Wyklad Globalizacja 1 II 2012

Nasza ocena:

4
Pobrań: 28
Wyświetleń: 574
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wyklad Globalizacja 1 II 2012 - strona 1

Fragment notatki:


GLOBALIZACJA Teza 17 Termin „globalizacja” był znany już w latach 50. XX wieku, ale dopiero  wraz z rozwojem GII to, co się pod nim kryje, zaczęło być urzeczywistniane.  Inaczej   mówiąc,   globalizacja   ekonomiczna   ściśle   łączy   się     z   globalizacją  informacyjną i związanym z nią pluralizmem. Na globalizację tę składają się: • wolność komunikacji informacyjnej,   • ogólnoświatowe otwarcie rynków dla towarów i usług,  • wolność inwestowania, coraz większa mobilność kapitału, procesów  wytwórczych i udziału w tworzeniu zysku,  • swoboda kontaktowania się, przemieszczania się osób prowadzących  dział. gospodarczą, • możliwość dysponowania w skali światowej wiedzą i możliwościami  technicznymi. W globalizującej się ekonomii procesy wytwórcze i udział w tworzeniu  zysku rozkłada się na różne kraje i regiony:  - badania prowadzi się tam, gdzie jest najmniej ograniczeń prawnych i  przeważa orientacja (np. budżetu, polityki grantowej itp..) na innowacyjność;  - produkcję  − w krajach, w których siła robocza jest najtańsza;  - zysk wykazuje się tam, gdzie podatki są najniższe.  Filarem i zarazem jednym ze źródeł kryzysów nowej globalnej gospodarki  jest   globalizacja   rynków   finansowych   (Manuel   Castells).   Liczne   kraje  korzystają na tych procesach.  Globalizacja niesie jednak ze sobą niemałe niebezpieczeństwa. Zalicza się  do nich: - trudności z wpływem pojedynczych państw na ten proces,  -   protekcjonizm   państw   bogatych,   a   także   korporacji   i   funduszy  międzynarodowych, - uniformizację kultury materialnej .1  Benjamin Barber , wybitny współczesny filozof i socjolog ekonomii (ur.  1939),   autor   książek:   „Dżihad   contra   McŚwiat”,   „Imperium   strachu”,  „Skonsumowani”, zauważa, że u źródeł dzisiejszego  kryzysu gospodarczego  znajduje   się   napięcie   pomiędzy   „McŚwiatem”   (kultura   popularna,  technologie, wymiana rynkowa, usługi związane z rozrywką, wypierające inne  formy życia publicznego) a „światem Dżihadu” (nacjonalizmów, fantyzmów,  związanych z odrzuceniem takiego rodzaju cywilizacji; Barber żałuje, że użył  terminu   zawierającego   jednoznacznie   sens   krytyki   islamu   -   współczesne  nacjonalizmy i fanatyzmy mają znacznie szerszy zakres).  1  Globalizacja ekonomiczna pozostaje w związku tym, co Marguerite A. Peters nazywa „Globalizacją  zachodniej rewolucji kulturowej” (tytuł książki, Warszawa 2010). 1 Innym   wyraźnym   punktem   krytyki   ze   strony   Barbera   jest  

(…)

…, których przywódcy nie muszą liczyć się z głosem swoich
(rozwydrzonych) wyborców;
• Przekształcenia form produkcji, których skutkiem jest kreowanie
bezrobocia i sztucznych migracji w USA w rolnictwie w XIX wieku
pracowało 85% obywateli, dzisiaj - 2%), „a nie tworzenie społeczeństwa
obywateli, dumnych ze swego statusu”.
Jak twierdzi Ryszard Kapuściński (zm. 2007), istotą globalizującego się
świata…
… towary i dobra, które odpowiadały na
ludzkie potrzeby. Dziś głównym celem kapitalizmu jest kreowanie
potrzeb…” (np.: zastąpiono płyty analogowe najpierw kasetami, potem
kompaktami. Pytania są następujące: czy naprawdę wszyscy potrzebujemy w
swoich domach płyt kompaktowych? I czy dźwięk, zapisany na płycie
analogowej, jest rzeczywiście do osiągnięcia w technice cyfrowej?).
Inny problem Barber zapisał…
… czy słoneczna. Globalizacja nie jest
procesem przyrodniczym, lecz ludzkim zadaniem: trzeba ją kształtować,
głównie przez „globalizację solidarności” i „globalizację sprawiedliwości”.
Pomimo niektórych swoich niebezpiecznych aspektów – przypomina w
tym samym duchu Benedykt XVI w encyklice Caritas in veritate –
globalizacja nie jest ani dobra, ani zła; jest tym, co czynią z niej ludzie. „Nie
powinniśmy…
… na malarię i inne
niezwykle groźne choroby tropikalne. Nastąpiło „rozbrojenie biedy” – coraz
rzadziej wywołuje już ona ruchy społecznego protestu. Ponieważ „wygodna
2
Europa” się starzeje, jest zmuszona importować siłę roboczą z krajów
Trzeciego Świata. Jan Paweł II ostrzegał, że globalizacja może stać się tylko
inną nazwą absolutnej relatywizacji wartości oraz ujednolicenia stylów życia i
kultur (2000…

Wypowiedź z 14 I 2012.
3
finansowe nastawione są jedynie na bezpośredni zysk. Stają się nowym
Lewiatanem”, potworem pożerającym najsłabsze przedsiębiorstwa i narody.
4

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz