Wykład - Metody analizy strategicznej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 952
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Metody analizy strategicznej - strona 1 Wykład - Metody analizy strategicznej - strona 2 Wykład - Metody analizy strategicznej - strona 3

Fragment notatki:

Metody analizy strategicznej.
SWOT (strenghts, weaknesses, opportunities, threats) to metoda analizy atutów i słabości przedsiębiorstwa w warunkach okazji i zagrożeń stwarzanych przez otoczenie. Obejmuje ona:
Analizę zewnętrzną:
makrootoczenia: ekonomicznego, technologicznego, demograficznego, naturalnego, polityczno-prawnego i społeczno-kulturowego
mikrootoczenia: dostawców, konsumentów, konkurentów, dystrybutorów, zewnętrzny marketing usługowy
Analizę wewnętrzną:
produkcji
finansów
personelu
R&D
marketingu
W wyniku analizy SWOT przedsiębiorstwo może być zakwalifikowane jako znajdujące się w jednej z czterech sytuacji:
Przewaga atutów i okazji - najlepsza sytuacja.
Przewaga atutów i zagrożeń - należy minimalizować zły wpływ otoczenia lub czekać.
Przewaga słabości i okazji - starać się przezwyciężyć słabości by dobrze wykorzystać sytuację.
Przewaga słabości i zagrożeń - praktycznie brak szans rozwojowych, zbyt słaby potencjał.
Metoda BCG (Boston Consulting Group) opiera się na dwóch czynnikach:
tempie wzrostu danego rynku
relatywnym udziale przedsiębiorstwa w rynku.
W macierzy występują cztery pozycje zajmowane przez strategiczne jednostki gospodarcze:
gwiazdy - wysoki wzrost rynku, duży udział w rynku - wymaga dalszych inwestycji
dojne krowy - niski wzrost, duży udział - inwestycje zastępcze by utrzymać pozycję
znaki zapytania - wysoki wzrost, mały udział - wzrost inwestycji lub wycofanie się z rynku
psy - niski wzrost, mały udział - wycofanie się z rynku.
Trudności w wykorzystaniu metody macierzy BCG stwarzają głównie trzy problemy:
odpowiednie wyznaczenie segmentów strategicznych
określenie pozycji strategicznej firmy w macierzy
finansowanie poszczególnych segmentów strategicznych.
Macierz atrakcyjności branżowej McKinseya operuje skalą trójstopniową wyznaczającą macierz 9-polową. O pozycji w macierzy decydują:
czynniki określające atrakcyjność branży przemysłowej (rozmiary przemysłu, dynamika wzrostu, rentowność, intensywność inwestowania, stabilizacja technologiczna, natężenie konkurencji)
czynniki określające siłę rynkową (podział rynku, technologiczne know-how, jakość, serwis, ceny, koszty, produktywność).
Metoda ta opiera się na założeniu, że przemysły lub branże mają określony cykl życia składający się z pięciu faz: narodzin, wynurzenia się, rozwinięcia możliwości, dojrzałości i schyłku. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz