Wykład - Idee oświecenia a Kościół

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 980
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Idee oświecenia a Kościół - strona 1 Wykład - Idee oświecenia a Kościół - strona 2 Wykład - Idee oświecenia a Kościół - strona 3

Fragment notatki:

06.12.2011
Idee oświecenia a Kościół
XVIII w. - moda na oświecenie. Następuje zderzenie między oświeceniem a dotychczasowym Kościołem. Wolter: „zniszczcie chrześcijaństwo”. Jest on człowiekiem nieprzewidywalnym, wypowiada się mocno. Wychowanek szkoły katolickiej/jezuickiej. Francja przeżywała kryzys, kościół we Francji przeżywał kryzys. Modny był jansenizm - pogląd surowy, radykalny, przepełniony pesymizmem. Francja jako smutny klasztor pokutniczy. Klimat pokuty - udawana pobożność. Ludwik XIV miał na dworze maitres, ludzie nie akceptowali takiej pobożności.
W Niderlandach (państwo kalwińskie), szczególnie w Holandii była wolność, nie istniały zakazy co do wydawania książek, Kościół był natomiast rygorystyczny. W przeciwieństwie do nich Francja była tolerancyjna.
Beyle i Lock'e - pierwszy ludzie oświecenia działający w Holandii. Deizm - Pan Bóg gdzieś jest, ale pozostawił człowiekowi wolność i swobodę, nie ma relacji. Sytuacja religijności bez relacji z Bogiem, bez więzi z Bogiem, na odległość.
Prekursorzy deizmu:
Pierre Beyle - działał w Rotterdamie. Sformułował tezę „rozum powinien odrzucić to, co wyznaje religia”. Między rozumem a wiarą nie ma punktów stycznych. Wydał on słownik. Konflikt między wiarą i rozumem oraz sceptycyzm. Sceptycyzm - jeden z fundamentów oświecenia, krytyka autorytetu, zaprzeczenie więzi między religią a moralnością. Człowiek bez Boga również może postępować moralnie, ateizm nie prowadzi do upadku obyczajów. Beyle nawiązuje do Proteusza (syn Posejdona, synonim zmienności). Był bardzo zmienny w swoich poglądach. Niemożność pogodzenia biblii z badaniami naukowymi.
Nauka. Pojmowana jako nauki przyrodnicze. Zainteresowanie techniką, fizyką, astronomią. Odrzucenie Opatrzności. Jeśli nie ma relacji to trudno mówić o opiece.
Zachwyt naukami, deizm. Ówczesna duchowość była bardzo ograniczona, przekładanie wiary na życie codzienne było w kryzysie.
Deizm bierze początki ze środowisk holenderskich i angielskich, tam narodziło się oświecenie we Francji troszkę później.
John Locke - w swoich publikacjach przedstawił teorię, gdzie objawienie i tradycja są niepotrzebne. Najważniejszą cechą człowieka powinien być rozum. Dychotomia - w miejsce Pana Boga deiści wstawiają rozum - jako kryterium postępowania. Religia naturalna wyznawana przez ludzi oświeconych. Wszelka inna religijność jest tylko mitem, symbolem. Skąd pochodzi zło? Dla ludzi oświecenia - z braku wiedzy. Im człowiek ma więcej dyplomów tym racjonalniej powinien postępować, grzech jest brakiem wiedzy. Skrajny deizm był optymizmem.

(…)

… angielskim. Zjawisko bliskie deizmowi (odrzucenie objawienie, opatrzności, relacji między Bogiem a człowiekiem). Nawiązywała do bractw mularskich. Cechą charakterystyczną była tajemniczość, strzeżenie tajemnic. W 1917 roku powstały pierwsze loże masońskie. Władza absolutna decydowała o wszystkim względem swoich poddanych, loże propagowały wolność. Masoneria nie była organizacją dla ludzi prostych, skupiała…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz