Wykład - klasyfikacja procesów

Nasza ocena:

3
Pobrań: 259
Wyświetleń: 1225
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - klasyfikacja procesów - strona 1 Wykład - klasyfikacja procesów - strona 2 Wykład - klasyfikacja procesów - strona 3

Fragment notatki:

Zarządzanie procesami dr Krystyna Serafin
Wykład 4
KLASYFIKACJA PROCESÓW
Procesy o charakterze fizycznym- można je bezpośrednio zaobserwować (procesy produkcyjne, logistyczne)
Procesy o charakterze niewidzialnym- ich nie można bezpośrednio dostrzec, są to procesy przetwarzania informacji, procesy transferu wiedzy, projektowania uczenia się. Dostrzega się dopiero efekty wynikające z zrealizowanego procesu. Kryterium wartości, jaką klient przypisuje danemu produktowi, to klasyfikujemy te procesy na:
operacje dodające wartość dla klienta,- klient jest gotów zapłacić za produkt/usługi, muszą być zrealizowane pewne procesy, aby wyprodukować ten produkt, który niesie wartość dla klienta.
operacje niedodające wartości bezpośrednio dla klienta, ale niezbędne do wykonania operacji pierwszego rodzaju (dodających wartość)- samo w sobie nie dodaje tej wartości bezpośrednio, ale jest konieczne w tej organizacji (np. proces zarządzania, planowanie w organizacji, pozyskiwanie, gromadzenie, wykorzystywanie informacji, szkolenia pracowników, rozwój kadr). operacje niedodające wartości ani nie umożliwiające jej wytworzenia- wszelkiego rodzaju inspekcje, opóźnienia, czynności związane z poprawkami, korekty, modyfikacje
Klasyfikacja procesów wg szkół zarządzania
Manganelli i Klein- podzielili procesy na:
odnoszące się do działalności operacyjnej
procesy zarządzania
procesy pomocnicze
Muller i Rupper- sklasyfikowali procesy na (zhierarchizowana klasyfikacja procesów):
mega procesy-zestaw działań, łańcuch czynności prowadzących do wytworzenia produktu/usługi na potrzeby klienta. procesy główne, procesy mające strategiczny wpływ na działanie firmy, ale nie są tymi najważniejszymi, zasadniczymi procesami. procesy podrzędne- drobne części, elementy składowe procesów głównych.
Dangel (to samo co powyżej)
mega procesy
procesy główne
subproces Talwar
procesy główne
podprocesy (subprocesy/procesy podrzędne)
Brilman (poniżęj)
Ze względu na rangę dzielimy je na procesy podstawowe- procesy w których powstaje produkt tworzą wartość dodaną
bezpośrednio wpływają na sytuację rynkową przedsiębiorstwa
te procesy, które powiązane ze sobą tworzą tzw. megaproces
procesy pomocnicze realizowane są w celu sprawnego funkcjonowania organizacji, i w celu wsparcia procesów podstawowych. Mają pośredni wpływ na wartość dodaną dla klient zewnętrznego

(…)

…. Zarządzanie zmianą i doskonalenie
Zrządzanie zasobami rzeczowymi
Zarządzanie finansami
Zarządzanie strategią i informacją
ZZL i rozwój kariery
Procesy podstawowe
5. Sprzedaż i fakturowanie
4. Wytwarzanie i logistyka
3. Projektowanie produktów i usług
2. Pozyskiwanie kontrahentów
1. Badanie rynku i oczekiwań klientów
Procesy pomocnicze

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz