To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wyróżniamy pięć analiz (czynniki wpływające na ruch):
1.) Zmiany zachodzące w latach 2.) Zmiany zachodzące w miesiącach lub porach roku 3.) Zmiany zachodzące w dniach tygodnia
4.) Zmiany zachodzące w godzinach doby
5.) Zmiany zachodzące w okresach kilkuminutowych w ciągu godziny.
Ad 1.) Czynniki powodujące zmianę ruchu w cyklu wieloletnim:
- wzrost motoryzacji
- łatwiejszy dostęp do pojazdów
Ad 2.)
- zmiany natężenia ruchu w ciągu roku
- największe natężenie ruchu obserwuje się w miesiącach lipiec - sierpień
- najmniejsze wahania ruchu obserwuje się na drogach gdzie przeważa ruch ciężarowy
- w miesiącach jesiennych obserwuje się wzrost ruchu ciężarowego
- drogi o charakterze turystycznym, rekreacyjnym charakteryzują się największymi wahaniami ruchu w ciągu roku
Ad 3.) - od poniedziałku do piątku natężenie ruchu na ulicach utrzymuje się na zbliżonym poziomie 12-16% ruchu tygodniowego
- w okresach sobota - niedziela występują duże wahania ruchu; ruch ciężarowy maleje; pora roku silnie oddziaływuje na wahania ruchu weekendowego. Ad 4.) - wykazują % największe wahania
- im mniejsze miasto tym ostrzejsze szczyty
Ad 5.) Wskaźnik n-miunutowej nierównomierności ruchu
najczęściej - 15 minutowy wskaźnik nierównomierności ruchu (0,25 - 1)
Najbardziej nierównomierny będzie wtedy gdy wszystkie pojazdy przejadą w ciągu 15 minut
Typowe wartości (0,85 - 0,95)
Mimo, że ruch kołowy jest procesem losowym, to możemy wyróżnić pewne prawidłowości. Niektóre z nich to:
- wahania ruchu w poszczególnych latach związane z zamożnością społeczeństwa i wielkością wskaźnika motoryzacji
- zmiany natężenia w ciągu roku
a) roczne potrzeby komunikacyjne w poszczególnych miesiącach
b) zróżnicowane warunki atmosferyczne
Największe natężenie ruchu na drogach zamiejskich obserwujemy lipcu i sierpniu. Powyższe powoduje zmniejszenie natężenia na ulicach miast, które nie są miastami tranzytowymi ani atrakcyjnymi turystycznie.
W przypadku miast o dużej atrakcyjności również w lipcu zauważa się wzrost natężenia.
W miastach średnie natężenie dobowe od listopada do maja jest mniejsze od średniorocznego.
W maju i październiku ruch dobowy jest zbliżony do średniorocznego.
Ruch ciężarowy charakteryzuje się najmniejszymi wahaniami.
Wzrost ruchu ciężarowego w miesiącach jesiennych wiąże się z transportem płodów rolnych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)