Wykład 10 z etyki pracy socjologa

Nasza ocena:

5
Pobrań: 84
Wyświetleń: 770
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład 10 z etyki pracy socjologa - strona 1 Wykład 10 z etyki pracy socjologa - strona 2 Wykład 10 z etyki pracy socjologa - strona 3

Fragment notatki:

dr hab. Witold Kawecki. Notatka składa się z 3 stron.
Wykład 9 (14.05) Instytucjonalizacja standardów etyki zawodowej Proces instytucjonalizacji: struktury społeczne są efektem działań ludzkich, krystalizującym się i utrwalającym i kumulującym w złożonym procesie morfogenezy
ważnym aspektem morfogenezy jest artykulacja i krystalizacja struktury normatywnej, czyli kulturowych wzorów, reguł, norm, czy wartości w procesie instytucjonalizacji dopiero gdy oczekiwania społeczne są zinstytucjonalizowane, oddziałują one zwrotnie na ludzkie działania, jako:
- ograniczające ramy, granice
- niezbędne społeczne zasoby, z których ludzie czerpią idee na temat:
właściwych celów, do których warto zmierzac (wartości)
właściwych sposobów osiągania celów (normy)
proces instytucjonalizacji przebiega dwustronnie
innowacje normatywne i rozprzestrzenianie się norm w zbiorowości
zinstytucjonalizowane omijanie reguł innowacje normatywne - proces rozpoczyna się, gdy ktoś zaczyna postępowac w nowy sposób, albo proklamuje nowy sposób działania jako dobry, słuszny. W każdym takim przypadku mamy odejście od tradycji. Zmianę inicjuje jakiś podmiot - inicjator zmian:
innowacyjna jednostka (naukowiec, prorok, artysta)
rola innowacyjna (wynalazca, szaman, ekspert)
organizacja innowacyjna (parlament, komisja)
zbiorowośc społeczna o charakterze nowatorskim (studenci, muzycy)
ruch społeczny (religijny, ekologiczny)
zwykli ludzie
Zmiana normatywna może być inicjowana i forsowana spoza systemu niejako „importowana” z innego systemu, którego struktura normatywna zawiera inne normy i wartości
Jest to klasyczna sytuacja kontaktu kulturowego, dyfuzji.
Zmiana może być też inicjowana przez podmiot umiejscowiony wewnątrz systemu. Decydują o tym 4 okoliczności:
- niedoskonałośc procesów socjalizacyjnych i kontrolnych (mamy margines wolności)
- nierównośc stopnia oddziaływania socjalizacji i kotroli (zawsze są dewianci)
- heterogenicznośc, pluralizm i konfrontacyjny charakter struktury normatywnej każdego społeczeństwa
- dystansowanie się od własnego środowiska w wyobraźni przyjmując jako grupę odniesienia inne społeczeństwo i jego kulturę
Gdy innowacja ostatecznie zinstytucjonalizuje się, odtąd właśnie tak „się robi”, do czasu aż pojawi się nowy innowator zinstytucjonalizowane omijanie reguł - proces zapoczątkowujący sporadycznie i spontaniczne wykroczenia przeciwko normom - często z pobudek egoistycznych.
Naruszenia te z powodu poczucia winy, wstydu utrzymywane są w tajemnicy . Gdy przypadki łamania norm stają się nagminnie, normy ulegają erozji i tracą moc regulatora. Naruszenia ich nie powoduje już wyrzutów sumienia, bo „wszyscy tak robią”.


(…)

… badania w różnych subdyscyplinach socjologii (m.in. socjologii ogólnej, pracy, rodziny, prawa i patologii społecznej, oświaty i wychowania, kultury) oraz badania opinii społecznej i rynku, których przedmiotem jest struktura i funkcjonowanie wszelkich zbiorowości, grup społecznych, organizacji i instytucji, zjawiska i procesy obejmujące całą rzeczywistość społeczną, fakty społeczne, działania i zachowania ludzi, ich poglądy, postawy i przekonania, potrzeby, aspiracje i nastroje.
Zadania zawodowe: - rozwijanie podstawowych teorii socjologicznych, wyjaśniających zachowania społeczne różnych zbiorowości i zachowania społeczne jednostki; - tworzenie teorii i aparatu pojęciowego służącego właściwej interpretacji rzeczywistości społecznej (np. pojęć: grupa społeczna, klasa, stratyfikacja, status, socjalizacja…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz