Koncepcja pięciu sił Portera
Jest jedną z metod analizy strategicznej. Nazwa jej pochodzi od pięciu czynników, które rozpatrujemy badając atrakcyjność sektora dla przedsiębiorstw lub potencjalnych inwestorów, jakie szanse i zagrożenia stwarza funkcjonowanie w danym sektorze. Do czynników tych zaliczamy: 1. Siła oddziaływania dostawców i możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwa sektora. 2. Siła oddziaływania nabywców i możliwości wywierania przez nich presji na przedsiębiorstwa sektora. 3. Natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora. 4. Groźba pojawiania się nowych producentów. 5. Groźba pojawienia się substytutów.
Siła oddziaływania dostawców zależy od: * stopnia koncentracji sektora, * uzależnienia jakości produktu finalnego od jakości wyrobu dostawcy, * niepowtarzalność wyrobu dostawcy, * łatwości i kosztu zmiany dostawcy, * dużego udziału dostawcy w tworzeniu zysku producentów w sektorze, * możliwości podjęcia przez dostawcę produkcji wyrobu finalnego, * ostrości walki konkurencyjnej w sektorze dostawców.
Siła oddziaływania nabywców zależy od: * stopnia koncentracji sektora nabywcy, * uzależnienia jakości produktu finalnego od jakości wyrobu dostawcy, * niepowtarzalności produktu, * dużego udziału dostawcy w tworzeniu zysku nabywcy, * łatwości i kosztu zmiany dostawcy, * możliwości podjęcia przez nabywcę produkcji wyrobu finalnego, * ostrości walki konkurencyjnej w sektorze nabywców.
Natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora zależy od: *koncentracji sektora, * struktura udziałów rynku, * liczba konkurentów. Groźba pojawienia się nowych produktów i substytutów zależy od: * atrakcyjności sektora, a zwłaszcza od stopy wzrostu popytu i rentowności sektora - im sektor jest bardziej atrakcyjny, tym większe jest zagrożenie nowymi konkurentami; atrakcyjność sektora określają: obecna wielkość sektora, przyszła wielkość sektora i dynamika sprzedaży w poszczególnych latach, obecna i przewidywana rentowność sektora, * wysokości barier wejścia - im są słabsze, tym groźba konkurencji zewnętrznej jest większa; takie jak: ekonomika skali, wysoki poziom technologiczny, brak dostępu do kanałów dystrybucji, formalne bariery wejścia na rynek, bariery celne, * możliwości represji ze strony producentów sektora - jeśli producenci będący już w sektorze są w stanie skutecznie bronić dostępu przez walkę cenową czy zamykanie kanałów dystrybucji, to mniejsza jest groźba pojawienia się nowych rywali. * szybkości zmian technologii.
Kolejną grupą uwarunkowań oceny i wyboru rynków zagranicznych są czynniki wewnętrzne, wynikające z zasobów posiadanych przez przedsiębiorstwo. Zasoby organizacji składają się z elementów materialnych i niematerialnych, stanowiących określony system. Połączenie zasobów i umiejętności wyjątkowych dla danej organizacji tworzy tzw. kluczowe czynniki sukcesu generujące przewagę konkurencyjną. Ich wartość ujawnia się jednak tylko wówczas, gdy wytwarzają korzyści postrzegane przez ich klientów jako przewyższające ofertę konkurencji.
(…)
… autorskie, wymagane technologie, proces produkcji.Natomiast czynniki socjopolityczne są następujące: postawy społeczne i trendy w tym zakresie, regulacje prawne, wpływy grup nacisku i czynników rządowych, wpływ związków zawodowych i organizacji społecznych.
Macierz BCGjako przykład analizy portfelowej
Nazwa metody pochodzi od amerykańskiej firmy consultingowej Boston Consulting Group, która jako pierwsza zastosowała to narzędzie w 1969 roku. Metoda pozwala na ocenę możliwości rozwojowych firmy i określenie jej pozycji strategicznej. Dzięki zastosowaniu tej metody przedsiębiorstwo może ustalić, które towary (domeny) powinny zostać wycofane z asortymentu, a które powinny przynieść większy zysk w przyszłości.
Macierz BCG usługi świadczone przez dane jednostki organizacyjne lokuje w czterech obszarach…
… będą przynosić około 10-20% dochodów. Aby poprawić wyniki analizy portfelowej przeprowadzonej za pomocą macierzy BCG należy: * nadwyżkę gotówki uzyskaną dzięki dojnym krowom przeznaczyć na rozwój znaków zapytania i dofinansowanie gwiazd, celem jest umocnienie pozycji gwiazd i ze znaków zapytania wykreowanie nowych gwiazd, * wyeliminować znaki zapytania z niepewnymi perspektywami, aby nie musieć w nie inwestować…
… ekskluzywnych marek, jak np. Mercedes, American Express, należących do „globalnej rodziny”.
Im bardziej dany produkt zbliża się do biegunów zaawansowanej technologii, ekskluzywności lub wysokiej wartości emocjonalnej, tym bardziej staje się globalny. Produkty zaawansowanej technologii przemawiają do tej grupy nabywców, których łączy wspólnota języka technicznego i symboli. Tak jest w przypadku użytkowników komputerów, graczy w tenisa czy muzyków, a więc wszystkich tych użytkowników, którzy rozumieją techniczne aspekty produktów.
Obecnie zwraca się uwagę na zjawisko kształtowania się tzw. eurosegmentów nabywców, czyli jednorodnych grup konsumentów w grupie krajów Unii Europejskiej. Główne kryterium w tej typologii stanowi styl życia badany na pod stawie zainteresowań (np. społecznych, zawodowych, hobby, mody…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)