Wykład 8 z etyki pracy socjologa

Nasza ocena:

5
Pobrań: 35
Wyświetleń: 616
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład 8 z etyki pracy socjologa - strona 1 Wykład 8 z etyki pracy socjologa - strona 2 Wykład 8 z etyki pracy socjologa - strona 3

Fragment notatki:

dr hab. Witold Kawecki. Notatka składa się z 4 stron.
Wykład 8 (07.05) Animacja społeczna początki sięgają pojawienia się ruchu ideowego na rzecz oświaty ludowej, w końcu XIX w.
bezpośrednie dzieje narodzin animacji w Europie Zachodniej wiążą się z historią powojennej Francji
w 1968r. miały miejsce zapoczątkowane na Sorbonie rozruchy studenckie przeciwko skostniałym i konserwatywnym strukturom i programom kształcenia
jednocześnie rozwijała się masowa akcja protestacyjna i fala strajkowa w środowisku robotniczym
rok 1968 zapoczątkował rewizję zasad polityki społecznej we Francji
pojawiło się pojęcie „animacji” dla określenia programowej aktywności społecznej i kulturalnej w sensie działania prowadzącego do wypełnienia życia kreatywnymi treściami
zjawisko animacji powstało we Francji w wyniku przesilenia cywilizacyjnego
w Polsce zrodziło się w okresie międzywojennym
celem tej działalności kulturalno - oświatowej było przetwarzanie środowiska społecznego, siłami tego środowiska
od „oświatowca” wymagana postawy kreatywnej i wyzwalającej twórczośc, a także różnorodnych zainteresowań i zdolności
koncepcje animacji społeczno - kulturalnej pojawiły się w polskiej literaturze naukowej w połowie lat 70-tych XX w., w latach 80-tych i 90-tych poddano krytyce stary system edukacyjny
zaistniała koniecznośc poszukiwania nowych treści
animacja pojawiła się jako rezultat dwóch nurtów:
- wzrastających potrzeb zrodzonych z bezsilności i samotności
- szkoły aktywnej, ekspresji, ducha liberalnego i demokratycznego w wychowaniu
anima (łac.) - powiew, wiatr, oddech, tchnienie, dusza, siła żywotna
animato (łac.) - ożywienie, pobudzenie
animatus (łac.) - ożywiony
animowac - dac życie poprzez pobudzenie ludzi do działania w sprawach bezpośrednio ich dotyczących oraz pomoc w dążeniu do odgrywania przez nich autentycznej roli w życiu społecznym
animacja - polega na tym, aby tchnąc duszę, sens w grupę, zbiorowośc, społeczeństwo i wywołac ożywienie, aktywnośc, nastawiona ku przyszłości
animacja - każda akcja w grupie zmierzająca do rozwoju komunikacji wewnętrznej i zbudowania struktury życia społecznego i jest metodą integracji i uczestnictwa
animacja - czynność jednostki lub grupy, które pobudzają i inspirują, ożywiają stosunki między jednostkami i grupami, wyzwalają zdolności przeżywania i wyrażania
animacja - metoda, która wyzwala u pojedynczych jednostek i w zespołach twórcze inicjatywy, a rolą animatora jest ułatwienie komunikacji międzyludzkiej. 3 procesy:
- proces odkrywania - tworzenie warunków aby umożliwic każdej grupie i osobie ukazanie się samym sobie oraz ujawnienie potrzeb, problemów
- proces tworzenia związków - na bazie zrozumienia i porozumienia, akceptacji lub sprzeciwu
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz