Wykład - Cykl życia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 728
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Cykl życia - strona 1 Wykład - Cykl życia - strona 2 Wykład - Cykl życia - strona 3

Fragment notatki:

Marketing
Prof. zw. dr hab. Ewa Kieżel
Wykład 6
Cykl życia
Cykl życia to okres, którym dany produkt znajduje się na rynku nabywców.
W cykl tym wyróżniamy fazy. Z fazami wiąże się zachowanie nabywców i sytuacja firmy produkującej i sprzedającej produkty. Fazom można podporządkować odmienną taktykę i strategię marketingową.
Długość cyklu życia zależy od wielu czynników. Z poszerzaniem asortymentu i zwiększeniem funduszu swobodnej decyzji konsumentów oraz narastaniem konkurencji cykl życia skraca się.
1 faza
Wprowadzenie nowego produktu na rynek wymaga nakładów. Ich zwrot nastąpi w dalszych etapach rozwoju produktu. Rozwój zależy od zwiększania chłonności rynku na dane dobro, inicjowaniu i realnej produkcji. Podstawową rolę odgrywa producent, ważna jest pozytywna ocena użyteczności produktu wprowadzonego na rynek.
W okresie tym konieczna jest bezpośrednia współpraca i kontakt producenta z finalnym użytkownikiem. Sprzedaż jest mała i rośnie powoli. W przypadku braku substytutów można stosować wysoką cenę. W przypadku gdy są niskie ceny można umocnić pozycję na rynku i zyskać przewagę nad konkurencją, co przyniesie korzyści w następnych okresach.
2 faza
Szybki wzrost sprzedaży produktu i zysku, wzrost nakładów poniesionych w fazie pierwszej. Jeżeli nie nastąpi znaczne umocnienie pozycji produktu na rynku to produkcja jest nie trafiona z punktu widzenia potrzeb rynku. Dokonujemy modernizacji produktu lub rezygnujemy z wytwarzania, obniżenie kosztów produkcji i marketing strategiczny jest ukierunkowany na penetrację i umocnienie się na nim. Poprawę jakości produktu, udoskonalenie, dystrybucja, zastosowanie nowych form sprzedaży często przy równoczesnym obniżeniu ceny.
3 faza
Dalszy wzrost sprzedaży i zysku( przy czym ich przyrosty wyraźnie maleją). Rozwój sprzedaży zależy od umiejętności i aktywności pośrednika handlowego, odpowiedzialnego za sprzedaż. Ważna jest promocja. Podstawowe znaczenie ma wejście na nowe rynki lub nowe segmenty rynków dotychczasowych oraz modyfikacje produktu mająca na celu poprawę jakości, zmianę cech zewnętrznych, podniesienie funkcjonalności. Można stosować odmienne postępowanie w odniesieniu do ceny, sposobu sprzedaży, dystrybucji i reklamy w celu pobudzenia popytu. Zaczyna się powolny spadek sprzedaży, spowodowany spadkiem popytu związanym z nasyceniem rynku. 4 faza
Faza starzenia się i schyłku. Powolny i gwałtowny spadek popytu na dobro. Produkt nabywają klienci zaliczani do grupy menedżerów. Zwiększenie możliwości sprzedaży jest uzależnione od ulepszenia produktu, co pozwala na ograniczenie wpływu dóbr konkurencyjnych. Następuje zmniejszenie sprzedaży, aż do zaniku i spadek ceny. Ważny problem to zbyt zapasów towarowych. Sprzedaje się je przy obniżeniu kosztów dystrybucji oraz cen. Można wywołać powtórny cykl życia przez dalsze ulepszenie produktu lecz jest to ryzykowne i wymaga dużych nakładów (kosztów).
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz