To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Metafizyka św. Tomasza
• Św. Tomasz przejął poglądy metafizyczne od Arystotelesa (istota bytów składa się z materii i formy), które uzupełnił dodatkowymi stwierdzeniami:
- istnienie rzeczy jednostkowych. W jaki sposób istnieją gatunki?
To, co gatunkowe to forma. To, co gatunkowe istnieje z rzeczach. Gatunki istnieją też w umyśle ludzkim, jako POJĘCIA a w umyśle bożym, jako IDEE BOŻE.
• KONCEPCJA ISTOTY I ISTNIENIA- filozofowie muzułmańscy:
- Każdy z bytów składa się z ISTOTY i ISTNIENIA.
- Istota bytów materialnych składa się z formy i materii.
- Istota nie wchodzi w definicję rzeczy.
- teoria istoty i istnienia jest owocem obserwacji, powstawania i ginięcia różnych rzeczy.
• KONCEPCJA ISTOTY I ISTNIENIA- św. Tomasz (wzbogacona koncepcja filozofów muzułmańskich):
- Istota i istnienie nabierają u św. Tomasza aspektu innego, niż u filozofów muzułmańskich.
BYTY MATERIALNE:
BYTY NIEMATERIALNE- Aniołowie (ich istota składa się z samej formy):
- Ich istota składa się z samej formy.
- Dzięki materii możliwe jest zwielokrotnienie. Aby aniołów było wiele, każdy z nich musi być innym gatunkiem.
BYT SAMOISTNIEJĄCY- BÓG:
- Cała rzeczywistość składa się z bytów, które nie istnieją same z siebie.
- Istnienie Boga nie jest prawdą oczywistą i wrodzoną (św. Tomasz był przeciwnikiem dowodu ontologicznego św. Anzelma)
- Wiedza nie bierze się z pojęć, które mamy w sobie. Argumentacja za istnieniem Boga bierze się z doświadczenia i obserwacji:
1. Argument za istnieniem ruchu (podobnie jak u Arystotelesa).
Przyczyny ruchu nie mogą cofać się w nieskończoność. Musi istnieć pierwszy nieruchomy PORUSZYCIEL.
2. Ogólne pojęcie przyczynowości. Przyczyny nie mogą się cofać w nieskończoność. Musi istnieć pierwsza przyczyna- Bóg.
3. Przyczyny istnienia.
Różne rzeczy powstają. Świat składa się z rzeczy niekoniecznych. W przyczynach istnienia nie można się cofać w nieskończoność. Musi istnieć pierwsza przyczyna istnienia.
Gdyby świat był niestworzony musiałby istnieć odwiecznie.
4. Powtórzenie pierwszego dowodu św. Anzelma.
Patrząc na rzeczy widzimy różne stopnie doskonałości. W takim łańcuchu nie można iść cały czas w górę. Musi istnieć istota najdoskonalsza- Bóg.
5. Dowód celowości.
W świecie widzimy rozumny zamysł, rozumność ustroju. Wynika z tego, że musi istnieć najwyższy rozum, który udzielił rozumności, sprawił celowy zamysł.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)