Wykład - podstawowe założenia filozofii J.G. Fichte

Nasza ocena:

3
Pobrań: 287
Wyświetleń: 2177
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - podstawowe założenia filozofii J.G. Fichte - strona 1 Wykład - podstawowe założenia filozofii J.G. Fichte - strona 2

Fragment notatki:

Przedstaw podstawowe założenia filozofii J.G.Fichte. Porównaj dwa pojęcia: transcendencja - immanencja.
Transcendencja Termin (z łac. transcendens - przekraczający) oznaczający istnienie na zewnątrz czegoś. Transcendentny - wykraczający poza zasięg doświadczenia i poznania (np. u I.Kanta „rzecz sama w sobie”)
Transcendentalny - przekraczający granice podmiotu (umysłu poznającego), odnoszący się do apriorycznych form poznania (termin wprowadził Kant, jako nazwę swej filozofii)
Immanencja
Immanentny - wewnętrzny, zawarty w czymś, właściwy czemuś z natury, istniejący w świadomości podmiotu
Johann Gottlieb Fichte (1762-1814):
Jego filozofia jest w pewnym sensie pochodną poglądów I. Kanta. Często jednak idzie dalej. Fichte sam siebie uważał za kantystę, lecz doszedł do wyników krańcowo różnych od Kanta
Metafizyczny program i metoda dedukcji
filozofia, w przeciwieństwie do nauk szczegółowych ma ujmować wiedzę w system. System zaś wymaga jednolitości (musi być oparty na jednej zasadzie). Program filozofii Fichtego była metafizyczny, systematyczny i monistyczny
szukał metody pozwalającej znaleźć prawdy konieczne (ustalić nie tylko, jak jest, ale jak być musi). Dokonać tego mogła jedynie metoda dedukcji
Epistemologiczny punkt wyjścia i idealistyczne rozwiązanie
zasadniczym zagadnieniem filozofii jest stosunek myśli i bytu, który można postrzegać dwojako: realistycznie (pierwotny jest byt) lub idealistycznie (pierwotna jest myśl)
powyższy spór rozstrzygnął na korzyść idealizmu („niepodobna z bezdusznego bytu wywieść świadomej myśli, więc trzeba próbować drogi odwrotnej”). Rzeczy są przedstawieniami, przedstawienia zaś zakładają istnienie przedstawiającej jaźni
Filozofia wolności
jaźń podstawą filozofii
sprawą szczególnej wagi jest wolność - kto czuje się wolnym, dla tego jaźń nie może być zależna od rzeczy materialnych i ten może być tylko idealistą (realista wg Fichtego nie poczuwa się do wolności i odczuwa siebie jako istotę bierną)
Filozofia czynu
tam gdzie istnieje rzeczywistość, musiał przedtem istnieć czyn, który ją wytworzył to nie realny świat był pierwszą postacią bytu, lecz czyn, którego ten świat jest wytworem to substancja jest wytworem działania, a nie odwrotnie jak mogłoby się wydawać. Działanie jest pierwotniejsze od substancji i to ono, a nie substancja jest pierwotną, metafizyczną osnową świata
zadaniem filozofii jest odnalezienie pierwotnych aktów, a nie faktów (tzw. aktywistyczna koncepcja świata)
Filozofia ideału
cel i ideał kierują czynem (który to czyn, jak wiemy z punktu 4 tworzy substancję)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz