Wychowanie w starożytnej Grecji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1442
Wyświetleń: 3087
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu

Fragment notatki:


Wychowanie w starożytnej Grecji XII - IV Wychowanie w epoce homeryckiej - ukształtowanie etosu rycerskiego Świat homerycki XII-VIII w. p.n.e. Okres wędrówek Jonów i Dorów Dorowie tworzą system rodowy
Gospodarka naturalna
Państwo to tyle ile zajmuje dany ród - państwo to Grecy i teren Charakter świata homeryckiego Świat wojen
Świat kierowany przez bogów
Kultura i wychowanie ma charakter elitarny
Źródłem wiedzy przodkowie i historia
Cała wiedza była przekazywana ustnie, brak pism Zapotrzebowanie wychowawcze Wojownik, dzielny żołnierz, zdolni wodzowie - bo wiele wojen
Cennym obywatelem był ten, kto mógł jak najwięcej posłużyć państwu na placu boju w czasie wojny, a w czasie pokoju jak najskuteczniej umacniał je i przygotowywał do przyszłej wojny. Ideał wychowawczy - ethos rycerski Heros (Achilles) - wojownik i mówca; arete - męstwo, odwaga, dostojność, honor, nacisk na indywidualizm, wrażliwość na piękno, dobro, żyje po to, by coś osiągnąć, dążenie do nieśmiertelności, arete jest wrodzona, nadana przez bogów, można ją tylko ujawnić, uwydatnić Kalokagathii - piękny i dobry (piękno zewnętrzne i wewnętrzne); powszechnie uważano, że sama dzielność i sprawność fizyczna nie wystarcza dla doskonałości człowieka, jeśli w parze z nią nie idzie piękno moralne i szlachetność duchowa. Grecy widzieli ścisły związek wychowania fizycznego z wychowaniem moralnym, z troską o kształcenie charakteru. Cele wychowania: Wszystko, czego uczono miało służyć człowiekowi w praktyce, w życiu dorosłym - politycznym i społecznym, wprowadzano więc młodzieńca w praktyczne i techniczne aspekty życia
Wychowanie fizyczne
Rozwój fizyczny przedmiotem szczególnej zapobiegliwości, kult ciała
Program wychowania gimnastycznego - pentahtlon - skakanie, bieg, rzucanie dyskiem, rzucanie dzidą, zapasy; był to niezbędny wstęp do późniejszego wychowania wojskowego, poza tym każdy Grek umiał pływać, w niektórych państwach ćwiczono też jazdę konną, polowanie, itp. Dla popisów w pentathlonie urządzano igrzyska narodowe (zwycięzca mógł towarzyszyć królowi w czasie wojny), odbywały się co 4 lata, pierwszy zapis o igrzyskach pochodzi z 776r. p.n.e. Na czas trwania igrzysk ustanawiano powszechny pokój - ekachejrija .
Zgrabne, wysportowane ciało młodzieńcze uchodziło za ideał piękna
Nie pochwalano jednostronnego nacisku na jakąś dyscyplinę, a zawodowe zapaśnictwo było w pogardzie
Sport uprawiano w gimnazjach (osobne budynki) i palestrach (otwarte place)
Sport zapewniał zdrowie, dawał uczucie radości życia, zadowolenia i spokoju wewnętrznego, chronił od lenistwa i ociężałości, wyrabiał energię, przedsiębiorczość i ruchliwość rasy.


(…)

…, poszukują szkół i książek, rozkoszują się dziełami sztuki
Powstają biblioteki i muzea
Rozprzestrzenianie kultury greckiej i powstanie kultury hellenistycznej.
Przyczyny
Podboje Aleksandra Macedońskiego - uniwersalizm kulturalny
Rozproszenie Greków po innych państwach w celach handlu i zarobku Po upadku uniwersalnego imperium Aleksandra Wielkiego, dynastie macedońskie świadomie wprowadzały kulturę grecką…

Nad wychowaniem dzieci i młodzieży czuwali eforowie, na czele całej edukacji stał jeden z gerontów - pajdonomos Wychowanie całkowicie w rękach państwa, państwo decydowało też o predestynacji każdego dziecka, a wychowanie państwowe, prawidłowe trwało od 7 do 20 roku życia (efebia), do 30 roku życia każdego mężczyznę obowiązywała 10 letnia służba wojskowa i po jej ukończeniu mężczyzna stawał się obywatelem
System…
…: Protagoras, Gorgiasz, Prodyk, Hippiasz Przedmiot zainteresowań: dialektyka, retoryka, polityka i etyka
Metoda badań: doświadczenie (empiria), obserwowanie zjawisk i wnioskowanie oparte na metodzie dedukcji. W prowadzeniu sporów odwoływali się so dialektyki.
Pierwsi zawodowi nauczyciele
Twórcy teorii wychowania
Poglądy: Natura poznania jest względna, a zdolności poznawcze człowieka - ograniczone
Prawdę poznajemy za pomocą zmysłów (sensualizm)
Nie ma jednej prawdy, bo jest ona inna dla każdego (relatywizm)
Jedna prawda ma wyższość nad drugą, jeżeli posiada większą użyteczność (praktycyzm)
Jeśli wśród względnych prawd, niektóre są uznawane przez ludzi za obowiązujące, to może być to tylko wynikiem umowy - wszystkie prawa, nakazy, zakazy są tworami ludzkimi (konwencjonalizm)
Człowiek miarą wszechrzeczy…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz