Wykład - Parlament III RP

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 763
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Parlament III RP - strona 1 Wykład - Parlament III RP - strona 2 Wykład - Parlament III RP - strona 3

Fragment notatki:

Parlament III RP - sposób powołania, funkcje i struktura
Parlament w III RP jest składa się z dwóch izb: Sejmu i Senatu. Sejm składa się z 460 posłów wybieranych w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, proporcjonalnych, w głosowaniu tajnym na okres na kadencję 4 lat. Senat składa się ze 100 senatorów, wybieranych w wyborach powszechnych i bezpośrednich, w głosowaniu tajnym na kadencję 4 lat (jednak jeśli kadencja Sejmu zostanie skrócona, to Senatu również). Funkcje parlamentu:
USTAWODAWCZA - stanowi podstawową przesłankę określania woli parlamentu jako organu władzy ustawodawczej i polega na stanowieniu aktów prawnych o szczególnej mocy prawnej, najwyższej w systemie prawa wewnętrznego. Funkcję tę sprawuje parlament na zasadzie wyłączności, chyba, że konstytucja dopuszcza to w sposób wyraźny. W ramach funkcji ustawodawczej wyróżnić można tzw. funkcję ustrojodawczą (stanowienie norm konstytucyjnych) oraz funkcję ustawodawczą sensu stricto, polegającą na stanowieniu ustaw zwykłych. W Polsce obie te funkcje są skupione w rękach parlamentu, choć wykonywane w różnej procedurze, zwana trybem ustawodawczym. Jest to całokształt parlamentarnych i pozaparlamentarnych etapów dochodzenia ustawy do skutku, tak jak określa je Konstytucja. W obecnym stanie prawnym wyróżnić należy:
inicjatywę ustawodawczą - jest to prawo konstytucyjnie określonych podmiotów do wnoszenia projektów ustaw do Sejmu, którego skutkiem jest obowiązkowe rozpatrzenie przez Sejm wniesionych projektów ustaw w odpowiedniej procedurze (postępowanie legislacyjne zawsze musi rozpoczynać się w Sejmie). Wyróżniamy następujące podmioty, które posiadają prawo inicjatywy ustawodawczej:
- posłowie (chodzi tu o komisje sejmowe bądź grupy co najmniej piętnastu posłów),
- Senat (konieczna jest uchwała całej izby, zaś grupy senatorów nie mają prawa inicjatywy ustawodawczej),
- Prezydent,
- Rada Ministrów (najczęściej korzysta z inicjatywy ustawodawczej)
Wg nowej Konstytucji istnieje również procedura tzw. inicjatywy ludowej, czyli projekt ustawy może zostać wniesiony przez grupę co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wyborcze do Sejmu
Istnieją jednak pewne ograniczenia inicjatywy ustawodawczej. Pierwsze ograniczenie dotyczy projektu ustawy budżetowej oraz projektów ustaw bezpośrednio wyznaczającą sytuację finansową państwa - inicjatywę tu ma tylko Rada Ministrów. Drugie ograniczenie dotyczy projektu zmiany Konstytucji - inicjatywa przysługuje ustawowej liczbie posłów, Senatowi i Prezydentowi, nie ma jej więc Rada Ministrów i obywatele.
rozpatrzenie projektu ustawy przez Sejm i ewentualnie - uchwalenie ustawy.
Rozpatrzenie projektu ustawy odbywa się w trzech czytaniach. Pierwsze czytanie może odbywać się na posiedzeniu plenarnym Sejmu, bądź od razu na posiedzeniu komisji sejmowej. Pierwsze czytanie obejmuje:

(…)

… obowiązek dymisji rządu;
ministrów - Sejm może wyrazić im wotum nieufności co rodzi obowiązek dymisji;
Trybunału Konstytucyjnego - wszyscy jego członkowie są wybierani przez Sejm, zasada niezawisłości wyklucza możliwość odwołania;
Trybunału Stanu - wszyscy jego członkowie są wybierani przez Sejm, z wyjątkiem przewodniczącego (z urzędu jest Pierwszym Prezesem Sądu Najwyższego);
Najwyższej Izby Kontroli - jej prezes jest wybierany przez Sejm za zgodą Senatu;
Rzecznika Praw Obywatelskich - jest on wybierany przez Sejm za zgodą Senatu;
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji - Sejm powołuje 4 członków, Senat 2, a Prezydent 3 członków;
Narodowego Banku Polskiego - prezes jest powoływany przez Sejm;
Krajowej Rady Sądownictwa - Sejm powołuje czterech jej członków, a Senat dwóch.

… i przy współdziałaniu z odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi Najwyższej Izby Kontroli. Do szczególnych procedur kontrolnych zalicza się: tworzenie komisji śledczych (powołuje ją Sejm do zbadania określonej sprawy),
interpelacje i zapytania (są to indywidualne wystąpienia poselskie, które mogą być kierowane do Premiera i poszczególnych członków Rady Ministrów),
kontrolę wykonania budżetu państwa.
KREACYJNA - polega…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz