Stałe efekty skali:
Występują, gdy koszty całkowite i rozmiary produkcji rosną w takim samym tempie.
Długookresowy koszt przeciętny jest stały.
Technologiczne źródła korzyści skali Duże firmy mogą korzystać z efektów specjalizacji i podziału pracy.
Niektóre czynniki produkcji są niepodzielne i mogą być wykorzystywane tylko w dużych przedsiębiorstwach.
Względy technologiczne często sprawiają, że nakłady na powiększenie obiektu są relatywnie mniejsze od efektów, jakie one przyniosą (łatwiej jest coś rozbudować niż wybudować od nowa).
W dużych przedsiębiorstwach istnieje możliwość wprowadzenia produkcji wielofazowej.
Przy produkcji na duża skalę istnieje możliwość bardziej racjonalnego wykorzystania odpadów.
Duże firmy dysponują większymi środkami na działy badawczo rozwojowe (działy B+R).
Marketingowe korzyści skali Przy dużych zakupach koszty jednostkowe są niższe a warunki płatności są korzystniejsze.
Koszty pakowania i transportu nie wzrastają proporcjonalnie do ilości produkowanych i sprzedawanych produktów (rosną wolniej).
Przy dużej skali produkcji opłaca się zatrudniać wysoko wykwalifikowanych pracowników (zajmujących się zbytem, zaopatrzeniem itp.).
Jednostkowe koszty marketingowe z reguły są niższe w dużych firmach. Np. koszt reklamy w odniesieniu do ilości sprzedawanych produktów.
Finansowe korzyści skali Duże firmy mogą korzystać z wielu źródeł finansowania działalności.
Duże firmy mogą łatwiej i na korzystniejszych warunkach uzyskiwać zewnętrzne źródła finansowania.
Niekorzyści DUŻEJ skali produkcji:
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz