Wykład - partycypacja

Nasza ocena:

3
Pobrań: 399
Wyświetleń: 1505
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - partycypacja - strona 1 Wykład - partycypacja - strona 2

Fragment notatki:

Zachowania organizacyjne dr Ewa Czarnecka-Wójcik
WYKŁAD NR 7
PARTYCYPACJA
Partycypacja - rozwiązanie problemów i podejmowanie decyzji,
Partycypacja oznacza dopuszczenie do uczestnictwa, dzielenie się czymś z kimś, współuczestniczenie w czymś, posiadanie w czymś swojego udziału. Współczesny kształt nadali temu pojęciu badacze organizacji oraz socjologowie i psychologowie zarządzania. Utożsamia się je szczególnie w Anglii i Francji z technikami zarządzania przez współudział, z uczestniczącym stylem zarządzania czy wreszcie z UDZIAŁEM PRACOWNIKÓW WE WSPÓŁZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM.
Proces partycypacji pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem może się wyrażać w różnej formie. Uczestnictwo to może polegać w szczególności na:
Bezpośrednim udziale pracowników w procesach podejmowania decyzji kierowniczych,
Wpływie przedstawicieli pracowników w ramach określonych rozwiązań strukturalnych i instytucjonalnych (związki zawodowe czy rady nadzorcze) na kształt decyzji władz organizacji,
Zapewnieniu pracownikom i akcjonariuszom informacji oraz aktywnych form komunikacji z władzami organizacji, które zaspokajają ich potrzebę wiedzy o celach, zadaniach i strategiach działania, a tym samym lepiej motywują do określonych działań na rzecz organizacji.
Akceptując model partycypacji pracowniczej kierownictwo ma nadzieję, że może skutecznie realizować cele organizacji wciągając pracowników współuczestnictwa w procesy zarządzania, organizowania pracy, kreowania i wdrażania innowacji oraz do współdecydowania o wszystkich najważniejszych sprawach przedsiębiorstwa.
Zarządzanie poprzez partycypacje (w rękach współpracowników menadżera) - wzrost aktywności podwładnych oraz zaspokojenie ich potrzeb wyższego rzędu (samorealizacji, uznania, przynależności) w drodze dopuszczenia ich do procesu podejmowania decyzji.
Partycypacja:
z prawnego punktu widzenia:
formalna - dokonuję się w wyniku regulacji,
nieformalna - ukształtowana w wyniku długotrwałych rzeczywistych zachowań partycypacyjnych członków danej organizacji, zarówno jej kierownictwa jak i pracowników,
ze względu na jej związek i wpływ na sprawowanie władzy oraz formę udziału we władzy:
bezpośrednia - szeroki udział prac w rozwiązywaniu wielu problemów i decyzji, które pojawiają się na poziomie taktycznym,
pośrednia (przedstawicielska) - przez pracowników poprzez swoich przedstawicieli,
Nowoczesne przedsiębiorstwa mogą być efektywne i przyjazne dla pracowników o ile znajdą sposób na zmianę stosunków pracy wewnątrz przedsiębiorstwa z antagonistycznych na partnerskie, integrujące zespoły pracownicze wokół podstawowych problemów i wyzwań przed jakimi stoi przedsiębiorstwo w otoczeniu. Partycypacja pracownicza jest niewątpliwie dobrym instrumentem realizacji takich zamierzeń. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz